Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag tänkte höra om det är någon som har något bra sätt att arbeta med Logic Studio 8 och Reason ihop. Jag har fattat hela grejen med hur man skapar tracks, får ljud osv. Men jag tänkte höra om det finns något snabbare sätt att göra det på? Alltså om man kan skapa någon slags genväg / preset i Logic som kan göra att man genom ett snabbt knapptryck bara kan välja "Skapa nytt reason-track" och vips så kan man börja spela. Jag tycker det blir ett sånt stopp i arbetsgången när man ska skapa ett track i arrangeringsfönstret, en AUX i mixern, och sen (kanske) man kan komma igång.

Jag har en köpta varianter av Reason 4 och Logic studio 8, och jag vill jättegärna använda båda tillsammans om det finns något enklare sätt än:

http://www.propellerheads.se/substance/rew...rticle=logic8_0

Ps. Jag tänker mig alltså inte ett preset som ett nytt projekt-preset, utan att man kan lägga till båda kanalerna samtidigt när man vill använda något från Reason.

Flummig fråga känner jag, men jag chansar och hoppas få några uppsnabbningstips!

Annons
Postat

Det är Rewire som gäller, men du kan alltid programmera ett snabb kommando för det du vill göra.

Alltså ett kommando för att göra hela proceduren med ihopkopplandet och skapandet av aux spår.

Läs manualen om du inte vet hur du går tillväga eller googla.

Postat

Kalla mig lat, men jag sekvensar midi för Reasoninstrumenten i Reasons sequencer och Logicinstrumenten i Logic. Det är det snabbaste arbetsflödet för mig iaf. ☺️

Oftast behöver jag bara skapa 4-6 Auxspår för att ta in submixar från Reason.

Postat

Oke. Om du har nått tips på hur man fixar snabbkommandon så får du gärna hojta till igen. Det var lite därför jag skrev här 😛 Annars får jag botanisera lite i diverse manualer men det tar nog en herrans tid.

Visst skulle det vara enklare att köra med reasons sequenser men det är lite det jag försökte slippa. Det är ganska skönt att ha allt på samma ställe och bara hoppa över till reason när man ska ställa in ljudet.

Postat

Glöm inte Automator på din Mac. Du kan göra ett arbetsflöde (snabbkommando) som täcker upp proceduren i bägge programmen.

Postat (redigerat)
Visst skulle det vara enklare att köra med reasons sequenser men det är lite det jag försökte slippa. Det är ganska skönt att ha allt på samma ställe och bara hoppa över till reason när man ska ställa in ljudet.

Jag känner igen mig, tyckte det var för bökigt att hålla på med båda programmen samtidigt.. Så jag bytte till logic helt. Kan inte påstå att jag saknar något.. förutom sequensern (iaf innan v4).

Vad är det som håller dig kvar i Reason om du nu föredrar sequensern i Logic? Med Logic följer ju ett gäng kompetenta syntar, samplers och effekter samt det finns ju plugins i överflöd...

Redigerat av iGnu
Postat

Jo, men det är väl så det riskerar att bli. Att jag går över helt till locic altså. Om jag inte hittar en skitsmidig väg att jobba med båda samtidigt då förstås.

Ska kolla upp det där med automator. Jag vet att den finns där, men jag vet väldig lite om den.

Postat (redigerat)
Jo, men det är väl så det riskerar att bli. Att jag går över helt till locic altså. Om jag inte hittar en skitsmidig väg att jobba med båda samtidigt då förstås.

Ska kolla upp det där med automator. Jag vet att den finns där, men jag vet väldig lite om den.

Jag lärde mig Reason först när jag gick över till annan programvara från trackers. Älskade sättet att arbeta med trummor och att leka med idéer, för Reason är otroligt snabbjobbat och lätt kopplat.

Gick sedan över till Mac och köpte Logic Studio som jag planerat börja med rätt länge.

Har lärt mig det rätt bra, men saknar fortfarande en hel del från Reason jobbandet. Vilket innebär att det inte går att lägga Reason helt åt sidan om man gillar programmet.

Jag tycker inte att Rewire personligen är något problem såvida du inte jobbat mycket i båda programmen för samma projekt. Det kan bli svår överskådligt, såvida du inte har 2st stora skärmar som du kör samtidigt.

Idag ser jag Reason som en avancerad plugin till Logic, och använder det som extra resurs för idéer och ljud tweakande.

Så ge inte upp Reason helt är mitt råd, det innehåller otroligt mycket bra saker, och en riktigt bra monster synth, THOR!

Redigerat av Pesek

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.