Curry_Man Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 (redigerat) Har aldrig spelat in sång seriöst någongång men skall börja nu. Som jag har förstått spelas sången för det mesta in i mono och att man i refrengen spelar in 2 olika mono inspelningar och "panar" ut i höger/vänster kanal. Hur funkar det där med stereo reverb som många snackar, kan man få mono kanaler att låta som stereo spår med hjälp av stereo reverb? Hade för mig att man inte i cubase kan ladda stereo effekter på mono spår. Redigerat 27 december 2004 av Curry_Man
Claes Holmerup Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 Det beror på hur du gör... Om du vill skicka ett monospår till ett stereoreverb, så använder du buss-funktionen, så att du kör det som en send-effekt, i stället för Insert-effekt. Läs på lite i manualen, så hittar du snabbt rätt. Sedan det där med att man spelar in i mono i vers och har två monospår som panoreras ut i refrängerns, är nog en smaksak. Jag tycker att det blir bäst om man spelar in ett sångspår med leadsång, som ligger i mono genom hela låten (upplättat med lite reverb också förstås) - och sedan bygger på med körstämmor i refrängerna och kanske på väl valda ställen i verserna. Dessa körspår kan med fördel panoreras ut lite grand - men inte för mycket, eftersom det lätt blir ett splittrat intryck då... Dock är det så, att det inte finns några givna "regler", utan man ska göra på ett sätt som man själv tycker fungerar bäst...
principal Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 Jag brukar dubba all sång, ibland flera gånger. Jag försöker sjunga exakt likadant varje gång och när jag mixar pannar jag försiktigt. Det blir fett om man lyckas…
Frescomannen Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 Det hela är naturligtvis en smaksak. Vissa låtar kräver inga extra sånger vid refrängen, medan vissa gynnas. Det finns lika många sätt som det finns musiker. Vissa saker som man kan testa är: 1. Öka reverben (som ändå är en effekt som bidrar till stereo-intryck) vid refrängen och på så vis få ett lite "fetare" intryck. 2. Sjunga in refrängen igen och testa med att panorera ut tills det blir ett "fetare" intryck. 3. Sjunga in refrängen i andrastämmor och även här panorera ut. 4. Du kan även lägga en ytterligare sång väldigt nära din orginalsång och på så vis få ett "fetare" ljud. Lek, lyssna, lyssna, lyssna, lek lite mer. Ha kul! Låt även ngn annan lyssna, ibland så blir man döv av sina egna mixningar och kan missa saker som skulle kunna ge ett kraftigare intryck.
Claes Holmerup Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 Ett par tips som kan "feta till" sången: En effekt som kan snedstämma olika i vänster och höger kanal. Bara lite. Överdrivs det så låter det inte bra. Vill man sedan förstärka effekten ytterligare, så lägger man lite delay på effekten också. Då låter man (som vanligt) leadsången ligga i mitten - och så panoreras den omstämda returen ut. Det låter mycket bättre än dåligt gjord dubbning - och väldigt mycket bättre än Chorus och annat hemskt... 😛 Nästa variant är "Motown-tricket". Det tillämpades redan på den gamla goda tiden, när man spelade i två lead-spår och lät det ena gå igenom nästan obehandlat och det andra med kraftig kompression vid mixen. Det innebär att man har kvar mycket dynamik tack vare det renare spåret - coh så får man mycket stöd från det hårdkomprimerade. Ett mycket användbart trick. 😛
Henke Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 (redigerat) Ett annat trick som man ofta hör på ex. Beatles inspelningar (i synnerhet på lennons sånginsatser) är att kopiera sångspåret till en ny kanal och fördröja detta spår ett antal millisekunder. Olika fördröjningstider ger olika effekter, ex lennons karaktäristiska fasförskjutning. 8-9 ms ger en svagt metallisk klang (kan höras ex. på maxmaxmax ode till nattvaktaren, här). Längre tider ger mer och mer känsla av att det är två röster. Testa dig fram med detta trick, de flesta sequencers har en delay-funktion direkt på kanalen så du kan ställa in exakta värden i millisekunder och slipper flytta runt spåret i blindo med musen. Lycka till! Redigerat 8 januari 2005 av Henke
karl Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 Jag kopierar alltid sångspåret och förskjuter det ena en så där 13 ms (cubase sx) men sedan pannar jag ut dom ganska rejält....å andra sidan så har jag fått mycket kritik på att sångljudet låter skumt 😛 men det kan höra ihop med reverbet och EQ:n.... men man måste väl testa och ha kul som någon sa här ovanför 😛
Lundin Postat 10 januari 2005 Postat 10 januari 2005 Jag spelade in en låt för några år sen där jag bad dåvarande sångerskan att sjunga refrängen 8 gånger för att ha lite att 'jobba med'... det slutade med att jag använde 5 hela tagningar för det lät så bra..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.