Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag kör Cubase Essential 4, men fick med Ableton Live Lite 7 med det ljudkort jag köpte och tänkte att det var lika bra att installera det också, mest med tanke på att brorsan och tillika musikerkollagan kör med just Ableton Live. Kunde kanske ha fördelar.

Installationen gick bra och mycket snabbt. Men det stod en slags "varnings"-ruta på slutet att programmet inte hittade mitt "Library" och att det kanske fanns på någon annan hårddisk. Vad är det för "library" de pratar om? Är det ett bibliotek med Ableton Live-filer som ska finnas nånstans, typ låtar skapade i Ableton? Klart jag inte har några sådana, det var ju först nu jag installerade programmet...

Och vad betyder frågan "ska det användas "bara av dig" eller av "andra users"" också?

Kan man peta i musikerkollegans program online?

😄

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat

Tja!

Ditt "Library" i Ableton är en mapp som innehåller alla samplingar, presets m.m. som följer med Live. När du installerar bör det skapas en mapp som heter Ableton och sen i den en mapp som heter Live7Library (kanske bara Library), tror den hamnar i "Mina dokument" som default.

post-22903-1257545057.png

Konstigt att det inte blev så vid din installation! Testa och göra en ominstallation. Har själv en Lite 7 som jag sen uppgradera till Live8, och jag har bara fått den frågan iom att jag flytta Library katalogen till en annan disk.

Ett annat tips innan du installerar om är att ladda ner Live Lite 8 fr ableton.com, de fyller 10år och alla som har Lite 7 kan uppgradera gratis!

Lycka till med Live! Grymt nice prog!

Hej!

Jag kör Cubase Essential 4, men fick med Ableton Live Lite 7 med det ljudkort jag köpte och tänkte att det var lika bra att installera det också, mest med tanke på att brorsan och tillika musikerkollagan kör med just Ableton Live. Kunde kanske ha fördelar.

Installationen gick bra och mycket snabbt. Men det stod en slags "varnings"-ruta på slutet att programmet inte hittade mitt "Library" och att det kanske fanns på någon annan hårddisk. Vad är det för "library" de pratar om? Är det ett bibliotek med Ableton Live-filer som ska finnas nånstans, typ låtar skapade i Ableton? Klart jag inte har några sådana, det var ju först nu jag installerade programmet...

Och vad betyder frågan "ska det användas "bara av dig" eller av "andra users"" också?

Kan man peta i musikerkollegans program online?

☺️

Postat

Tack tack! Fixat nu på 2 minuter.

Letandet efter mapparna påminner om när jag installerade Cubase Essential 4 som jag köpte tidigare. Samma sak hände då. Min egen teori, som inte ens supporter kunnat svara på (eller erkänna), det är att denna Toshiba hade Vista förinstallerat, men att man fick själv installera XP ÖVER Vista om man ville ha XP. Sagt och gjort, men det är sällan sedan som mappar hittas vid installationer av program. Hittills har Abelton Live Lite 7, Add drums v. 1 och Cubase Ess 4 krånglat härvid.

Alla dessa tre program kan man nu dessutom uppgradera, de två förstnämnda gratis. Tack för tipset om Ableton-uppgraderingen!

Hoppas inte dessa uppgraderingar ska krångla på samma sätt.

🤪

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.