Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vet inte om jag lägger under rätt ämne nu, men here we go!

Jag och bandet ska spela in ny demo snart, och tänkte att vi skulle köpa följande:

Trummickar från thomann:

http://www.thomann.de/se/the_tbone_dc1200.htm

Eftersom mixerbordet inte har fantommatning:

http://www.thomann.de/se/millenium_pps2.htm

Mic för att spela in gitarr:

http://www.thomann.de/se/the_tbone_mb75.htm

Och ett gammalt mixerbord med 12 kanaler, som inte har XLR-ingångar utan bara massa tele, men det spelar väl ingen roll, bara att köpa sånna kablar?

Lånar ett Zoom H4 som vi ska använda som inspelnignsinterface tillsammans med Cubase installerat på burken. Lånar också en sångmic av okänt märke av en polare.

Min fråga är helt enkelt om det är allt som behövs, så vi inte står där sen och inser att "Fan vi glömde *en sån grej*" och inte kan spela in.

//RASMUS

Redigerat av Raasmus
Annons
Postat
Ingen som har nått att säga?

Jo, skit i den där fusk sm57án och köp en riktig. Den kommer ni alltid att ha glädje av.

Förstår verkligen att alla har olika budgetar men det billigaste blir med väldigt få undantag alltid det dyraste.

En Shure SM57 för runt en tusing kan ni ha till "allt" (nästan)

Finns det möjlighet tycker jag att du (ni) ska spana in lite vassare trummickar. Det kommer bli så mycket roligare när ni ska mixa.

Det är bara att börja skramla ihop!!!!

Mvh Joakim

sadomachine (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag vill inte kapa tråden på något sätt men är det någon som har testat Thomanns T-bone mickar?

Vore kul att veta hur bra/dåliga dom är.

Redigerat av sadomachine
Postat
Jo, skit i den där fusk sm57án och köp en riktig. Den kommer ni alltid att ha glädje av.

Förstår verkligen att alla har olika budgetar men det billigaste blir med väldigt få undantag alltid det dyraste.

Finns det möjlighet tycker jag att du (ni) ska spana in lite vassare trummickar. Det kommer bli så mycket roligare när ni ska mixa.

Mvh Joakim

Var inte tänkt att vi skulle köpa just den billiga sm57-kopian, men läste lite om dom olika vi kollade på, och den verkar vara jävligt hyffsad för priset :rolleyes:

Funderade på hur det blir om man kör utan nångom mic-preamp till trummickarna?

Postat

" verkar vara jävligt hyffsad för priset"

Fast den där kan vi vid det här laget.

Billigt skräp är inte inspirerande att arbeta med. Om ni nu ska arbeta. Det är inte mickarna ni ska skära ner på. Det är alla de där dåliga luncherna på stan ni ska skita i....

Joakim

Postat
Jag vill inte kapa tråden på något sätt men är det någon som har testat Thomanns T-bone mickar?

Vore kul att veta hur bra/dåliga dom är.

Vi kommer väl förmodligen köpa en, så kanske kan skriva en rad sen. Men sen är min erfarenhet av olika mickar i stort sett noll men kanske tar kan lägga upp resultatet av inspelningen sen iaf 🙁

Postat

Mvh Joakim

Håller med talaren ovan.

Skit i leksaksprylarna, och kör prylar ni kan använda i framtiden för kvalitétsinspelning.

Trummickarna funkar dock om ni efterhandstriggar i er DAW, via t.ex. Drumagog.

Har ni ljudkort som stöjder tillräckligt många ingångar?

Vad har ni för mixer/preamps?

Postat
Håller med talaren ovan.

Skit i leksaksprylarna, och kör prylar ni kan använda i framtiden för kvalitétsinspelning.

Trummickarna funkar dock om ni efterhandstriggar i er DAW, via t.ex. Drumagog.

Har ni ljudkort som stöjder tillräckligt många ingångar?

Vad har ni för mixer/preamps?

Som jag skrev förut, går det att spela in utan att använda ett preamp till trumickarna? Det är ett gammalt 12-kanaligt mixerbord, och ett Zomm H-4 som kopplas in i datorn och används som inspelingsinterface.

Postat
Som jag skrev förut, går det att spela in utan att använda ett preamp till trumickarna? Det är ett gammalt 12-kanaligt mixerbord, och ett Zomm H-4 som kopplas in i datorn och används som inspelingsinterface.

Om du har ett 12-kanaligt mixerbord så borde det finna preamps.

Preamp är viktigt, iom att du stället styrkan på insignalen med dem, och speciellt om du skulle spela in i 16-bitar istället för 24-bitar.

Preamps rekommenderar jag starkt att du införskaffar.

Postat

Din Zoom H-4 är inte tillräckligt för att göra en hygglig inspelning anser jag, om du inte kör med världens mest minimala trumset. Skaffa en m-audio delta 1010 LT, eller något annat som du kan köra via preamps, på en mixer, eller bara separat.

Postat
Din Zoom H-4 är inte tillräckligt för att göra en hygglig inspelning anser jag, om du inte kör med världens mest minimala trumset. Skaffa en m-audio delta 1010 LT, eller något annat som du kan köra via preamps, på en mixer, eller bara separat.

Hurså? Äger den inte själv, vi lånar det av Studiefrämjandet. Den har 2 ingånger om jag minns rätt, alltså en tillräckligt för att koppla in båda höger- och vänsterutgången från mixerbordet.

Jag vet faktiskt inte om det är en preamp inbyggt i mixerbordet, är ett riktigt gammalt vi fick för 400 spänn.

Postat
Hurså? Äger den inte själv, vi lånar det av Studiefrämjandet. Den har 2 ingånger om jag minns rätt, alltså en tillräckligt för att koppla in båda höger- och vänsterutgången från mixerbordet.

Jag vet faktiskt inte om det är en preamp inbyggt i mixerbordet, är ett riktigt gammalt vi fick för 400 spänn.

Högst sannolikt finns det preamps i bordet.

Er Zoom har 4x ingångar, varav 2st med fantommatning, vilket är väääldigt sparsamt för att skapa en trevligt platta.

Skaffa dator med tillräcklig prestanda, ljudkort med minst analoga 8 ingångar, samt mickar som täcker användningsområdet. Annars, lägg pengarna på att spela in i en befintlig studio.

Postat

Förslag: Strunta i skräpmickarna och den gamla mixern och kör enbart med Zoomen. Då slipper ni drösvis med brus, sus och obefintlig botten och diskant.

Postat
Förslag: Strunta i skräpmickarna och den gamla mixern och kör enbart med Zoomen. Då slipper ni drösvis med brus, sus och obefintlig botten och diskant.

Och vad är efterhandsmöjligheterna med zoomen, om man man tänker bortom portadrömmen?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.