Tormentor Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 Hello ärade pro tools kollegor! Nu är det så att jag har spelat in trummor och undrar hur jag ska använda verktyget nudge på bästa sätt. Jag har spelat in alla trummor (wave) samt midi kanal (extra trigg på kaggen) i grupp och vill t.ex. flytta virveln någon ms för att slipp flam på något slag här och där. Just nu använder jag Tab to transient och sen Ctrl+E där jag vill flytta slaget. Nu till själva frågan: Hur många ms ska man använda när man flyttar ett virvelslag fram eller bakåt i tiden? En meriterad kollega använder 3 ms men jag har bara 1,10 ms i nudge menyn. Hur ändrar jag det? (om 3 ms är rätt)
Zeke Zement (oregistrerad) Postat 28 december 2004 Postat 28 december 2004 Hmmm... Vad exakt vill du göra? Vill du få midispåret att lika i exakt synk (kvantiserat med, alltså) med audiospåret? Eller vill du ändra ljudspåret så att det matchar midispåret? Ctrl-E betyder väl bara att du separerar regionen..? När är 3ms rätt?? Örat borde väl vara domare..? Inte så snyggt att svara genom att ställa en massa frågor, men jag förstår inte riktigt vad du vill göra. Det finns ju flera lösningar beroende av vilket problem du tycker att du har, och som kanske också är en genväg till ett bättre sound! 😛
Tormentor Postat 28 december 2004 Trådstartare Postat 28 december 2004 Jo örat borde veta bäst :-) Jag vill förflytta tranienter i waveformat tex. ett virvelslag lite i tid så att det inte "flammar" mot baskaggen tex.
aolsson Postat 28 december 2004 Postat 28 december 2004 (redigerat) En meriterad kollega använder 3 ms men jag har bara 1,10 ms i nudge menyn. Hur ändrar jag det? (om 3 ms är rätt) Är inte med i tanke gångarna men... Ställ in Nudge till 1 ms, markera samplingen och tryck på plus (= fram) eller minus (= tillbaks) tre gånger så flyttar sig samplingen 3 ms. Är det ”live” trummor på separata spår du jobbar med? Jag skulle vara försiktig med att flytta ljud i ett trumset som är inspelat samtidigt, risk för fasdel typ. Redigerat 28 december 2004 av aolsson
Tormentor Postat 29 december 2004 Trådstartare Postat 29 december 2004 Kanon! Tack för hjälpen! Nä, jag kör riktiga cymbaler med mesh heads och Ddrum 4 på riktigt trum set.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.