Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2009 del 4


Emulator

Recommended Posts

Öh, det är typ D-dur, och så går intro/vers snarare D, E, Fm, G... i grundackorden alltså. spelar det nog lite annorlunda. iofs har jag glömt hur pianoversionen går, men i den är det nog snarare ännu mer tydligt att det är den ackordföljden xD

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 18k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Dingbats

    2407

  • Overkill

    2102

  • Fidden

    1729

  • Pico

    1610

Postat mest i detta ämne

Öh, det är typ D-dur, och så går intro/vers snarare D, E, Fm, G... i grundackorden alltså. spelar det nog lite annorlunda. iofs har jag glömt hur pianoversionen går, men i den är det nog snarare ännu mer tydligt att det är den ackordföljden xD

Öh nä? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh, det är typ D-dur, och så går intro/vers snarare D, E, Fm, G... i grundackorden alltså. spelar det nog lite annorlunda. iofs har jag glömt hur pianoversionen går, men i den är det nog snarare ännu mer tydligt att det är den ackordföljden xD

Men det låter ju fel! Efter D låter det ju snarare som att du går neråt än uppåt. 😎 Vi kom fram till D, Bm (fast man tar det lite annorlunda, på en gitarr blir det 7-7-9-7-7-7, heter säkert något fräsigt) och sen i slutet på versen Am och G. Förrefrängen eller vad det nu är går typ Am Bm G D också. Enligt oss, testa det! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

jaha, ni skippar helt enkelt två ackord. jag byter ju varje halvton liksom. 2 ackord per takt.

😏 jag är typ tondöv så skratta inte åt mig. Jag är förundrad över att jag i alla fall håller mig inom rätt skala och nästan rätt 😄 7-7-9-7-7-7 är ju nästan ett Em dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellre Pikko än Seppe... nå jo, nå förstå du de! 😏

Haha 😄 Jag kallas faktiskt seppen av dom i bandet av någon anledning. Det var väl för att det var mycket "senna krappen" ett tag och då kan man ju inte säga sebbe utan då blir det ju seppe som sen blev seppen. Numera är det mest att vi pratar i falsett med varandra, sjukt ghey men vafan. Så vi hälsar i princip alltid på varandra genom att säga "heeej krappen!" i falsett. xD

Link to comment
Dela på andra sajter

Första ackordet (x x 0 2 3 0) är ett vanligt D fast med tunna e-stängen öppen. Dsus2 bör det heta

Andra ackordet (0 2 x 2 3 0) får jag till ett E7sus4. Ändra skillnaden från första är att A strängen trycks ner på 2a bandet... och att jag slår an alla strängar, förutom möjligen D-strängen som jag kanske dämpar ibland, vet inte riktigt.

Tredje ackordet (2 4 0 2 0 0) är F#5add#5add#9add11add#13. xD

Fjärde ackordet (3 4 0 2 0 0) är likadant, fast då spelar e-strängen G istället, och då heter ackordet G5addb5add9addb11add13

omg... vilken tur att man inte försökt att lära sig ackordnamnen. Allt

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...