Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2009 del 4


Emulator

Recommended Posts

Annons
  • Svar 18k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Dingbats

    2407

  • Overkill

    2102

  • Fidden

    1729

  • Pico

    1610

Postat mest i detta ämne

ibland när jag söker ett ord får jag fram den engelska ekvivalenten före och har problem med att få fram det svenska ordet. händer det någonsin er?

väldigt ofta, ja. därför brukar jag numera säga konfunderad när confused ploppar upp i skallen. och ibland säger jag bara på engelska för det är det jag kan

Link to comment
Dela på andra sajter

mm, ibland känns det som att det görs för sakens skull eller för att hävda sig på någon sjuk jävla psykotisk nivå

fast dom kör mer svenska varianter av engelska ord när det finns "vanliga" svenska ord som betyder samma sak men är normala liksom. okej om man inte kommer på det svenska ordet på direkten sådär men när man gör en powerpoint kan man ju tänka lite iaf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jefferson har ju sagt massa vettiga grejer, men det där är ju aningen galet.

Intressant lösning på problemet dock, framförallt med tanke på hur han och hans gäng skrev ihop en Declaration of Independence och bröt sig loss utan något egentligt folkligt mandat.

Link to comment
Dela på andra sajter

fast handen på hjärtat är faktiskt arbiträr ett rätt fint ord. gillar hur man nästan förväntar sig att det ska vara -tär men så är det ett r innan -är och så blir det -trär som är skönt att säga. arbiträääääät

Jag brukar i regel använda godtycklig, men ärligt talat så använder jag arbiträr när jag t.ex. säger "alla värden är arbiträra", för att, som du säger, det är en sån underbar klang i ordet (och så hörde jag meningen uttryckas så första gången). Det är snyggare, helt enkelt, moreso än engelskans arbitrary.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar i regel använda godtycklig, men ärligt talat så använder jag arbiträr när jag t.ex. säger "alla värden är arbiträra", för att, som du säger, det är en sån underbar klang i ordet (och så hörde jag meningen uttryckas så första gången). Det är snyggare, helt enkelt, moreso än engelskans arbitrary.

Jag har egentligen inget problem med en anglofiering av det svenska språket för det är mig strunt samma och arbiträr är ju ett bra ord som fyller sitt syfte, bara det att ibland när man tänker på det så blir lite patetiskt bara när det finns "bättre" ord i den svenska vokabulären, alltså ord som är vanligare och enklare men fortfarande har samma betydelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har egentligen inget problem med en anglofiering av det svenska språket för det är mig strunt samma och arbiträr är ju ett bra ord som fyller sitt syfte, bara det att ibland när man tänker på det så blir lite patetiskt bara när det finns "bättre" ord i den svenska vokabulären, alltså ord som är vanligare och enklare men fortfarande har samma betydelse.

this

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...