Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hello ärade pro tools kollegor!

Nu är det så att jag har spelat in trummor och undrar hur jag ska använda verktyget nudge på bästa sätt.

Jag har spelat in alla trummor (wave) samt midi kanal (extra trigg på kaggen) i grupp och vill t.ex. flytta virveln någon ms för att slipp flam på något slag här och där.

Just nu använder jag Tab to transient och sen Ctrl+E där jag vill flytta slaget.

Nu till själva frågan:

Hur många ms ska man använda när man flyttar ett virvelslag

fram eller bakåt i tiden?

En meriterad kollega använder 3 ms men jag har bara 1,10 ms i nudge menyn.

Hur ändrar jag det? (om 3 ms är rätt)

Annons
Zeke Zement (oregistrerad)
Postat

Hmmm...

Vad exakt vill du göra? Vill du få midispåret att lika i exakt synk (kvantiserat med, alltså) med audiospåret? Eller vill du ändra ljudspåret så att det matchar midispåret? Ctrl-E betyder väl bara att du separerar regionen..?

När är 3ms rätt?? Örat borde väl vara domare..? :rolleyes:

Inte så snyggt att svara genom att ställa en massa frågor, men jag förstår inte riktigt vad du vill göra. Det finns ju flera lösningar beroende av vilket problem du tycker att du har, och som kanske också är en genväg till ett bättre sound! 😛

Postat

Jo örat borde veta bäst :-)

Jag vill förflytta tranienter i waveformat tex. ett virvelslag lite i tid så att det inte "flammar" mot baskaggen tex.

Postat (redigerat)
En meriterad kollega använder 3 ms men jag har bara 1,10 ms i nudge menyn.

Hur ändrar jag det? (om 3 ms är rätt)

Är inte med i tanke gångarna men...

Ställ in Nudge till 1 ms, markera samplingen och tryck på plus (= fram) eller minus (= tillbaks) tre gånger så flyttar sig samplingen 3 ms.

Är det ”live” trummor på separata spår du jobbar med? Jag skulle vara försiktig med att flytta ljud i ett trumset som är inspelat samtidigt, risk för fasdel typ.

Redigerat av aolsson
Postat

Kanon!

Tack för hjälpen!

Nä, jag kör riktiga cymbaler med mesh heads och Ddrum 4 på riktigt trum set.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.