Jump to content
Annons

Bumpy Rhodes

Recommended Posts

Jag kontemplerar över ett syntinköp. Dilemmat är att jag inte riktigt vet om det lönar sig att köpa en synt eller i stället införskaffa ett USB-ljudkort i kombination med ett MIDI-keyboard till min bärbara dator (P4 1.4 ghz, 256 mb ram - ingen höjdarburk). Vad rekommenderar ni? Det enda jag begär är att klaviaturen består av minst 49 tangenter och att den kan generera godtagbara rhodes- och pianoljud.

Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

om man är lite krass kan man ju säga att de syntar som generar piano/rhodes-ljud gör detta på digitalt sätt, vilket också midi gör.

Det finns schyssta VSTs och samplingar som ger bra ljud nog. tycker jag

Och då finns det ju midiklaviatur som går att ansluta med USB.

leta upp ett sånt, vetja. Säkert massa mycket billigare än ett synthklaviatur med lika vettiga piano-/rhodesljud.

Redigerat av maxmaxmax
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Fundera på om du skall spela live eller fnula i hemstudion.

Live = bra synt.

Hemstudio = Bra MIDI-klaviatur + mjukvarusyntar.

Men jag skulle i vart fall köpa fler tangenter än 49. Typ 73 eller så.

Har 61 idag och det är katastrof om man vill spela lite piano...

//nemo

Dela på andra sajter

Jag har redan ett digitalpiano, problemet är att jag vill ha en liten behändig sak för att göra house/electronica-musik som jag kan placera på skrivbordet. Men jag förstår inte riktigt det här med mjukvarusyntar, skulle det fungera smärtfritt på min dator? Vad jag förstår så behöver man en högprestandadator för att kunna leka med gigasampler och halion utan att behöva drabbas av latency-problem hela tiden.

Dela på andra sajter

Palm (oregistrerad)

Smärtfritt är ju relativt.. lite mer minne vore inte fel men nog 17 bör du klara en å annan VST-plugg med 1,4? Finns ett par skapliga gratispianon på KVR från MDA. Kör själv 2GHz med 512M och kan gott och väl köra en 10-15 spår med effekter och en 4-5 VST-pluggar utan problem, latency är på nå vis mer en fråga om ljudkort och smidiga drivisar än datorprestanda . Kan du inte köra digitalpianot som masterkeyboard förresten, så slipper du köpa nytt? Annars lär det mesta du hittar i handeln funka OK, största skillnaden är känslan. Även budgetklaviaturer verkar hålla efter vad jag erfarit..

Har du nån host att trycka in VST-pluggarna i f.ö.

Hej,

/P

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.