Jump to content
Annons

Årets bästa skivor 2009

Dingbats

Recommended Posts

Köpte både den och Ace's nya... Sonic Boom var inte så dålig som jag hade trott, ett par snäpp bättre än Psycho Circus, den får snurra lite ibland men tja, den är ganska medelmåttig. Ace's Anomaly har väl en del hyfsade riff men vad jag inte fattar är; om han nu var så inställd på att göra en uppföljare på sitt första soloalbum - varför låter hela produktionen 80-tal? Trummorna är hemska!

Ace ja. Han har jag missat detta år! Med risk för att gå offtopic så vill jag ändå säga med facit i hand att både nya KISS å den näst nyaste psycho circus visar att han nog hade en j****t stor del i riffen/låtarna under 70-talet fast firma Paul/Gene har cred för de flesta låtarna.

Tror truminspelningarna idag poleras för mycket och närmickas/komprimeras åt fidderfjuck. Mera luft tack! 😛

Håller med 3lax ang beyonce de låtar jag hört!

Känner allmänt att jag håller på att tappa greppet om all ny musik. Inte mycket jag hört talas om som ni nämner. Sitter förmodligen fast i en tidsfälla 😛

Dela på andra sajter

Annons
ovanligt svagt år för mig men jag säger Rancid - Let The Dominoes Fall !!

Jag blev aningens besviken på den, hade förväntat mig lite mer. (Eller så har jag inte lyssnat in mig tillräckligt på den...?)

Själv väntar jag otåligt på nya Skarhead-plattan som släpps om några veckor. De låtar jag redan hört är brutalt bra!

Dela på andra sajter

Jag recenserade Basshunters skiva för Eskilstunas morgontidning. Den var inge bra, förra skivan hade ju ändå glimten i ögat. Nu var det mest pinsamt. Det som förundrar mig mest är väl att han använder rex-filer eller liknande till gitarrspår. Låter förjävligt, han borde lagt riktiga gitarrer.

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...
DieHard (oregistrerad)

Måste erkänna att det mesta som ni nämnt är artister och band jag aldrig hört talas om. Nä inget av det jag har införskaffat i under 2009 har varit från 2009. Inte hört något som varit värt införskaffa.

Dela på andra sajter

Personligen har varit ett väldigt svagt skivköparår för mig men jag köpte visserligen Kent's "Röd"(och den var helt OK fastän jag håller Hagnesta Hill och Du & jag Döden på delad första plats). Men någonting som var riktigt jäkla kalaskoanonbra var Carolina Wallin Pérez' Kent-cover-skiva "Pärlor & Svin". Den är helt otroligt och alla inblandade har gjort ett helt galet bra jobb. Helt kalrt värt att kikas in,

Simma lugnt och ha ett fortsatt bra 2010!

/CHAE

Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)
Här finns en lista på 25 av årets bästa album

Ja jisses vad glad jag är att jag inte lyssnar på pop....., kände knappt igen någon, och dom jag kände igen önskar jag att jag inte hade hört.

Jag tror att jag citerar en kompis "Man behöver inte vara bög för att suga av en kompis, men om man har sex med en tjej som gillar Morrisey, då är man absolut bög"

OBS, menat som skämt och inte hets mot folkgrupp...

Dela på andra sajter

fenton: Jag gillade the very best och local natives bäst. Matti Alkberg recenserade jag själv för den lokala tidningen och tycker kanske inte den platsar på listan. Tycker dock att du glömt Deportees skiva från i somras. Och Skansros, alla glömmer skansros!

Själv hade jag en låt med på musikbloggaren Jerry Bomans lista över 00-talets 100 bästa låtar. Plats 69 faktiskt.

Dela på andra sajter

Har varit lite glest med kanonplattor 2009... Mest enstaka låtar som varit kul. Minnet sviker också, men här är några som jag kommer på för tillfället:

Mika - The Boy who Knew too Much

"We are golden" alltså... Man kan liksom inte bli på dåligt humör när man lyssnar på den :rolleyes:

Tori Amos - Abnormality Attracted to Sin

Ja, vad säger man... 11 poäng av 10 möjliga. Varje gång.

30 Seconds to Mars - This is War

Gamla hjältar. Jared Leto sjunger fan bra alltså.

Sting - If on a Winter's Night

Nja... Har nog inte lyssnat tillräckligt, men än så länge känns den sådär. MEN, låten "The snow it melts the soonest" är helt fantastisk och äger upp hela plattan.

Porcupine Tree - The Incident

Känns som en klockren uppföljare. Instrumentala mittenpartiet i låten "Time flies" är mäktigt!

Jamie Cullum - The Pursuit

Grymt duktig snubbe. Bra sväng. Låten "Don't stop the music" är ju hur bra som helst.

Beyoncé - I am... Sasha Fierce

Hon blir ju bara bättre och bättre den donnan.

Pain of Salvation - The Second Death of...

CD'n från DVD'n. Förmodligen för att jag själv är med och lirar på den... 😄

Pain of Salvation - Linoleum

Lite nyare och fräschare sound från mina gamla vapendragare. Låten "Linoleum" är bland de bättre PoS-låtarna jag hört, tror jag.

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Pain of Salvation - The Second Death of...

CD'n från DVD'n. Förmodligen för att jag själv är med och lirar på den... 😄

Ja inte ska man glömma bort nämna sig själv inte. :rolleyes:

Dela på andra sajter

Ja inte ska man glömma bort nämna sig själv inte. 🥰

Hehe... Nä. Nu råkar jag iofs tycka att plattan är bra också 😆

Jag spelar bara bas och ylar lite i bakgrunden. Basen är lågt mixad, sången ligger gömd i 4-5-stämmig körsång och unikumet Danne (sång/gura) har gjort all musik... Så jag kan ju inte direkt ta åt mig nån heder. Men det är kul att vara med!

EDIT: stavfel deluxe.

Redigerat av Simon Andersson
Dela på andra sajter

Varit rätt torrt, men de album jag fastnat för är:

Dream Theater - Black Clouds & Silver Linings (Progressive Metal)

Nytt album och nytt sound och detta är för mig bland det bästa de gjort på väldigt länge (om inte någonsin). Plattan har allt en progg metal skiva skall ha i mina ögon. Klassiskt fantastiskt "epic" i The Count of Tuscany och Best Of Times, ett av 00-talet's elakaste riff och snyggaste refräng i A Nightmare To Remember, Fin, kort och koncis singel i Wither och två balla spår i The Shattered Fortress och A Rite of Passage.

Rent soundmässigt är det det bästa DT fått fram och detta tack vare Paul Northfield som skruvat och mixat.

Transatlantic - The Whirlwind (Progressive Rock)

Behövs inte sägas så mycket. Allt inom Progg-rock finns här. 1 skiva, 1 låt, 78 minuter.

Erik Segerstedt - A Different Shade (Pop)

Gillar hans röst och When I Hear You Say My Name är bäst på detta släpp.

Ferras - Aliens & Rainbows (Pop)

Intressant stuk på produktionen och en fantastisk röst.

Dela på andra sajter

fenton: Jag gillade the very best och local natives bäst. Matti Alkberg recenserade jag själv för den lokala tidningen och tycker kanske inte den platsar på listan. Tycker dock att du glömt Deportees skiva från i somras. Och Skansros, alla glömmer skansros!

Själv hade jag en låt med på musikbloggaren Jerry Bomans lista över 00-talets 100 bästa låtar. Plats 69 faktiskt.

Deportees skiva är väldigt bra, men räckte inte riktigt till för att komma in på listan. Skansros gjorde en helt ok skiva, men jag har inte riktigt fastnat för dem.. ännu iallafall.

Dela på andra sajter

• 2 månader senare...

1. Donkeyboy - Caught in a life http://open.spotify.com/album/0w20s7qoYTRu8oKOE1eCeI

2. Miike Snow - Miike Snow http://open.spotify.com/album/1AMTbO4k2kPRAn6udg9qJz

3. Sneaky sound system - Sneaky sound system http://open.spotify.com/album/6geior02F2hGAWg4NBWWlZ

4. Empire of the sun - Walking on a dream http://open.spotify.com/album/04gYcIojJt78nYnN5oOrKt

5. Phoenix - Wolfgang Amadeus Phoenix http://open.spotify.com/album/6VDta3vxO3l3liDTqC121n

Där har ni facit pojkar

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.