Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ursäkta om jag är i fel forumdel!

Jag har ett specialbygge med tre midi-keyboards, dator, synth/ljudkort (Roland SonicCell), effektburk och minimixer. Min tanke är att ha allt färdigkopplat i caset så man snabbt får upp grejorna när det ska giggas.

Idag har jag en grendosa med tio uttag, men det tar lite mycket plats i lådan, så jag funderar på att rationalisera:

- Slå samman de tre keyboardsen på en kraftigare trafo istället för de tre små som finns idag (uppenbar nackdel: dör trafon dör alla keyboards, men det struntar vi i för nu).

- sammanstråla alla starkströmskablar i en kopplingsdosa (kallas det stjärnnät, månne?) och dra ut en enda kabel att koppla in i "väggen".

Ser vi några nackdelar/farligheter med detta? El är ju läskiga grejor, men detta blir väl same same but different som en grendosa. Eller?

/Mattias

Annons
Postat

En starkare trafo har ett större störfält som kan ge brum i signalkablarna - och om du sprider ut fler grenuttag så att de finns på fler ställen, så får du fler ställen med risk att få in brum i kablarna... Med lite vaksamhet när du drar kablarna, så kan det ändå funka fint.

Postat

Tack för tipset!

Medför det några risker att skarva ihop öppna ändar? Dvs. klippa stickpropparna, lägga ihop kablarna från flera enheter och dra på en gemensam stickpropp? Har gjort sånt ibland när det handlat om svagström, men nu tänker jag på 230V.

/Mattias

Postat (redigerat)
Tack för tipset!

Medför det några risker att skarva ihop öppna ändar? Dvs. klippa stickpropparna, lägga ihop kablarna från flera enheter och dra på en gemensam stickpropp? Har gjort sånt ibland när det handlat om svagström, men nu tänker jag på 230V.

/Mattias

det ska funka alldeles utmärkt.

EDIT;

Dra dom lösa ändarna till en liten kopplingsdosa, och därifrån till ny stick-kontakt

Redigerat av Umemagnus
  • 3 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.