Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare! Jag håller på mycket med musik, har hållit på ett långt tag nu och märker att det blir bättre och bättre, gör mest hardstyle musik. Funderar nu dock på att köpa en MIDI-keyboard, specifikt den här: CME UF6 (http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=Musikprodukter&grupp=Klaviaturer&undermeny=&exp=&info=11497#) - Men nu tänkte jag höra, eftersom jag inte kan så mycket om musik hårdvara, hur funkar en MIDI-keyboard? Jag använder mig utav FL Studio, men kopplar man inte keyboarden via USB men hur går det till sen? Läser FL studio av synthen när men te.x trycker ner en tangent på keyboarden?

Annons
Postat (redigerat)

-Du installerar medföljande drivrutin i datorn och sedan kopplar in midi-kontrollern via usb. Allt kommer stå i manualen.

-Väl i ditt musikprogram brukar man få välja i inställningarna att vi vill använda just denna kontroller (som musikprogrammet då ska automatiskt hitta)

-Sen markerar/rec-enablar du ett midi-spår med te.x en mjukvarusynt inladdad

-När du sedan spelar på tangenterna på klaviaturen så skickas en signal (midi; note on/note off) till ditt musikprogram som säger åt mjukvarusynten att spela upp den och den tangenten osv.. och vipps har du ljud i högtalarna!

(sen kanske du behöver laborera med ljudkorts-inställningarna i ditt musikprogram och eventuellt sänka/höja buffertsize för att justera din latency)

Edit: CME UF6 är ett bra köp (jag har 3 st) men hade jag varit dig hade jag hellre köpt denna : http://www.thomann.de/se/novation_nocturn_49.htm

Redigerat av iGnu

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.