Jump to content
Annons

Komponera musik på gitarr

ingetnamn123 (oregistrerad)

Recommended Posts

Tja!

Jo nu är det så att jag länge har försökt att komponera musik på gitarren, men jag misslyckar gång på gång. Det är så att jag främst vill lära mig att skapa fingerspelad musik, men allt låter nästan likadant, och jag använder endast samma mönster när jag plockar. Jag kan spela fingerspelade låtar, men kan inte skapa dessa...

Så jag undrar; är det teorin jag borde läsa, för jag kan noll teori? Och ifall det är det va för teori är det jag ska läsa och vart ska jag läsa det? rekommenderar ni några böcker?

Tack så mkt !

Dela på andra sajter

Annons

Hej

Vet ju inte hur länge du spelat och vilka slags låtar du redan kan fingerspela. Ackord som spelas ensamma utan sång eller instrumental melodi kan ju känna lite slätt. Grymt svårt för att uttrycka i ord hur jag menar men lyssna på olika tekniker: Jag gillar tex Eva Cassidys gitarrspel (rip) och hon spelade gitarren väldigt följsamt till sången. Tex:

http://www.youtube.com/watch?v=SMznNlfLXP4

Det finns även en massa speltips på olika tekniker via youtube. Lycka till!

Dela på andra sajter

Försök att tänka mer melodiskt, inte bara ackord efter ackord. Det kan bli lite platt på gitarr rent melodiskt, eftersom man ofta flyttar barré upp och ner.

Håll koll på den översta och understa tonen och försök få en snygg, enkel, långsam melodik av det. Skolexemplet är gitarren i Stairways to heaven: översta melodin rör sig stegvis uppåt, medan nedersta tonen (basen) rör sig stegvis neråt.

Redigerat av Valfrid
Dela på andra sajter

Hej

Vet ju inte hur länge du spelat och vilka slags låtar du redan kan fingerspela. Ackord som spelas ensamma utan sång eller instrumental melodi kan ju känna lite slätt. Grymt svårt för att uttrycka i ord hur jag menar men lyssna på olika tekniker: Jag gillar tex Eva Cassidys gitarrspel (rip) och hon spelade gitarren väldigt följsamt till sången. Tex:

http://www.youtube.com/watch?v=SMznNlfLXP4

Det finns även en massa speltips på olika tekniker via youtube. Lycka till!

Precis liknande melodier som Eva Cassidys vill jag kunna skapa. Men det går bara inte just nu för min del :/

Dela på andra sajter

Precis liknande melodier som Eva Cassidys vill jag kunna skapa. Men det går bara inte just nu för min del :/

Det tar ju tid att bli bättre, men om du fortsätter jobba kommer det gå bra. Plockning är något du kan experimentera mycket med. Kan få tråkiga C A F G att låta riktigt vackert. Rytmen är också något du kan experimentera med, t.ex. slå i lite extra med tummen innan du plocker de andra strängarna, eller plocka strängarna i annan följd.

Undersök låtarna du vill att din musik ska låta som, kolla upp ackordföljd och vips, en bra start.

Helt enkelt, det är bara att öva och pröva dig fram.

Redigerat av What Is Love
Dela på andra sajter

Alfos (oregistrerad)

Hej

Det bästa tips jag någonsin fått och följt var att lära mig grunderna i harmonilära och noter. Grundförutsättningen för att göra en hyfsad låt är att någorlunda veta vad man sysslar med. Det finns massor att lära på nätet och du får betydligt bättre förutsättningar om du kan t ex kvintcirkeln där du lätt ser i vilken ordning harmonierna kommer i relation till varandra.

Kolla in notlära, harmonilära och kvintcirkeln här http://www.globalmusix.com/musikteori/kvintcirkeln.html eller sök på nätet.

Teoretiska kunskaper ger dig större förståelse för vad du sysslar med. tillsammans med övriga tips på praktiska vägar i tidigare inlägg så kommer det garanterat att gå bra.

Mvh

Eddie

PS. Kunskap är makt. (Gäller även inom musiken). DS

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.