RapArtist (oregistrerad) Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 nån som vet nån bra mastring program som är gratis att ladda ner??
Fredrix Postat 28 december 2004 Postat 28 december 2004 Det finns många bra gratispluggar men frågan är vilket program du ska använda dom i... finns inte mycket nuförtiden som e gratis
RapArtist (oregistrerad) Postat 28 december 2004 Postat 28 december 2004 tänkte använde det med Cubase VST 5.0
Fredrix Postat 28 december 2004 Postat 28 december 2004 Har du lagt ner pengar på cubase så kan du lika gärna lägga ner pengar på till exempel Ozone3! Utmärkt program enligt mig
trombonisten Postat 28 december 2004 Postat 28 december 2004 Det är nog inte programmet som är viktigast. 1) Skruvarens öron kommer först. Erfarenhet är nog det som räknas. 2) Bra högtalare. Mastra i lurar blir katastrof hos mig (inte mycket bättre annars, är nybörjare). Riktigt bra högtalare är det som gäller. 3) Ordning på akustiken i rummet. Dämpa ut resonanser, styr bort tidiga reflexer. Detta kan vara väldigt viktigt, beror på rummet. 4) Lyssna massor på bra mastrade saker så du känner högtalarna. 5) Sist kommer programmet. Cubase borde funka utmärkt, det är nog inte det som är begränsningen. Pluggar för att göra jobbet. -- Parametrisk EQ -- Kompressor, några olika sorter. Bra att ha en flerbands tillgänglig -- Stereobreddare / påverkare - flerbands kan vara bra om basen hamnat "snett" (går att fixa med några bussar i Cubase, men är enklare att använda med en plugg). -- Limiter -- Dithering Glöm inte att lyssna både i stereo och mono. Mastra inte det du själv mixat är en grundregel som jag brukar bryta mot. Det är nog bland annat därför det låter illa hos mig. Slutligen behöver du en CD-brännare. Lyssna på resultatet i massor av olika högtalare för att höra vilka ljud som är "flyttbara". Kolla upp vad som finns gratis hos till exempel Kjaerhus Audio. Det finns en bra spektrum analysator gratis hos de som gör pluggen Firium (kommer inte ihåg vad firman heter). Alternativt kan du prova gratisprogrammet Audacity som har en del bra effekter inbyggda, och (tror jag) kan köra VST.
Coffeemidget Postat 28 december 2004 Postat 28 december 2004 Om man nu måste nämna titlar så skulle de bli Ozone3 som fredrix. De e inte gratis men e värt. Det ser lite för flashigt ut men när man vant sig med den mesiga interfejsen
Kill All Autotuner Postat 28 december 2004 Postat 28 december 2004 Slim Slow Slider C3 är hur gratis som helst , och du ........grattis om du kan ratta den 😆
Danny Cort (oregistrerad) Postat 28 december 2004 Postat 28 december 2004 Känns som att du måste lära dig hur en mikrofon fungerar innan du ger dig på mastring, len.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.