micke_e (oregistrerad) Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 Har precis köpt ett Mackie Onyx 1640 men har stött på ett problem. Var ett väldans tag sen jag kopplade in nåt mixerbord så jag kanske ställer lite fåniga frågor. Men.. bare with me. Jag kör direct out via DB25-kontakt till min Digi002Rack. Men nu är det så att jag vill ta ut varje kanal från Digi002Rack till mixerbordet också för att där fixa med EQ osv. Förstår inte vart man ska koppla in utgångarna från Digi002Rack till Onyx:en? Ska inte detta gå? Känner mig lite dum annars 🙂 En annan sak; Kompressorer. Ska dessa kopplas in på INSERT kanalerna? Hade tänkt mig dom på AUX, men jag kanske tänker fel även där? Jaja. Hoppas ni kan hjälpa mig iaf. Känner mig allmänt borta tyvärr.
insolitus Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 En annan sak;Kompressorer. Ska dessa kopplas in på INSERT kanalerna? Hade tänkt mig dom på AUX, men jag kanske tänker fel även där? Ja, kompressorer bör väl sitta som insert eftersom man vanligen vill att hela signalen ska komprimeras. Jag är inte helt säker, men ifall man sätter en kompressor på aux och tappar ut hela signalen i aux så borde väl hela signalen komprimeras? 🙂 Dvs, samma sak som insert...
micke_e (oregistrerad) Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 Tack för svaret! Jo det var så jag tänkte.. fan att man ska ha ett minne som en guldfisk. 🙂 Du har ingen idé till den andra frågan? Sitter helt oförståendes o stirrar på Onyx:en nu.
VacUm Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 Har du inte 16 kanaler på onyxbordet? Koppla bara in ljudkortets utgångar på t ex 9-16. (förutsatt att dom är lediga)
micke_e (oregistrerad) Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 Jo jag har 16 kanaler. Förstår inte riktigt vad du menar? Får förtydliga mig litegrann också. Det finns 2st DB25-kontakter med 8st DirectOuts på varje. En av kontakterna kopplar jag till Digi002Rack, den andra till en I/O-extension. Således har jag 16 kanaler DirectOut in i datorn. Nu vill jag få de 16 kanalerna som går ut från Digi002Rack och extension:en in i Onyx:en igen. Så att jag där kan mixa och lägga på EQ, effekter osv. Vad jag inte förstår är var jag kopplar in dessa outs på Onyx:en. På ingångarna kommer det ju att sitta kablar från mic:ar och instrument, så där går det inte. Hoppas ni förstår min förklaring 🙂
Audiorent Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 det blir nog problem för Mackie är väl en rent 16 kanals bord och inte ett inline-bord. för att spela in 16 kanaler behöver man sonika 32 kanaler eller minst ett 16-kanals inlinebord som då ha två kanaler per kanalstripp. Du får antingen spela in högst 8 kanaler åt gången eller skaffa ett större (eller ett till) bord. Mattias
Audiorent Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 Har laddat upp en bild på mixern så har du mer frågor kan jag nog svara på dem med hjälp av bilderna på Mackies sida.
VacUm Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 Ahaa.. NU är jag med. Då vet jag inte faktiskt.
micke_e (oregistrerad) Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 det blir nog problem för Mackie är väl en rent 16 kanals bord och inte ett inline-bord. för att spela in 16 kanaler behöver man sonika 32 kanaler eller minst ett 16-kanals inlinebord som då ha två kanaler per kanalstripp. Du får antingen spela in högst 8 kanaler åt gången eller skaffa ett större (eller ett till) bord. Mattias Ajfaaan. Det var det som jag misstänkte.. Tyckte jag hade kollat upp allt innan jag beställde detta bord.. men så var inte fallet tydligen. Då vet jag inte vad jag gör alltså.. får kanske sälja bordet och köpa ett annat då. Känns lite surt att man hade såpass dålig koll. 🙂
Audiorent Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 behöver du spela in mer än 8 kanaler åt gången då ??? Annars använder du åtta kanaler och dess mickpramps när du spelar in. När du sen mixar så kan du koppla om så du kan mixa med alla 16 kanalerna. Du har ju en kompetent mixer i PT även om jag också föredrar å skruva på fysiska rattar (å då pratar jag inte om flickvännen!!)
micke_e (oregistrerad) Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 behöver du spela in mer än 8 kanaler åt gången då ??? Annars använder du åtta kanaler och dess mickpramps när du spelar in. När du sen mixar så kan du koppla om så du kan mixa med alla 16 kanalerna. Du har ju en kompetent mixer i PT även om jag också föredrar å skruva på fysiska rattar (å då pratar jag inte om flickvännen!!) Haha, jo jag vill gärna ha det lite mer "fysiskt" 🙂 Iochförsig så kanske man klarar sig på 8 kanaler åt gången. Det är väl enbart vid riktigt stora trumriggar som det kan bli problem. Men att sitta o koppla om känns inte så jättelockande måste jag säga.. Har du några förslag på 16-kanaliga (eller fler) inline-bord om jag nu skulle bestämma mig för att sälja Onyx'en o köpa nytt?
Audiorent Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 kom på att det smartaste (vilket tydligen inte jag var då jag inte tänkte på det förrän nu!!!) att göra är att att använda alla 16 ingångar via DB-25 kontakterna till 002:an när du spelar å använda PT:s mixer då och ta tillbaka den signalen på Tape-in ingången så du får ut till Ctrl-out. När du sen skall mixa så koppla du om så du får dina 16 utgångar från 002:an till Onyxen. Jag tycker den ser trevlig ut annars den där mixen med smarta funktioner i masterdelen. Lycka till Mattias
Audiorent Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 Vet att Alesis hade ett 16-kanals inline bord för att tag sen men kvallen på den är nog inte lika bra som på Onyxen.
VacUm Postat 28 december 2004 Postat 28 december 2004 Mackies 8bussare är ju dyrare men sjukt bra. Dom har en 24kanalare man ser begagnad ibland som kan vara av instresse.
Fredster Postat 28 december 2004 Postat 28 december 2004 Soundcraft har ett billigare 16-kanals inline. Kanske inte världens bästa bord men det fungerar ju i alla fall.
micke_e (oregistrerad) Postat 28 december 2004 Postat 28 december 2004 Tack för svaren. Jag funderade litegrann på ett Alesis X2 förrut. Det är ju ett gammalt bord (-94 tror jag), men vad jag hört så ska det låta och fungera bra. Några tankar om det bordet? Fördelar/nackdelar? Lite svårt att hitta ett sånt bord har jag märkt, men det ska väl gå o luska reda på ett.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.