Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)
Mm, vi ska kanske utgå härifrån. Det gjorde jag iaf när jag knåpade ihop min låda. Vilka program tänker du använda? Vilka format jobbar du med (wave/MIDI etc)? Om wave, vilken kHz/bits?`Vilket OS har du tänkt använda? Om plugins, vilka och vad (VST, VSTi, DX, DXi etc)?  🙂

Jag ska köra Cubase, wave (vet inte hur många KHz/bits) och lite plugins... Kan inte så mycket om plugins, men lite gitarreffekter och sånt hade jag tänkt mig 🙂

Tack Magnus B för tipset om sidan!

EDIT: Jag tänkte köpa ett Maya 44 mk

Redigerat av Påsen
Annons
Postat

Tänker du köra Cubase - skippa alla tankar på Celeron. Och har du funderingar på begnagade f d företagsdatorer så ha i åtanke på att de är ofta hopbyggda av speciella "snikdelar". Kåmpack är ett bra exempel på det. Moderkort med det mesta "onboard", ingen möjlighet att fördela IRQ (Kåmpackerna BRUKAR lägga grafik, ljud, nätverk, PCI-styrning och USB på samma IRQ, och det går inte att ändra), svindyra minnen (Kåmpack special), orginalrustade med Celeronprocessorer etc etc.

Även Dell har sina egna små speciallösningar. Har bekanta som har varit tvungna till att ha Dells egna drivrutiner till både grafik-och ljudkort för att orginaldrivisarna inte har fungerat (någon skum konflikt mellan hård-och mjukvara).

Råder dig faktiskt till att köpa nytt i delar. Ett Asus P4P800 moderkort i någon form, en P4 på över 2GHz, ett par KingMax 512:or är mitt alternativ. En begnagad låda med frisk nätdel (minst 300W) alternativt detsamma på utförsäljning (spelar ju ingen roll hur det ser ut, bara grejerna passar och fungerar). Ett par Maxtor-diskar (faktiskt bra) 40 - 80 GB eller vad som är mest GB/krona. Komplettera med ett gammalt grafikkort från en skrotad häck. 🙂

Postat

vad ska man tänka på när man ska köpa en begagnad dator?....

Räcker det att kolla att den fungerar och gå in på enhetshanteraren och kolla vad som sitter i burken?

En bra början, det bästa är att be att kolla insidan också. Då vet du även hur många minnesplatser, PCI-platser, om eventuell AGP-plats finns.

Hur undviker man att köpa slitna hårddiskar?

Det är svårt att undvika. Lyssna på hur de låter. Om det låter som om de "har hakat upp sig" kan det vara läge att skaffa ny hårddisk. Skaffa en ny hårddisk för dina viktiga dokument, så är det bara att blåsa programdisken ifall det skulle strula sig totalt. Ett hårddiskmärke som jag inte rekommenderar är IBM. De fungerar halvdåligt efter ungefär 3 år vid normal användning.

Nåt annat man ska tänka på?

Du kan behöva skaffa mycket extraprylar som ingår i nya datorer. USB-2 kort är ett exempel (behövs ifall du tänker använda USB-2 prylar), Nätagget (får inte vara för svagt...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.