Noswas Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 Fick i läxa på min musikteori lektion att hitta några låtar som har intressanta takter 😉 alltså inte 4/4. Det fick inte vara vals eller något vanligt utan ska helst vara lite experimentalt men ändå proffsigt gjort, ja ni fattar nog vad jag menar 😎 Min fråga är då, finns det någon/några här på forumet som skulle kunna tipsa om någon/några låtar? 😄
Drake Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 Den gamle regnskogsräddaren och deovägraren Sting brukar ju skoja till det: Seven Days går i 5-takt I Hung My Head i 11/8 (helt onödigt, hade varit finfin och mer avslappnad som rak...) Finns nog på Spotify.
Zmolker Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 http://www.youtube.com/watch?v=g_RYhBt8IsM Finns ju hur mycket som helst. Här är ett galet exempel.!
Umemagnus Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 Om det inte får vara vals i 3/4, så kanske dt går bra med polska i 3/4 ? 😉 Annars har du en låt här i 23/8 -takt, med svenska gruppen Väsen, med André Ferarri som slagverkar och kompositör Väsen – Shapons Vindaloo:
Assar Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 (redigerat) Rush - Free will De blandar ofta takter, så vissa delar av en låt kan gå i 4/4 medan andra inte gör det. EDIT (tillägg): Snart har vi gjort hemläxan åt dig! 😉 Redigerat 5 november 2009 av Assar
garaget (oregistrerad) Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 I Hung My Head i 11/8 (helt onödigt, hade varit finfin och mer avslappnad som rak...) Jag kan tipsa om Gubben Cash version, som ligger på en av Americanskivorna, 4 eller 5. Den är rak. Och underbar. Låter som om det är han som skrivit låten.
Vallhagen Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 (redigerat) The number of the beast Edit: Och förstås vadsomhelst med Meshugga tjing Redigerat 5 november 2009 av Vallhagen
Dingbats Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 Om det inte bara är taktarten utan rytmerna överhuvudtaget som är intressant så borde du kolla in Battles.
Maximiliam Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 Coldplay - Glass of Water har en refräng i 7/4, jäkligt snygg övergång från 4/4. System of a Down - Question! går i 5/4, riktigt snyggt. Mot slutet av låten går de över och kör det de spelat i 5/4 i 4/4 istället. Båda finns på spotify.
Jenko Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 ... och så har vi den gamla godingen Money med Pink Floyd växlar mellan 7/4 till 4/4 i solot tror jag.
Maxpower Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 all you need is love - beatles 7/4 mycket med bloc party är i konstiga takter kolla waiting for the 7.18 annars har death cab for cutie också mycket skoj, och coldplay som nån nämnde ovan...
Larsson Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 3/4 är ju min favvo takt.. det gör knappast musiken till vals enligt mig! 🙂
unbornichen Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 The number of the beast Edit: Och förstås vadsomhelst med Meshugga tjing fast meshuggah trycker ju in alla gitarrriff under 4/4 även om själva riffen inte räknar jämnt
Slakteri Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 Alamaailman Vasarat-Kebab Tai Henki! Själva introt sträcker sig till ca. 00:35, men sen bryter helvetet löst. Kan inte säga vad det är för taktart (orkar, hinner inte tänka ut det), men det är inte 4/4. 😛
hitrun (oregistrerad) Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 Soundgarden har många låtar tex. spoonman 7/4. Alice in chains: them bones 7/4
aROCKER Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 kolla in Freak Kitchen/Cato Precis, "Nobodys laughing here"!
aROCKER Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 Electric Boys med "My knuckles, your face" Mycket med Zeppelin låten "Money" med Pink Floyd
Lednote (oregistrerad) Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 I Hung My Head i 11/8 (helt onödigt, hade varit finfin och mer avslappnad som rak...) Vill inte vara petig men I hung my head går väl ändå i 9/8? 😎
Strummindude Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 UK - Caesar's Palace Blues Distad elfiol, bas och trummor. Jobson, Wetton och Bozzio i högform. Låten går nog i 10/8-takt skulle jag vilja påstå. Om man anger 5/4 så blir fjärdedelarna väldigt långsamma med en virvelkagge på varje baktakt. Men jag vet inte riktigt vad det är för regler som gäller vid taktartsangivelse.
Lednote (oregistrerad) Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 Brekken med Hoven droven. Blytung folkmetal i tretakt. http://www.thecedar.org/audio/by/title/brekken 😏
Noswas Postat 10 november 2009 Trådstartare Postat 10 november 2009 nice vilken reply 🙂 väntade jag mig inte (H) en läxa mindre jag behöver göra ^^ tack alla!
Tappo Postat 3 december 2009 Postat 3 december 2009 (redigerat) Lite Radiohead. 15 Step - 5/4 Morning Bell - 5/4 2+2=5 - 7/8 i introt Vill minnas att Open Car med Porcupine Tree inleds med 17/16. Vill man ha lite hårdare kan man välja valfri låt av The Dillinger Escape Plan. EDIT: Skit.. Trodde det var en tråd som var aktuell i december och inte en månad gammal. Redigerat 3 december 2009 av Tappo
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.