Jump to content
Annons

Sonar 8: Trivial volymfråga


pentalamia

Recommended Posts

Hej!

Är helt ny till Sonar 8 och har försökt sätta mig in i programmet så mycket som möjligt genom att läsa igenom manualer och dylikt.

Dock är det en fruktansvärt trivial fråga jag fortfarande inte fått svar på. Lovar att problemet är fruktansvärt lättlöst men har trots flera försök inte hittat svaret.

Frågan är hur tusan man höjer volymen för enbart ett klipp i ett spår.

Säg t.ex. att jag skapat ett spår vid namn Piano där jag spelar in alla pianopartier i låten. Pianot återkommer flera gånger under låten men emellan klippen är det tystnad.

Hur ska jag gå tillväga om jag vill enbart vill höja volymen på ett klipp i spåret?

Den enda funktionen jag kan hitta är att ändra gain level på hela spåret men det påverkar ju alla klipp i spåret.

Som före detta Samplitude användare har jag vant mig att det bara är att markera klippet och dra i vertikal riktning för att öka och minska volymen... antar och hoppas att det är lika lätt i Sonar 8.

Tack på förhand,

MVH

Jhonny

PS. Ber om ursäkt för att jag startade en helt ny topic om denna triviala fråga.... Hade bara kunnat använda den förra tråden jag skapade, aja lätt att vara efterklok. DS.

Redigerat av pentalamia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tackar, det hjälpte!

Någon som har erfarenhet av att jobba med detta i mixningen?

Tänkte eftersom funktionen i sig knappt nämns i de tidigare tutorials för basic audio editing kanske det inte är menat att man ska använda sig av det i någon större utsträckning utan mixa på annat vis? Färgar det ljudet på något vis?

Skapar mest orkestral musik vilket brukar kräva en hel del spår då man använder ett brett spektrum av instrument. Därför tycker jag det är lättast att skapa ett spår per instrument för att lätt hålla koll på dem... verkar krångligt om man måste använda flera spår för samma instrument bara för att det ska ha lite olika karaktär genom låten.

Kanske finns det ett smidigare sätt att jobba på?

Alltid undrat hur man ska ta sig tillväga om man vill lägga en effekt på ett separat klipp men inte på hela spåret...?

Redigerat av pentalamia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, det hjälpte!

Någon som har erfarenhet av att jobba med detta i mixningen?

Tänkte eftersom funktionen i sig knappt nämns i de tidigare tutorials för basic audio editing kanske det inte är menat att man ska använda sig av det i någon större utsträckning utan mixa på annat vis? Färgar det ljudet på något vis?

Skapar mest orkestral musik vilket brukar kräva en hel del spår då man använder ett brett spektrum av instrument. Därför tycker jag det är lättast att skapa ett spår per instrument för att lätt hålla koll på dem... verkar krångligt om man måste använda flera spår för samma instrument bara för att det ska ha lite olika karaktär genom låten.

Kanske finns det ett smidigare sätt att jobba på?

Alltid undrat hur man ska ta sig tillväga om man vill lägga en effekt på ett separat klipp men inte på hela spåret...?

Snabbt svar:

Jadå, det är precis så du ska göra. Jobba med automatisering vid mix. Ett spår per instument.

Kör hårt!

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Snabbt svar:

Jadå, det är precis så du ska göra. Jobba med automatisering vid mix. Ett spår per instument.

Kör hårt!

/Bengan

Tackar! Känns alltid skönt att veta att man gör rätt för sig från start så man slipper göra om allt 😉

Sitter och spelar in nu och det går riktigt bra! Dock har det dykt upp ännu en fråga...

Jag började att använda mig av funktionen att spela in flera klipp på samma spår parareellt eftersom det då blir lättare att mixa de låga registren för sig.

Märkte dock att när jag bouncade ned klippen till en mix så behålls .wav filerna från de separata originalfilerna samt en mixad fil.

Finns det något sätt att göra så att originalfilerna automatiskt tas bort när man bouncar ned en mix av dem så de slipper ligga ta upp en massa onödig data?

Spelar in i 24/96 (själv har jag iaf skillnaden) så vill undvika så mycket restfiler som möjligt.

Redigerat av pentalamia
Link to comment
Dela på andra sajter

Märkte dock att när jag bouncade ned klippen till en mix så behålls .wav filerna från de separata originalfilerna samt en mixad fil.

Finns det något sätt att göra så att originalfilerna automatiskt tas bort när man bouncar ned en mix av dem så de slipper ligga ta upp en massa onödig data?

Under "tools" finner du "clean audio folder". Det utför jobbet du söker.

Jag brukar dock aldrig rensa på det viset, mest kanske för att gamla ljudspår "bara" tar upp plats. Hårddisk finns det gott om liksom.

Följdfråga oxå: Behöver du verkligen bounca? Det är väl bara att lira med klippen som de ligger?

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...