Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag lirar trummor och behöver ett klick till våra midibakgrunder. Har testat att panorera musiken till right och backingrack till left i Cubase. När jag sedan exporterar filen till midi så försvinner panoreringen. Finns det någon inställning i Cubase (VST32 5.0) som kan avhjälpa detta eller finns det andra lösningar på problemet. Jag vill alltså behålla panoreringen i midifilen.

Annons
Postat
Jag lirar trummor och behöver ett klick till våra midibakgrunder. Har testat att panorera musiken till right och backingrack till left i Cubase. När jag sedan exporterar filen till midi så försvinner panoreringen. Finns det någon inställning i Cubase (VST32 5.0) som kan avhjälpa detta eller finns det andra lösningar på problemet. Jag vill alltså behålla panoreringen i midifilen.

Prova lägg in Control Change nr 10 i midifilen.

Peter

Postat

1. Varför exporterar du till en midifil?

2. Vilken sequencer och vilken synt används för att spela upp midifilen?

Postat
Prova lägg in Control Change nr 10 i midifilen.

Peter

Jag hittar dessvärre inte denna funktion. Kan du förklara lite närmare hur jag gör.

Postat
1. Varför exporterar du till en midifil?

2. Vilken sequencer och vilken synt används för att spela upp midifilen?

Vi kör Bas-Trummor-Gitarr live. Vi har en Yamahasynt (PSR-1000) som vi kör våra midibakgrunder ifrån via floppydisk. Därifrån till en Roland trummaskin med midi ifrån synten där jag hämtar klicket med "transmit clock" .

För att slippa använda trummaskinen tänkte jag därför panorera ett klicktrack direkt i midifilen.

Postat
Jag hittar dessvärre inte denna funktion. Kan du förklara lite närmare hur jag gör.

Gå list editor för clicktracket

högerklicka och välj pennan

se till att Control Change är vald

klicka in ett event först i låten

dubbelklicka på event type och skriv in 10

ändra value2 till 0 eller 127

Peter

Postat
Gå list editor för clicktracket

högerklicka och välj pennan

se till att Control Change är vald

klicka in ett event först i låten

dubbelklicka på event type och skriv in 10

ändra value2 till 0 eller 127

Peter

Peter. STORT tack, det funkade 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.