Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Var inne på synful och lyssnade på deras demo av sitt nya "ljudbibliotek" - vilket det inte är... Jag är långt ifrån insatt men jag tycker att det låter snuskigt bra. En gratis prövotid på 15 dagar får man också. Gå in och lyssna för i mina öron knäcker det här det mesta typ Garritans PO och alla Giga samplingar. Grymt bra, speciellt stråkarna..... 🙂

Redigerat av Olsberg
Annons
Postat (redigerat)

Eh.... denna demon måste jag bara testa. Stråkarna låter finfint.

Redigerat av Neko
Postat

Lät ju grymt 🙂 Tyckte att stråkarna lät bra i vår roland G800, men nä. Inte efter detta!!

Postat (redigerat)
Lät ju grymt   🙁  Tyckte att stråkarna lät bra i vår roland G800, men nä. Inte efter detta!!

I mina öron sanslöst och jag kan inte testa trialen pga att datorn ligger nere 😮🙁

Är det någon som hajar tekniken? Det verkar ju inte vara några stora filer? 🙂

Redigerat av karl
Postat (redigerat)

Det är tydligen sönderhackade samplingar och fraser. När jag får tid över, så ska jag nog hämta demot och leta upp några lämpliga midifiler för att jämföra direkt med GPO och EWQLSO Silver och Gold, som jag redan har...

Det får nog vänta ett tag, eftersom jag har en del andra projekt på gång...

Jag misstänker att man kan hitta artefakter och konstigheter i ljudet när man har pillat med det ett tag, eftersom det rör sig om korta fraser och inte långa samplingar - speciellt kanske vid längre toner, men som sagt, så återstår det att se...

Redigerat av Claes
Postat

För de som vill lyssna på demo från de andra jag nämnde, så finns de här:

GPO: http://www.garritan.com/mp3.html

EWQLSO Silver: http://www.soundsonline.com/sophtml/details.phtml?sku=EW-161

EWQLSO Gold: http://www.soundsonline.com/sophtml/details.phtml?sku=EW-160

Postat (redigerat)

Som sagt ...lyssnade idag igen och det är väl mer känslan och möjligheterna att påverka tonens själ som kanske är styrkan i det här konceptet ...??

Bra låter det dock :rolleyes:😛

Redigerat av karl
Postat (redigerat)

Grymt.

Skitkul när ny teknik dyker upp och slår

det konventionella på fingrarna.

Syntes vs. Sampling

1 - 0.

Redigerat av milton
Postat (redigerat)

Inte lyckats få upp nån länk att ladda hem den ifrån än... 😄

nån annan som fått?

EDIT: Det blev visst filtrerat som spam. hittat nu. Testar med en gång.

Redigerat av Neko
Postat

Lite kortfattade kommentarer efter en snabb test:

* Låter rätt okej, men inte super.

* Störande vibrato när man håller nere tangenterna, lyckades inte stänga av det, men kollade kanske för lite.

* Man kan vrida sönder ljuden rätt intressant med lite skumma funktioner. Få lite FM klang på stråkarna tillexempel.

* Tog lagom feta ackord med stråkar, drog ca 10-15% som enda plugg på min 1300 mhz, 768mb DDR Ram

* Som Claes skrev, låter jäkligt mysko när man går ner i några oktaver.

Inget jag skulle använda utan att tweaka och inte till klassisk musik heller. Kanske går att göra mer med den, men jag får återkomma i så fall när jag testat den mer grundligt.

Postat

Det störande vibratot beror säkert på att det är korta samplingar som loopas. Detta misstänkte jag att det skulle vara problem med, eftersom de ju skriver i beskrivningarna att det är byggt på korta samplingar och fraser...

Med sådana fel, använder man det knappast till ljudläggning av film eller till klassiskt eller till annat där stråkarna är någorlunda framträdande, men det kan säkert fungera ganska ok som bakgrundsmatta i pop och rock där det inte framträder för mycket (men det gör andra pluggar kanske redan lika bra - exempelvis SampleTank och flera andra...).

Det är kanske möjligt att snabbare passager av solospelande blir trevligt, så att det kan bli ett litet komplement till de stora samplingsbiblioteken...?

Postat

Håller med. Om inte annat kan man tweaka sönder ljuden och skita i att de ska låta som stråkar helt och hållet. 😄

Postat
Jag misstänker att man kan hitta artefakter och konstigheter i ljudet när man har pillat med det ett tag, eftersom det rör sig om korta fraser och inte långa samplingar - speciellt kanske vid längre toner, men som sagt, så återstår det att se...

Hmmm

Är det någon skillnad på artefakter och konstigheter? 😄

Håkan

Postat

Fick just besked av Mr Synful själv att Synful kommer för MacOS X om 6 månader.

Själv tycker jag att demo låtarna låter rätt bra, speciellt vissa fraseringar. Tror att den kommer till sin rätt i kombination med GPO eller liknande bibliotek.

Postat
Jag misstänker att man kan hitta artefakter och konstigheter i ljudet när man har pillat med det ett tag, eftersom det rör sig om korta fraser och inte långa samplingar - speciellt kanske vid längre toner, men som sagt, så återstår det att se...

Hmmm

Är det någon skillnad på artefakter och konstigheter? 🙂

Håkan

Absolut! 😛

Framför allt när det gäller stavning och uttal... 🙂

Jag började nog formulera det annorlunda och glömde sedan radera tillräckligt mycket av det andra... 🙂

Postat (redigerat)
Jag misstänker att man kan hitta artefakter och konstigheter i ljudet när man har pillat med det ett tag, eftersom det rör sig om korta fraser och inte långa samplingar - speciellt kanske vid längre toner, men som sagt, så återstår det att se...

Hmmm

Är det någon skillnad på artefakter och konstigheter? 🙂

Håkan

Absolut! 😆

Framför allt när det gäller stavning och uttal... 😉

Jag började nog formulera det annorlunda och glömde sedan radera tillräckligt mycket av det andra... 🙂

Ja, artefakter är skapade av människor eller av andra kulturella subjekt (!) och är värdeneutrala. En artefakt är alltså i sig varken bra eller dålig. Konstigheter har dock en markerat negativ klang; något man som kulturellt subjekt i regel vill ta avstånd ifrån då det innebär ett störande moment i ens verksamhetsfält. Att min dator kraschade igår när jag höll på med Stylus RMX var en konstighet (eller en anomali, egentligen). Själva datorn är en potentiell artefakt för framtida levnadsforskare. 🙂

EDIT: Förresten, Neko, tack för ditt minitest. Jag har skaffat Synful Orchestra men inte hunnit bekanta mig med den. Nu vet jag vad jag har att vänta och vilka begränsningar jag troligen kommer att stöta på.

Redigerat av Fredrikmo
Postat

Jag kan inte testa själva pluggen, men vad säger ni? Låter pluggen lika bra (eller lika illa) 😳 som musikdemorna som finns att lyssna på?

Postat
* Som Claes skrev, låter jäkligt mysko när man går ner i några oktaver.

Inget jag skulle använda utan att tweaka och inte till klassisk musik heller. Kanske går att göra mer med den, men jag får återkomma i så fall när jag testat den mer grundligt.

Nu har jag inte testat det än, men det är väl som med allt annat när det gäller instrument - det är inte meningen att man ska använda klarinettljud till bastuba eller ståbas till violapizzicato.

Av ljuden på hemsidan att döma så låter det som man kan göra en hel del snygga fiolsolon 😳

Postat
Jag kan inte testa själva pluggen, men vad säger ni? Låter pluggen lika bra (eller lika illa) 😳 som musikdemorna som finns att lyssna på?

Gjorde ju ett snabbtest och utefter det kan jag rakt av säga: Nej.

Kan göra ett mer grundligt test senare, men tror dock att betyg 1 kommer att kvarstå.

Postat
Ja, artefakter är skapade av människor eller av andra kulturella subjekt (!) och är värdeneutrala. En artefakt är alltså i sig varken bra eller dålig. Konstigheter har dock en markerat negativ klang; något man som kulturellt subjekt i regel vill ta avstånd ifrån då det innebär ett störande moment i ens verksamhetsfält. Att min dator kraschade igår när jag höll på med Stylus RMX var en konstighet (eller en anomali, egentligen). Själva datorn är en potentiell artefakt för framtida levnadsforskare. 🙂

Alltså borde man enlig det du skriver inte använda ordet artefakter om konstigheter i ljudet.

Datorn är väl en artefakt redan nu 😛

Håkan

Postat

hemligheten med synful är man skall ställa in den på delay for expression så att den Synful kan analysera frasen och vara mer expressionistisk. Det blir ju en sekunds latency, men det låter mer realistiskt. Gött är det!

Postat

Jag gjorde också ett test och det ligger väl väldigt mycket i hur man kan kontrollera bendet i tonen. Jag spela in violin,viola,cello och kontra...det man kan säga är att det funkar ihop...instrument för instrument låter väl kanske lite konstigt med blippar och blurpar men det är mest när man befinner sig i fel samplingsfrekvens... jag tycker det går att få till om man är ute efter det där stråkkvartettkänslan som hörs så tydligt i slutet på varje melodifras.... 😉

EDIT:Kanske lägger upp på demosidan

Postat (redigerat)

EDIT:Kanske lägger upp på demosidan

Gör det! Nu!

Nu är det gjort.... en massa vibrato på en del toner, jag har inget grepp om hur man egentligen påverkar tonen men å' andra sidan har mitt MIDI keyboard ballat ur så.... det blev der'e blev 😄 lite otajt kanske men man hör soundet iaf

eller gå till demosidan och ge lite kritik där 🙁

länken ur funktion nu

Redigerat av karl
  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.