Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej jag håller på och kollar på externa ljudkort för jag ska köpa ett. Men jag en kille sa till mig du kan "inte" koppla in en t.ex. gitarr i "Line in" bara i instrument ingångar. Men om man inte vill betala ca 4000kr så kan man ju bara få 2 instrumentingångar. jag vill ha (minst) 3 instrument, midi in/out och 2 mickar. kom görna med förslag som är under 2000kr om det finns. Stämmer detta som han har sagt till mig med line in?

tacksam för svar 😆

Annons
Postat

Va jag har förstått så kan man inte köra elgitarr i Line-in eftersom ingången ska vara högohmig, alltså en Hi-z ingång för att det ska fungera

Postat

En line-ingång kommer att belasta signalen från gitarr/bas för mycket och du kommer få ett "klent" ljud som dessutom kommer behövas förstärkas en hel del för att komma upp i vettig nivå, med brus som följd.

...men du kommer nog att få ljud iaf, men sen hur kräsen du är med kvaliten på det ljudet är en annan sak...

Högohmig instrumentingång is the shit 😆

Ett alternativ, om inte ljudkortet har tillräckligt många högohmiga ingångar, är att köpa en DI-box

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.