klaustromülle Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 Jag kör en Asus laptop + externt ljudkort (M-audio Firewire 410). I min hemstudio fungerar allting perfekt, men vid ett par olika live-spelningar har jag haft stora problem med brum och störningar med samma utrustning, dvs. när grejerna körs genom befintlig mixer och PA-system på plats. Först tänkte jag att det måste bero på att det är något i datorn som står och "sänder", typ kort för trådlöst nätverk e.d., men det verkar inte så trots allt. Från professionellt håll fick jag höra att det sannolikt beror på ett s.k. pin1-problem, som tydligen är ett stort problemområde. Jag fick rådet att prova med att antingen tejpa för jordkontakterna eller att fasvända kontakterna, både på ljudkort och dator. Eftersom utrustningen fungerar perfekt i hemmastudion tar det dock emot att börja pilla och skruva. Är det någon i forumet som har upplevt samma problem och har erfarenheter att dela? På grund av bl.a. dettta problem har jag funderat vidare på att i live-sammanhang byta ut datorn mot något annat, kanske en digitalbandspelare, digitalporta e.d. Saken är nämligen den att jag i alla fall kör mycket förinspelat. 4 kanaler att mixa mellan i livesituationer torde räcka. Finns det särskilda maskiner att rekommendera för livebruk? Dvs. tanken är att göra det mesta i datorn i hemstudion och sedan bara spela upp på någon annan sorts maskin live.
trombonisten Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 Klaus, steg 1 tror jag vore att testa en DI-box. Då kan du isolera datorn från PA-n och slippa en hel problem, som typiskt ger brum som du beskriver. Kolla upp hos en musikaffär du litar på och be att få prova så att det funkar. Är det stereo behöver du antagligen två boxar (eller en med flera kanaler).
klaustromülle Postat 28 december 2004 Trådstartare Postat 28 december 2004 Tackar för tipset, det kan nog vara värt att prova men bara om problemet INTE är pin1-relaterat, så vitt jag har förstått. Fler erfarenheter?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.