Jump to content
Annons

Mikrofon


Hemluth

Recommended Posts

Har har länge funderat på att köpa en Studio Projects B1, men idag snubblade jag över en MXL-mikrofon (jag minns inte vad den hette men den var silverfärgad och avlång) för 1400:- (ord. pris över 1700:-) så jag har lite beslutsångest nu.

Jag har även hört talas om att MXL-mikrofoner upptar ljud i 360-grader, vilket inte känns som något direkt positivt. :S

Vad har ni för åsikter, gott folk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

B1 är en vinnare i väldigt många lägen... :rolleyes:

Avlång och smal MXL för ca 1700:- borde röra sig om 603S. Det är inte en mic som jag fattade tycke för när jag testade den - men jämför gärna inspelningarna på min testsite, så får du en idé om skillnaden mellan dem... 🙂

Att ta upp ljud 360 grader runt micen är inget unikt för MXL eller något annat märke - utan det gäller alla micar med Omni-karakteristik. Figure-8 tar upp framifrån och bakifrån micen, medan Cardioid (kallas i Sverige för Njure av någon anledning...) tar upp framifrån. Det finns också Cardioid i smalare eller bredare varianter - bara för att "underlätta"... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte SÅ långsmal. 🙂 Mer som 909 eller något i den stilen. Kanske 2006...

Jag lyssande på din testsite, dock tyckte jag inte det hördes någon skildnad på någon av mikrofonerna. 😛

I och med att jag kommer göra inspelningar hemmifrån kommer jag nog tjäna välldigt mycket på en mikrofon med "njure". Vad finns det för sådana mikrofoner i den prisklassen?

EDIT: Nyvken: Det är cardioid-upptagning i SPB1.

EDIT: Menar nyvaken och det är cardioid-upptagning på MXL-mickar med.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Avlång och smal MXL för ca 1700:- borde röra sig om 603S.

Oj, vilket pris! Jag köpte ett par med upphängning och flight case för 1400kr på Ebay för 1½ år sedan.

Det är det svenska listpriset...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...