Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har har länge funderat på att köpa en Studio Projects B1, men idag snubblade jag över en MXL-mikrofon (jag minns inte vad den hette men den var silverfärgad och avlång) för 1400:- (ord. pris över 1700:-) så jag har lite beslutsångest nu.

Jag har även hört talas om att MXL-mikrofoner upptar ljud i 360-grader, vilket inte känns som något direkt positivt. :S

Vad har ni för åsikter, gott folk?

Annons
Postat

B1 är en vinnare i väldigt många lägen... :rolleyes:

Avlång och smal MXL för ca 1700:- borde röra sig om 603S. Det är inte en mic som jag fattade tycke för när jag testade den - men jämför gärna inspelningarna på min testsite, så får du en idé om skillnaden mellan dem... 🙂

Att ta upp ljud 360 grader runt micen är inget unikt för MXL eller något annat märke - utan det gäller alla micar med Omni-karakteristik. Figure-8 tar upp framifrån och bakifrån micen, medan Cardioid (kallas i Sverige för Njure av någon anledning...) tar upp framifrån. Det finns också Cardioid i smalare eller bredare varianter - bara för att "underlätta"... 😛

Postat (redigerat)

Inte SÅ långsmal. 🙂 Mer som 909 eller något i den stilen. Kanske 2006...

Jag lyssande på din testsite, dock tyckte jag inte det hördes någon skildnad på någon av mikrofonerna. 😛

I och med att jag kommer göra inspelningar hemmifrån kommer jag nog tjäna välldigt mycket på en mikrofon med "njure". Vad finns det för sådana mikrofoner i den prisklassen?

EDIT: Nyvken: Det är cardioid-upptagning i SPB1.

EDIT: Menar nyvaken och det är cardioid-upptagning på MXL-mickar med.

Redigerat av Hemluth

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.