Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har fått ett filmgig - det gäller mix och lite allmän bearbetning av befintligt inspelat ljud, uteslutande miljöljud.

Ljudet är inspelat på plats med en typ av zoom-inspelningsdosa, blandat med några ljudbiblioteksljud så som fåglar och vind.

Fick projektet som OMF (de jobbar med Final Cut Pro 6 och jag har Logic 8).

Här börjar problemen.

Varken automationer, fades, panoreringar eller volyminställningar följer med i projektet.

Jag har inte hittat någon information om huruvida Logic 8 stöder import av dessa inställningar, men jag vet att det inte funkade i 7an.

Hur ligger det till egentligen?

Jag har även ett annat problem, men det ska jag försöka fixa nu - återkommer med det strax om jag inte lyckas lösa det.

Det är väldigt bråttom så jag är otroligt tacksam för svar 😉

/Mats

Annons
Postat

Har importerat ifrån Cubase 4 till logic 8. Dock utan pan o volym.Vet inte om det går att få med sånt. I Cubase 4 finns inte panoreringsmöjligheter i OMF export

Postat
Har importerat ifrån Cubase 4 till logic 8. Dock utan pan o volym.Vet inte om det går att få med sånt. I Cubase 4 finns inte panoreringsmöjligheter i OMF export

Har löst detta nu.

Logic 8 stöder inte import av automationer, panoreringar eller volymändringar. Vet inte om det är en bugg eller om de helt enkelt struntat i det.

Soundtrack Pro, däremot, har fullt stöd för sådant - både om man exporterar som OMF eller som "Soundtrack Pro-project" från FCP.

Har beslutat mig för att köra mixen i Soundtrack Pro istället - och efter bara en halvtimmes användning märkte jag att det är 100 gånger bättre att mixa filmljud där, och jag kommer aldrig mer försöka göra detta i Logic ☺️

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.