Carl Cadello Postat 13 november 2009 Trådstartare Postat 13 november 2009 jag med 😳 Ska kolla med mina gamla polare som numera är musikproffs om de har några sångfiler som de kan dela med sig av till oss, utan att det blir problem. Annars kanske NI alla kan komma med förslag till mig, på egna eller andras sångspår.
Hellpig Postat 13 november 2009 Postat 13 november 2009 Loa Falkman-låtarna var ju grymma, min favorit blev dock Fiddens. Mitt förslag är en låt där bara ett instrument får användas. T ex bara bas.
laxlaxlax Postat 13 november 2009 Postat 13 november 2009 Eller musik med bara sinustoner. Så kan man inte gömma sig bakom snyggt smink.
Dingbats Postat 13 november 2009 Postat 13 november 2009 Eller musik med bara sinustoner. Så kan man inte gömma sig bakom snyggt smink. +1 +2 +3 +4 +5 Jättebra idé! Musik i sin renaste form!
laxlaxlax Postat 13 november 2009 Postat 13 november 2009 Musik i sin renaste form! Och enbart velocity 100 eller noll. Utan effekter! Sinussymfoni!
Freddy Postat 13 november 2009 Postat 13 november 2009 Haha sinustoner.. vad "kul" och "inspirerande" 😄
joachime Postat 13 november 2009 Postat 13 november 2009 Eller musik med bara sinustoner. Så kan man inte gömma sig bakom snyggt smink. Ha! Det har jag redan gjort! 🥰
desvaenger Postat 13 november 2009 Postat 13 november 2009 Eller musik med bara sinustoner. Så kan man inte gömma sig bakom snyggt smink. Och enbart velocity 100 eller noll. Utan effekter! Sinussymfoni! Det är en bra ide! Men gillar fortfarande iden om att skapa musik runt ett sångspår bättre. Risken med sinuslåtarna är att man blir fullt och komplett galen efter att först ha suttit i timmar med att göra låten, för att sedan sitta och lyssna på X antal bidrag även de lika ljudmässigt monotona! 🥰
sixties Postat 13 november 2009 Postat 13 november 2009 accapella spåret låter också som en bra ide´, man slipper både sjunga och skriva text. 🥰 det spar ju lite tid.
laxlaxlax Postat 13 november 2009 Postat 13 november 2009 Risken med sinuslåtarna är att man blir fullt och komplett galen Nu ska du inte säga så.. det finns mycket man kan göra med tonhöjd och tonlängd.. haha Jamen tänk känslan efteråt då! Tillochmed en fyrkantsvåg kommer vara som en gyllene änglafanfar av välljud.
laxlaxlax Postat 13 november 2009 Postat 13 november 2009 accapella spåret låter också som en bra ide´, man slipper både sjunga och skriva text. 🥰 det spar ju lite tid. Slipper?! Det är ju allt det roliga. Nej, ner med joachimes förslag. Coverfestival! jaaa! *lobbar hårt*
oioioi Postat 13 november 2009 Postat 13 november 2009 Eller musik med bara sinustoner. Så kan man inte gömma sig bakom snyggt smink. Är inte allt ljud överlagrade sinustoner (i olika frekvenser)?
laxlaxlax Postat 13 november 2009 Postat 13 november 2009 Är inte allt ljud överlagrade sinustoner (i olika frekvenser)? Jo, men du kanske fattar vad jag menar?
joachime Postat 13 november 2009 Postat 13 november 2009 Är inte allt ljud överlagrade sinustoner (i olika frekvenser)? JO. Ska vi köra sinusfestival behöver vi först komma överens om hur många oktaver man får dubba en stämma. 😉
Cato Postat 13 november 2009 Postat 13 november 2009 Nåt liknande kanske redan har gjorts här... men ett barntema med egenskrivna barnvisor (menlösa barnens dag är kring juletid) Vi på forumet kan rösta fram topp tio barnlåtar som man sen ger till en gäng barn som får lyssna och rösta fram vinnaren. Roddigt och krävande kanske... /Cato
aROCKER Postat 13 november 2009 Postat 13 november 2009 Först och främst har vi skräck, ska det fan låta som en skräcklåt. Har vi 80-tal så ska man inte få poäng för en bra vanlig pop-låt...den ska innehålla 80-talets alla stora element. Kör man 70-tal så ska vi flyttas dit i tiden. Nu gör vi porrfilmsmusik, tävlar i det och jg ska bli KÅT....8poäng till låt Nr: 6 "hon red mig vackert".
Uozon Postat 13 november 2009 Postat 13 november 2009 Tycker Shoegaze/dream pop. Annars kan vi ha en trancefestival eller synthpop. Ett annat förslag vore att någon nynnar en melodi sen får alla utgå från den.
Zim Postat 13 november 2009 Postat 13 november 2009 Jag gillar aROCKERs förslag skarpt!!! Porrfilmsmusik ala 70-tal!! Det kan ju bli hur jävla kul som helst! 😆
desvaenger Postat 14 november 2009 Postat 14 november 2009 Nu ska du inte säga så.. det finns mycket man kan göra med tonhöjd och tonlängd.. haha Jamen tänk känslan efteråt då! Tillochmed en fyrkantsvåg kommer vara som en gyllene änglafanfar av välljud. Hahahahaha! Riktigt roligt! Jag håller fast vid acapella-idén ☺️
sixties Postat 14 november 2009 Postat 14 november 2009 Slipper?! Det är ju allt det roliga. Nej, ner med joachimes förslag. Coverfestival! jaaa! *lobbar hårt* du kan ju köra, sjunga stämmor mm. eller göra en duett där du sjunger egenskrivna rader varannan gång. kanske kan bli några sångspår man får välja bland eller använda allihop.
desvaenger Postat 14 november 2009 Postat 14 november 2009 du kan ju köra, sjunga stämmor mm. eller göra en duett där du sjunger egenskrivna rader varannan gång. kanske kan bli några sångspår man får välja bland eller använda allihop. Och är kanske en fördel för de som inte är så jäkla bra på att sjunga!
Freddy Postat 14 november 2009 Postat 14 november 2009 Först och främst har vi skräck, ska det fan låta som en skräcklåt.Har vi 80-tal så ska man inte få poäng för en bra vanlig pop-låt...den ska innehålla 80-talets alla stora element. Är du bitter för något? 🙂
k9 (oregistrerad) Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Skulle det inte vara kul med ett humortema? Göra en låt som är både seriös och rolig på samma gång altså. Man kan ju använda både text och musik för att roa folk med tänkte jag. Fast risken är väl att det bara blir en massa trams iofs...
slejnard Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 En helpaus på 1-3 minuter. Den som har den medellängsta pausen vinner. 😠
Alatar Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Eller musik med bara sinustoner. Så kan man inte gömma sig bakom snyggt smink. Jag gillar ideen. Fast jag vill utveckla den lite: Varför inte göra en chip-tune style festival ? Alltså där all musik skall låta som på C64 och gamla Amiga tiden. Typ, bara 3 ljudkanaler, och ljuden var inte mer än några få stycken överlagrade sinusoscillator. Och ändå gjordes det grymma låtar på det!
The_CyBorg Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Jag gillar ideen. Fast jag vill utveckla den lite: Varför inte göra en chip-tune style festival ? Alltså där all musik skall låta som på C64 och gamla Amiga tiden. Typ, bara 3 ljudkanaler, och ljuden var inte mer än några få stycken överlagrade sinusoscillator. Och ändå gjordes det grymma låtar på det! +1 på den! Detta hade varit hur kul som helst!
sixties Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 en glam-rock festival i stil med sweet, kiss, alice cooper, new york dolls,slade mfl.
joachime Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Jag gillar ideen. Fast jag vill utveckla den lite: Varför inte göra en chip-tune style festival ? Alltså där all musik skall låta som på C64 och gamla Amiga tiden. Typ, bara 3 ljudkanaler, och ljuden var inte mer än några få stycken överlagrade sinusoscillator. Och ändå gjordes det grymma låtar på det! Ja, det låter verkligen lofi om SID-chipet som satt i Commodore 64, men just sinusvåg klarar den faktiskt inte av. Grundformerna i DCO'erna är triangel, sågtand, variabel puls och ett slags brus. Det går också att få vågformer att modulera med varandra.
Alatar Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Ja, det låter verkligen lofi om SID-chipet som satt i Commodore 64, men just sinusvåg klarar den faktiskt inte av. Grundformerna i DCO'erna är triangel, sågtand, variabel puls och ett slags brus. Det går också att få vågformer att modulera med varandra. Oh, då ser man. Tack för påpekandet. Nu får vi ser ifall det verkligen blir en chip-tune festival :-)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.