Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2009 del 4


Emulator

Recommended Posts

Annons
  • Svar 18k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Dingbats

    2407

  • Overkill

    2102

  • Fidden

    1729

  • Pico

    1610

Postat mest i detta ämne

Snyggt att du kunde huvudstäderna förresten. 5p to Killis!

Sedan vill jag även läsa på om amerikansk politik. Visserligen är jag inte vidare intresserad av politik men vill bli mer almänbildad. Såg på en dokumentär häromdagen om röstningen när Obama blev tillvald. Insåg hur lite jag kan, vad tex "republikaner", "kongress", "senat" är för något.

Det enda jag läser i Time när jag läser det är just amerikansk politik. Republikanerna är det ena stora partiet (det andra är demokraterna) och dom är konservativa. Kongressen är namnet på deras två kamrar (i Sverige har vi en kammare och det är riksdagen). Den övre kammaren är senaten där två delegater från varje stat sitter (väljs på sex år) och den undre är representathuset och där är antalet representanter beroende på statens storlek och dom väljs på två år. Utan stöd i båda kamrarna kan inte presidenten få igenom lagar och "bills".

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt att du kunde huvudstäderna förresten. 5p to Killis!

Sedan vill jag även läsa på om amerikansk politik. Visserligen är jag inte vidare intresserad av politik men vill bli mer almänbildad. Såg på en dokumentär häromdagen om röstningen när Obama blev tillvald. Insåg hur lite jag kan, vad tex "republikaner", "kongress", "senat" är för något.

Jag är groteskt allmänbildad. I 9:an fick jag ett diplom eftersom jag vann dn:s nutidsorientering. Alla andra

som vann nåt fick pengar, fickpengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag läser i Time när jag läser det är just amerikansk politik. Republikanerna är det ena stora partiet (det andra är demokraterna) och dom är konservativa. Kongressen är namnet på deras två kamrar (i Sverige har vi en kammare och det är riksdagen). Den övre kammaren är senaten där två delegater från varje stat sitter (väljs på sex år) och den undre är representathuset och där är antalet representanter beroende på statens storlek och dom väljs på två år. Utan stöd i båda kamrarna kan inte presidenten få igenom lagar och "bills".

Men varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag läser i Time när jag läser det är just amerikansk politik. Republikanerna är det ena stora partiet (det andra är demokraterna) och dom är konservativa. Kongressen är namnet på deras två kamrar (i Sverige har vi en kammare och det är riksdagen). Den övre kammaren är senaten där två delegater från varje stat sitter (väljs på sex år) och den undre är representathuset och där är antalet representanter beroende på statens storlek och dom väljs på två år. Utan stöd i båda kamrarna kan inte presidenten få igenom lagar och "bills".

Misstänkte att du skulle vara rätt påläst om det. 😆 Tack, då fick jag liten snabbkurs. 😄 Ska läsa mer på Wiki nån dag. Funderar också på att läsa Time (med uppslagsverk bredvid), asbra för att lära sig Engelska bättre. Iallfall läsa en engelsk bok. Köpte "Phantom of the opera" på engelska för ett tag sedan men har inte börjat än dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

nackdelen me att vara uppesåhär sent är inte bara att man håller på att avlida på morgonen, utan att man blir hungrig igen.. och jag har typ inget mat hemma just nu! MÄh! 😛

kanske snor nått av mina inneboende.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...