Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2009 del 4


Emulator

Recommended Posts

Annons
  • Svar 18k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Dingbats

    2407

  • Overkill

    2102

  • Fidden

    1729

  • Pico

    1610

Postat mest i detta ämne

Visa talet mempan!

Just det ja. 😄

Tror inte problemet är så svårt i sig, utan räkningarna blir lite meckiga. Frågan lyder:

"Ett område begränsas av kurvan f(x)=1-x^2 och x-axeln. Linjen y=C delar området i två delar med samma area. Bestäm konstanten C."

Så jag tog reda på definitionsområdet som arean för funktionen innefattar (<-1x<1), integrerade funktionen och fick arean. Om jag sedan integrerar kurvan igen fast tänker mig linjen C som x-axel (alltså integrerar kurvan mot linjen) och sätter upp det som en ekvation där jag sätter det lika med halva arean från början så borde jag kunna lösa ut C såsmåningom, vilket alltså blir linjen som skär genom kurvan så arean på kurvan delas upp jämt. De x-värden för definitionsområdet för integralen för nya arean borde ju rimligtvis vara f(-C) < x < f( C), alltså -(1-x^C) < x < (1-X^C) eftersom kurvan är jämn. Eller vad tror du Pazo? 😐

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Otäckt.

Seriöst alltså.

Någon var inne och skrev "God natt!" i mitt namn nyss.

Jag blev bara utkastad helt plötsligt.

Nu påstås jag ha skrivit i Linux-avdelningen också.

Jag som ens knappt vet vad det är.

Fick ett mail om en idé om eventuellt kapat konto.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har inte kört så många bilar. gillar saab dock, när vi åkte till liseberg i somras körde jag ena bilen ner, en 9-5:a med automat, asgo att köra. 9-3 med turbo har pappa och den kan man gasa på helt okej med. det gjorde jag när jag jobbade natt i somras en gång, fin lång raksträcka med fräsch asfalt, blå himmel och klockan är fem på morgonen. då kan man stanna på vägen och sen starta från 0 och bara accelerera 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Sist jag lade upp bilen så ringde en snubbe efter 10 min! 😄

En afrikan från Halmstad som snackade engelska. Efter att det gått fem veckor för honom så tänkte han lösa transporten genom att hans arabtalande polare skulle hämta den. Men han villa att jag skulle köra den till Göteborg. Palla att han velade så mycket fast jag gick ner till halva priset! 😐 Så jag sket i honom och lade upp den igen. Nu verkar någon ha nappat och jag får lite mer för den.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har inte kört så många bilar. gillar saab dock, när vi åkte till liseberg i somras körde jag ena bilen ner, en 9-5:a med automat, asgo att köra. 9-3 med turbo har pappa och den kan man gasa på helt okej med. det gjorde jag när jag jobbade natt i somras en gång, fin lång raksträcka med fräsch asfalt, blå himmel och klockan är fem på morgonen. då kan man stanna på vägen och sen starta från 0 och bara accelerera 😄

Ja, fyfan, har också testat en sån! Riktigt go fart i sånna saker. Åkte runt och buskörde me andra i Karlstad me en kompis pappas bil.. 😐 inte så smart, när jag tänker till såhär i efterhand.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fyfan, har också testat en sån! Riktigt go fart i sånna saker. Åkte runt och buskörde me andra i Karlstad me en kompis pappas bil.. 😐 inte så smart, när jag tänker till såhär i efterhand.

😄

😄 Ska köra en mercedesvan upp till branäs vid nyår typ som är en kompis farsas företags bil. Ingen buskörning dock 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det ja. 😄

Tror inte problemet är så svårt i sig, utan räkningarna blir lite meckiga. Frågan lyder:

"Ett område begränsas av kurvan f(x)=1-x^2 och x-axeln. Linjen y=C delar området i två delar med samma area. Bestäm konstanten C."

Så jag tog reda på definitionsområdet som arean för funktionen innefattar (<-1x<1), integrerade funktionen och fick arean. Om jag sedan integrerar kurvan igen fast tänker mig linjen C som x-axel (alltså integrerar kurvan mot linjen) och sätter upp det som en ekvation där jag sätter det lika med halva arean från början så borde jag kunna lösa ut C såsmåningom, vilket alltså blir linjen som skär genom kurvan så arean på kurvan delas upp jämt. De x-värden för definitionsområdet för integralen för nya arean borde ju rimligtvis vara f(-C) < x < f( C), alltså -(1-x^C) < x < (1-X^C) eftersom kurvan är jämn. Eller vad tror du Pazo? 😐

Går det inte att sätta två integraler lika? ja fast den du faktiskt kan bestämma delat på två.

ja iaf.. Du har integralen för x-axeln genom två är lika med integraler för c-axeln. sen kör du på å löser å gheyar på varje sida och får fram svar med bara en okänd och så stuvar man om och får bara c?

frågan är ju bara då vad man ska ha för gränser på c

Redigerat av Pazo
Link to comment
Dela på andra sajter

Krog, Örebro

Två killar och en tjej ~22 står och pratar i en rökruta på en krog.

Kille 1 (ser nedstämd ut): Jag får inte röka för min flickvän.

Tjejen (upprört och ivrigt): Va?! Men herregud! Vad sjukt! Min pojkvän får runka hur mycket som helst! Han får fan runka mig i ansiktet om han vill!

Killarna tittar chockat på tjejen.

Kille 1: Alltså röka. Jag sa “jag får inte röka för min flickvän”.

Tjejen spärrar upp ögonen och ser ut att skämmas ordentligt.

/Tjuvlyssnat.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...