Jump to content
Annons

Lynx Aurora 8/FW - ihop med laptop från Sony (21fw) el. likn - funkar?

Recommended Posts

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Ljud ut fungerar i ca. 10 min, sedan tappar datorn info om Auroran. Någon annan som stött på detta?

Vad händer när du startar om datorn? Funkar det igen då i 10 min?

Postat

Hej Analogfrek!

Nope, då fungerar det inte. Endast när jag re-install (2 ggr har jag gjort detta) och när jag håller in Source knappen och sätter i firewirekabeln från Auroran in i datorn (samtidigt som jag fortfarande håller i denna knapp). Då hittar den Auroran igen och det fungerar i ca 10 min till det är trouble igen.

Postat

Vad jobbigt! Står det nåt i loggen?

Postat (redigerat)

Well, kollade in länken. Och detta var faktiskt bland det första som slog mig - att Auroran krockar med något i min dator och slås ut på något vis. Nu är det så att jag tidigare fått bekräftat att min dator inte är optimal som musikdator då det är bra grafikkort m.m. Men ändå inte överdrivet bra. Är dock Blueray spelare inbyggd i datorn så det säger kanske en del.

Men om jag ska beskriva lite mer ingående om min dator- för något borde man ju kunna göra för att optimera denna dator för Auroran (prova det innan jag köper ny-nödlösning. Har inte provat att installera på någon annan dator ännu - vilket ska provas givetvis)

Jag kör med en Sony Vaio 21fw (har utgått ur sortiment tror jag vid det här laget, köptes för något år sedan).

Kör via Windows Vista 32. Problemet uppstår inte enbart vid användning av Fl studio eller Sonar 8 (har avinstalerat dessa för att få klart att det inte är dessa som spökar), utan problemet uppstår även vid körning via Windows media player, och även Spootify.

Ändringar på Aurorans front panel ändras inte - utan det är endast i själva "remote controllen" i datorn som det blir en slags knäpp. Och plötsligt då, så hittas inte längre Lynx Aurora av datorn. No sound.

Info grafikkort:

Grafikkort

Dedikerat grafikminne Ja

Grafikminne 256 MB

Typ av grafikminne DDR2

Grafikprocessor Mobility Radeon HD 3470

Max delat grafikminne 1400 MB

Länk -info om datorn: Sony vaio

Redigerat av sandraML
Postat (redigerat)

Låter som FW kretsen! Köp en ny från TI så ska du se att det fungerar!

Hade liknande problem på min förra dator med shing shong kretsar..

Redigerat av Alexho
drloop (oregistrerad)
Postat
Låter som FW kretsen! Köp en ny från TI så ska du se att det fungerar!

Hade liknande problem på min förra dator med shing shong kretsar..

Ett bra tips. Du har väl någon form av expansionsplats tyckte jag mig se i specen.

Men innan du gör detta testa på en annan dator med Texas (TI) kretsar så att det inte är nåt galet med Auroran.

Postat (redigerat)

Jo, jag har kommit så långt som att jag anar vad som ställer till allt.

När jag går in i Lynx Aurorans Remote control ---> och klickar på fliken Digital I/O. Så under fliken LSlot out (datorns firewireport - ej nån av Aurora panelens knappar), så står den alltid på "Digital out" automatiskt. För att ha fått ljud ut så har jag alltid gått in för att ställa om just denna till Analog- då blir det ljud, men efter 10 minuter så hittas inte Auroran.

Nu provade jag att aldrig ställa om denna till Analog ut (får naturligtvis inget ljud), men däremot så tappar Auroran aldrig kontakten med datorn, inte ens när den startas om.

Så min tanke är då - Datorns firewire port måste stå på Digital (har hört om andra med detta problem) och måste ställas om till Analog så att LSlot out automatiskt ställs om till Analog istället för digital.

Finns det möjlighet att ställa om datorns firewire-ingång?

Vad gäller Tiger Cardbusen - kan den ställas mellan Analog och Digital?

EDIT: Det har inte med latency att göra- det är jag nästan säker på. Såna här saker händer inte då, då är det knastrande ljud drop outs osv som sker...

Ps.Vad är detta? windows

Redigerat av sandraML
Postat
EDIT: Det har inte med latency att göra- det är jag nästan säker på. Såna här saker händer inte då, då är det knastrande ljud drop outs osv som sker...

Ps.Vad är detta? windows

Tänkte bara förtydliga mig lite. DPC Latency och den latencyn man upplever när man spelar in musik är två helt skilda saker. Defered Pocedure Calls (DPC) är en mekanism i Windows vilken enheters drivrutiner använder för att kommunicera med hårdvaran i datorn. Väldigt förenklat kan man säga att DPC Latency är ett mått på den tid det tar för en drivrutin att påkalla processorns uppmärksamhet.

Det här är inte alldeles lätt att förstå sig på men väldigt många PC laptops har problem med för hög DPC Latency. Man behöver väl inte heller veta exakt vad det innebär men det ställer ofta till det när man jobbar med dataströmmar i realtid (ljud).

Varför jag tog upp det var för att jag hade liknande problem. Datorn tappade kontakten med mitt Firewire ljudkort på grund av DPC Latency spikar. Jag använde mig faktiskt av den sidan som du länkar, men brydde mig bara om det som stod under rubriken "Registerinformation" och gjorde de modifikationer i registret som nämns där, vilket i kombination med att jag vidtog några andra åtgärder för att få bukt med mina DPC Latency spikar löste problemet.

De kan mycket väl vara så att dina problem beror på andra saker, men det skadar inte att köra DPC Latency Checker och se om du hittar något samband med att ljudkortet knasar. Om inte annat än för att utesluta att det är det som ställer till det. 😆

Postat (redigerat)

Intressant. Mycket bra fakta jag inte visste något om. Tack 😆

Det som står på den länkade sidan, - det borde väl funka på Vista också?

edit:....såg ut att vara väldigt riskabelt att göra detta.

Men om man införskaffar ny Tiger - då borde ju även firewire kretsarna bli som nya - alltså standard S400 hastighet -eller hur?

Tänkte bara förtydliga mig lite. DPC Latency och den latencyn man upplever när man spelar in musik är två helt skilda saker. Defered Pocedure Calls (DPC) är en mekanism i Windows vilken enheters drivrutiner använder för att kommunicera med hårdvaran i datorn. Väldigt förenklat kan man säga att DPC Latency är ett mått på den tid det tar för en drivrutin att påkalla processorns uppmärksamhet.

Det här är inte alldeles lätt att förstå sig på men väldigt många PC laptops har problem med för hög DPC Latency. Man behöver väl inte heller veta exakt vad det innebär men det ställer ofta till det när man jobbar med dataströmmar i realtid (ljud).

Varför jag tog upp det var för att jag hade liknande problem. Datorn tappade kontakten med mitt Firewire ljudkort på grund av DPC Latency spikar. Jag använde mig faktiskt av den sidan som du länkar, men brydde mig bara om det som stod under rubriken "Registerinformation" och gjorde de modifikationer i registret som nämns där, vilket i kombination med att jag vidtog några andra åtgärder för att få bukt med mina DPC Latency spikar löste problemet.

De kan mycket väl vara så att dina problem beror på andra saker, men det skadar inte att köra DPC Latency Checker och se om du hittar något samband med att ljudkortet knasar. Om inte annat än för att utesluta att det är det som ställer till det. 😛

Redigerat av sandraML
Postat
Intressant. Mycket bra fakta jag inte visste något om. Tack 😛

Det som står på den länkade sidan, - det borde väl funka på Vista också?

edit:....såg ut att vara väldigt riskabelt att göra detta.

Men om man införskaffar ny Tiger - då borde ju även firewire kretsarna bli som nya - alltså standard S400 hastighet -eller hur?

Jag har inte provat i Vista, men det fungerar i XP och Windows 7 så allt talar ju för att det även skulle fungera i Vista. Det är inte speciellt riskabelt såtillvida du inte börjar pilla och ändra på massa grejer i registret som du inte vet vad som gör, men om du bara gör vad som står där och inget annat så kommer inte datorn brinna upp. 😛 Skulle det bli sämre av ändringen eller om något dumt skulle hända så är det inte värre än att du får gå tillbaks till registereditorn och ta bort det du lade till.

Vad menar du med en ny "Tiger"?

Postat

Sitter här och provar i en dator med XP. Stationär.

Kommer så långt som till PCI (steg 2), men efter den så hittar jag ingen flik som kallas "1394_hc_hw_id".

Alla flikar jag har på den här datorn kallas "VEN1002&DEV4370&SUBSYS+massa siffor).

Postat

Okej, ja vägen dit kan nog variera lite. För mig såg det ut så här (har ett Focusrite Saffire LE ljudkort):

HKEY_LOCAL_MACHINE -> SYSTEM -> CurrentControlSet -> Enum -> 1394 -> Focusrite&SaffireLE -> 8D2B0400010E1300 -> Device Parameters.

Huvudsaken är att du hittar katalogen som heter "Device parameters".

Postat (redigerat)

OK. Nu har jag kollat upp detta på min laptop med Lynx Aurora ikopplad. Hittar då Lynx och fliken "Device parameters". När jag klickar på den kommer detta upp:

Namn-----------------------------Typ------------------Data

(standard)------------------------REG_SZ------------(Värde ej angett)

Child Device description--------REG_SZ-------------LYNX LT_FW

Reg_Dword----------------------REG_DWORD-------0.00000001 (1)

Då är det väl på "Data - (Värde ej angett)" som jag ska fylla i SidSpeed osv... ?

Nu är ju frågan. Jag har inte hunnit kolla ingående på denna Latency check ännu.

Är det viktigt att göra detta INNAN man ändrar något i "regedit"?

Tack på förhand,

Redigerat av sandraML
Postat

Jag tycker det verkar skumt om man måste in å pilla i regedit för att få FW att funka.

drloop (oregistrerad)
Postat

Innan jag skulle editera registret skulle jag nog först kolla med Lynx supporten.

Postat

Det verkar fungera smärtfritt på syrrans snabba stationära dator. Kan alltså vara en plan att köpa ett nytt chip med TI firewirekretsar.

Att det kan vara skillnad på firewire och firewire då?

Postat
Det verkar fungera smärtfritt på syrrans snabba stationära dator. Kan alltså vara en plan att köpa ett nytt chip med TI firewirekretsar.

Att det kan vara skillnad på firewire och firewire då?

Trist att det blir sådana problem ibland, men firewire-chipet kan ställa till mycket trassel. TI är säkrast och man ska absolut undvika Lucent/Agere.

Postat

Men då kör jag på detta - TI Chip

Priset är ju ändå en fis i rymden vad gäller studiosammanhang, så det får bära eller brista:) Ordnar sig alltid tillslut iaf.

Postat
Men då kör jag på detta - TI Chip

Priset är ju ändå en fis i rymden vad gäller studiosammanhang, så det får bära eller brista:) Ordnar sig alltid tillslut iaf.

Jag vill inte vara tjatig på något sätt men innan du köper den där så råder jag dig verkligen att köra DPC Latency Checker. Det är jättelätt och kan spara dig 500 spänn.

Postat

Samma problem som jag hade med min Firepod, köpte ett FW-expresscard med TI-kretsar som istället delade IRQ med hela moderbrädan och inte fungerade alls pga det i stort sett. Hade inte uppdaterat bios och drivrutiner på den datorn på ett par månader då, gjorde det och plötsligt var alla problem borta. Eller ja, den har väl tappat kontakten någon gång eller två på 3-4 månader eller vad det är, duger för mig!

Så prova det först! Gå in på tillverkarens hemsida och se om de släppt någon ny version av BIOS för din burk, uppdatera och se, kan mycket väl vara värt de få minuter det tar och de hundratals kronor du eventuellt kan spara in!

Postat

Har kört DPC checker. De högsta staplarna försvann när jag inaktiverade Bluetooth. Men det är ändå störningar upp till 4000.

Har även stängt ner internet på den datorn. Vet inte mer vad jag kan göra för att störningarna ska minska.

Postat
Har kört DPC checker. De högsta staplarna försvann när jag inaktiverade Bluetooth. Men det är ändå störningar upp till 4000.

Har även stängt ner internet på den datorn. Vet inte mer vad jag kan göra för att störningarna ska minska.

Har du disablat nätverkskortet helt?

Det brukar vara en stor bov. 😏

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.