Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2009 del 4


Emulator

Recommended Posts

Annons
  • Svar 18k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Dingbats

    2407

  • Overkill

    2102

  • Fidden

    1729

  • Pico

    1610

Postat mest i detta ämne

Åhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh,

Vicken jävla dag! Men är man i S-H så får man ta skiten. Nu ska jag i varje fall checka in på hotellet och gå ut och ta några bärs!

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten sökning på det så kom jag på att det faktiskt är det enda rätta i vissa sammanhang.

"Så vi drog till en av doms lägenhet och pratade en massa" jmf med "Så vi drog till en av deras lägenhet och pratade en massa". Det sista är ju rent av fel.

Man säger kanske "...en av deras lägenheter..." utan att implicera att de har gemensamt ägande på samtliga lägenheter. För, de äger ju flera lägenheter ihop, öh, fast var o en. men som kollektig äger de ju fler lägenheter.

Om bara en person äger en lägenhet blir det värre. "Vi drog till en lägenhet som en av dem ägde/besatt/hade under hot förvärvat".

Annars skulle man väl kunna säga "vi drgo till en av personernas lägenhet" ? och, stava "drog" rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man säger kanske "...en av deras lägenheter..." utan att implicera att de har gemensamt ägande på samtliga lägenheter. För, de äger ju flera lägenheter ihop, öh, fast var o en. men som kollektig äger de ju fler lägenheter.

Om de äger ett gäng lägenheter tillsammans är det ju "en av deras" som är det enda rätta.

Om bara en person äger en lägenhet blir det värre. "Vi drog till en lägenhet som en av dem ägde/besatt/hade under hot förvärvat".

"Vi drog till en av dems lägenhet". Där "-s" sitter på hela "en av dem", inte på "dem". Precis som "hon som satt bredvid migs lägenhet".

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de äger ett gäng lägenheter tillsammans är det ju "en av deras" som är det enda rätta.

"Vi drog till en av dems lägenhet". Där "-s" sitter på hela "en av dem", inte på "dem". Precis som "hon som satt bredvid migs lägenhet".

Om du äger en bil och jag en, så kan man säga "en av våra bilar". Så de behöver inte äga dem ihop?

men jag skrev inte dems?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...