Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Hade lite problem med omnisphere och fick bla svaret: "Reduce the memory used by the host." Vart hittar jag inställningarna för det i cubase 5??

Tänkte på något annat också! Eftersom jag kör vista 64 bitars och cubase 32(tror jag att det var) måste jag då på något sätt "visa" för cubase att datorn är en 64 bitars så den kan använda alla 6 gb ram som jag har, eller vet den redan det??

Tack på förhand! 😕

Annons
Postat

jag tror inte det är i cubase du ska ställa in minnesanvändningen utan i windows, högerklicka på den här datorn och gå in på egenskaper > avancerat. Där någonstans ska man kunna ställa minnesanvändningen till "bakgrundstjänster" istället för "program" som är default

Inte säker på om min beskrivning funkar i vista, kör xp

Postat
jag tror inte det är i cubase du ska ställa in minnesanvändningen utan i windows, högerklicka på den här datorn och gå in på egenskaper > avancerat. Där någonstans ska man kunna ställa minnesanvändningen till "bakgrundstjänster" istället för "program" som är default

Inte säker på om min beskrivning funkar i vista, kör xp

Ok, tack ska ta och titta på de!

Så Cubase 32bitars använder bara 4 gig? men hur fungerar det med plugins då? klarar dem heller inte av mer än vad cubase kan klara av? alltså är mina plugins kopplade till cubase användning av ram?

Postat (redigerat)

Jäpp - det stämmer.

Du måste köra 64-bitsversionen av Cubase för att det ska kunna utnyttja mer RAM än 4GB. Adressering av mer än 4GB är ju ganska omöjligt med 32-bit ( 232=4GB )...

Sedan är frågan om alla dina pluggar är uppdaterade till 64-bitskompatibla versioner. Annars får du köra en bridge-plugin i Cubase för att hantera de pluggar som bara finns i 32-bit versioner. Det finns en inbyggd omvandlare i Cubase, men den verkar enligt flera utsagor, inte vara någon höjdare... Vi hade en tråd om just detta härom dagen. Ska se om jag kan hitta den...

Redigerat av Claes
Postat
det bör de vara ja

Finns det någon som vet hur det är med de sistnämnda frågorna

"hur fungerar det med plugins då? klarar dem heller inte av mer än vad cubase kan klara av? alltså är mina plugins kopplade till cubase användning av ram?"

Postat
Finns det någon som vet hur det är med de sistnämnda frågorna

"hur fungerar det med plugins då? klarar dem heller inte av mer än vad cubase kan klara av? alltså är mina plugins kopplade till cubase användning av ram?"

Oj du hann visst före claes!

Men ibland får jag upp ett meddelande om att "Vst bridge" slutat fungera? vad innebär det? är det överbelastat då, alltså för många plugins som går samtidigt? Kör med omnisphere och olika 7 nya eastwest PLAY. Och omnisphere har jag märkt är ganska prestanda krävande. Har de senaste uppdateringarna till dem också!

Hur var det nu igen man kollade fall det var 64 eller 32 bit i cubase? (är nämligen inte helt säker vilken det var jag hade)

Postat
Oj du hann visst före claes!

Men ibland får jag upp ett meddelande om att "Vst bridge" slutat fungera? vad innebär det? är det överbelastat då, alltså för många plugins som går samtidigt? Kör med omnisphere och olika 7 nya eastwest PLAY. Och omnisphere har jag märkt är ganska prestanda krävande. Har de senaste uppdateringarna till dem också!

Hur var det nu igen man kollade fall det var 64 eller 32 bit i cubase? (är nämligen inte helt säker vilken det var jag hade)

Här hade vi tråden om detta: https://www.studio.se/index.php?showtopic=70093 😄

VST bridge finns bara i 64-bitsversionen av Cubase, så då är det den du kör. Du ser pluggarna som är 32-bit markerade med ett par snedstreck framför pluggens namn - men testa alltså att köra med jBridge som nämns i den andra tråden, så borde det fungera bättre.

Postat
Här hade vi tråden om detta: https://www.studio.se/index.php?showtopic=70093 😄

VST bridge finns bara i 64-bitsversionen av Cubase, så då är det den du kör. Du ser pluggarna som är 32-bit markerade med ett par snedstreck framför pluggens namn - men testa alltså att köra med jBridge som nämns i den andra tråden, så borde det fungera bättre.

Tack så mycket!

Ska kika på den andra tråden! 🙂

Postat
Tack så mycket!

Ska kika på den andra tråden! 🙂

Men claes, eftersom jag använder vista 64 bitar, cubase 64 bitars omnisphere som också är 64 bitars samt eastwest play produkterna också 64 bitars, då har jag väl ingen nytta av j-briddge, möjligtvis fall addictiv drums är 32 bitars men då de flesta är 64 bitars så är det väl ändå inte lönt??

Postat (redigerat)
Men claes, eftersom jag använder vista 64 bitar, cubase 64 bitars omnisphere som också är 64 bitars samt eastwest play produkterna också 64 bitars, då har jag väl ingen nytta av j-briddge, möjligtvis fall addictiv drums är 32 bitars men då de flesta är 64 bitars så är det väl ändå inte lönt??

Nej om du bara kör med 64-bits pluggar, så borde felet ligga i pluggarna om det inte funkar ordentligt med vissa - och du får antagligen vänta på buggfixar till dem... 🙂

Sedan är frågan hur bra Vista 64-bit egentligen funkar - och om du kanske skulle uppgradera till W7 i stället...? Det verkar fungera betydligt bättre på alla plan med W7...

Själv kör jag fortfarande med XP, eftersom det verkade vara lite skakigt med Vista, så jag har väntat på W7 och ska nog göra ett försök att köra med det, när tiden räcker till för lite experimenterande.

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.