Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Första inlägget här som ni ser...

Har inte rört en klaviatur sedan jag sålde min gamla V50 på sent 90-tal men när man ser sina gamla syntar på Blocket för "struntpengar" såsom D-50, SY77 och SY-99 blir man ju rätt nördig igen och nu har en liten käck idé kläckts!

För visst borde väl grabben vara stor nog nu när han fyllt 5 år för att få sin första klaviatur som inte kommer från Toys´r´us?

Nu pratar vi inte om motsvarande pengar som mina gamla favoriter ovan en gång betingade utan vi pratar någonting som är ok att chansa med även om grabben tycker det verkar helt ointressant...

Vad tror ni om Casios WK-3800, Yamaha PSR-E413 eller DGX-230, borde inte de vara någonting som vore ok som julklapp eller är jag ute med Monarken?

Ärligt talat har jag aldrig tagit i en Casio förr, dom gör ju klockor!!! :-) No, offence...

Kommer ihåg en polare som älskade sin Casio CZ-5000 men jag grät...

När det gäller begagnat kan jag nog själv tänka mig att köpa sköna gamla prylar på Blocket, Tradera etc men till grabben köper jag aldrig något begagnat i julklapp även om man kan få ganska kul saker för 4000 spänn tror jag... men för kommande inköp till mig själv tar jag gärna emot tips på var man kikar efter begagnat förutom på dessa sidorna? (Jag sökte på M1, D50 och andra "minnen" men det fanns inte ett skit, så var säljs dom?).

Mvh

TMC

PS Frugan förstår inte att jag idag tyckte det vore toppen ifall jag kan köpa en D-50, V-50 och en SY-99 för 10.000 spänn, det är ju rena klippet!

Redigerat av TMC
Annons
Postat
Ärligt talat har jag aldrig tagit i en Casio förr, dom gör ju klockor!!! :-) No, offence...

...och miniräknare!! 🙂

Jag tycker att Yamahas och Rolands keyboards generellt har bättre instrumentljud än Casios men det är en smaksak.

Roland E-09 då? GM2, liten sequencer och inte lika plastigt silvrig. 😆

Postat

Det kommer ta många år innan grabben över huvud taget bryr sig om ifall ljuden är bra eller inte. Huvudsaken för honom några år framåt är antagligen att ljuden är roliga. Perfekt flygelljud kommer antagligen få honom att tappa lusten, och det vill du kanske inte.

Tänk som en femåring när du köper till en femåring!

Då kommer du säkert billigare undan också.

Postat

Hej,

Tack för inputs!

Jag skall kolla upp Roland E-09 & GM2!

Att tänka som en femåring och köpa vad en femåring enbart gillar just nu tror jag inte på för då skulle man köpa en leksak med koskälla och små tangenter och jag vet själv hur bra det gick att börja med pianolektioner utan att man tröttnade när jag själv var sex år och fick spela på en Bösendorfer.

Tar gärna emot fler råd och gärna erfarenheter av olika modeller!

Detta är nog inte den sista maskinen för oss... :-)

Mvh

TMC

Postat

Roland E-09 ligger vad jag förstår en bit över mitt max på 4.000 kr och GM2 är väl inte en modell som jag först trodde utan en kompatibilitetsnivå för Midi?

När vi ändå luftar idéer; hur pålitlig är funktionen hos en gammal D-50, M1, SY-99, V-50 eller liknande - fungerar dom eller strular dom?

Mvh

TMC

Postat

Hej,

Nu har det blivit köp och valet efter jämförelse mellan Casio WK 3300, 3800 och WK 500 samt Yamahas 313 och 413 föll till sist på den sistnämnda, Yamaha PSR-E413!

Till stor del hängde det på tre skäl:

1. Ljudkvalitén
  2. Möjligheterna att modifiera ljuden med 413 modellens "analograttar" !!!!!!
  3. Avsaknaden av att Casio inte ett dugg verkar hålla i den satsning på nedladdningsuppdateringar för den portal man skapade för WK3300, 3700 och 3800 mfl efter samtal med den svenske generalagenten som tyckte det var ointressant (eftersom det inte längre säljs nya modeller som baseras på den featuren...)

En sak lärde jag mig och det är att man i keyboardvärlden inte bryr sig om att prioritera att kunna spara ner modifierade ljud - helt enkelt lär jag få komplettera med en synt och kanske blir det någon av de godingar jag aldrig skulle ha gjort mig av mig; SY77, SY99, D-50, D-20, V-50 etc etc...

Men; vad har ni att rekommendera nu när man köpt en 413? Hur fungerar Yamahas Digital Sheet upplägg till exempel?

Min idé är att börja med att koppla upp klaven mot en extern tvåkanals förstärkare och JBL monitorer, men hur börjar man kika på koppling till dator/mjukvara och MIDI? Här är jag 110% GRÖN...

Mvh

TMC

Postat

Själv har man kikat på en Waldorf Blofield. Men den kan vara svår att lära sig, mycket att växa i dock!

• 4 veckor senare...
Postat
Frugan förstår inte att jag idag tyckte det vore toppen ifall jag kan köpa en D-50, V-50 och en SY-99 för 10.000 spänn, det är ju rena klippet!

Du kan få köpa min D50 för 10.000,-. Funkar bra (tror jag, har stått i förrådet de sista 5-6 åren), bortsett från klaviaturen som "dubbelstudsar"; ljuder både vid nedslag och uppsläpp. Har även ett antal minneskort till den (de var väl batteridrivna, så chansen att de fortfarande lever känns liten). Vart ska jag skicka den? 😄

Har också köpt en Yamaha till min soon-to-be 5-åring, i mitt fall blev det en PSR-E323. Får se om det finns nåt intresse. Annars får väl pappa leka lite själv.

/Mattias

Postat (redigerat)
Du kan få köpa min D50 för 10.000.

/Mattias

Nja, nu var det ju att man kan plocka ihop flera av dom gamla goda minnena från 80-talet för runt 10.000 spänn, inte bara en av dom 😆

/TMC

Redigerat av TMC
Postat (redigerat)

Jaha, du menade så... 😳 Trodde vi hade en win/win på gång där. Lika bra, har inte hjärta att sälja den, min första riktiga synth. Tror jag ska plocka fram den och lyssna lite på preset 21 Digital Native Dance nån mörk vinterkväll. Med dubbelstuds.

/Mattias

Redigerat av mahawi
Postat

Halloj,

Samma för mig, D50:n var min första och ersattes senare av V-50 och därefter lite SY-synthar...

...fina minnen...

Men nu ser jag fram emot julafton då knatten skall få sin 413 - hoppas det blir kul!

Mvh

TMC

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.