Jump to content
Annons

Hur skriver ni lÄttexter?

Recommended Posts

MrLoJo (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tje alla musik galna 🙂

Undrar lite hur ni skriver era lÄttexter?

Skriver ni pÄ dator? vilket program i sÄna fall ?

Skriver ni för hand eller kanske ni har nÄgot annat smidigt?

har ni nÄgot speciellt stÀlle?

Jag sjÀlv kan sÀga att jag skrivit pÄ min ipod touch ett bra tag, men nu Àr det slut nÀr jag fÄtt min laptop!! har suttit pÄ tÄg för det mesta.

Ha en bra helg och happy halloween/allhelgonadag !

Redigerat av MrLoJo
Annons
MrLoJo (oregistrerad)
Postat
Skriver i huvet tllls det Àr dags att arrangera lÄten, dÄ kör jag pappret och samkör arrangemangstÀnket.

Happy halloween!

Gött!

Detsamma 🙂

morgonte (oregistrerad)
Postat

Skriver pÄ datorn med rimlexikon och synonymlexikon nÀra till hands, ofta pÄ nÀtet. Jag brukar ofta först skriva ner vad jag vill ha med i lÄten i fri form, och sen klÀmma in det i lÄtens form.

MrLoJo (oregistrerad)
Postat
Skriver pÄ datorn med rimlexikon och synonymlexikon nÀra till hands, ofta pÄ nÀtet. Jag brukar ofta först skriva ner vad jag vill ha med i lÄten i fri form, och sen klÀmma in det i lÄtens form.

Skriv gĂ€rna upp sidorna kan komma till stor hjĂ€lp! Om du orkar â˜ș

Postat (redigerat)

Hej

Först vill jag sÀga att mina texter inte Àr vÀrldsbra men sÄ hÀr gör jag oftast:

Ett riff, nÄgra ackord som kÀnns bra.

Melodinynning

Sen luktar jag pÄ ord...massor av ord som jag skriver ner i mitt randiga block.

Pusslar/Försöker fÄ ut bÄde rader/fraseringar och rim av det.

Orden ska "kÀnnas" utan att det behöver ligga en alltför djup innebörd i dem precis som med musiken. Hellre lÀmna kvar nÄt obesvarat ackord eller ord.

Nja typ sÄ gör jag och inte för pretentiöst eftersom mina egna favvolÄtar oftast kan bestÄ av enkla fraser att minnas.

ex" i see a bad moon rising"

" i wanna rock n roll allnite" "I love rock n roll so put another dime in the jukebox baby" osv

â˜ș

edit: Missade visst frÄgestÀllningen lite men gav svaret pÄ din frÄga med fetstil...var visst inte riktigt det du undrade men blev ett extra utlÀgg.

Redigerat av slejnard
Postat

Om jag kommer pÄ en textrad eller -idé sÄ skriver jag ner den pÄ det nÀrmsta jag har till hands, oftast ett anteckningsblock som jag brukar anvÀnda. Sen gÄr jag pÄ toa, refreshar Facebook nÄgra gÄnger, lyssnar pÄ en skiva, Àter middag, gÄr och lÀgger mig. StÀller klockan pÄ sju, Äker till skolan, Àter lunch, Äker hem, kollar pÄ tv, gÄr och lÀgger mig. En vecka senare kanske jag fÄr syn pÄ den dÀr textraden nerkletad i hÀftet och tar det och lÀgger mig pÄ sÀngen och tÀnker att jag ska skriva vidare pÄ det. Skriver tvÄ tre rader, tÀnker "det hÀr blir ju skit" och lÀgger ner hela projektet.

morgonte (oregistrerad)
Postat
Skriv gĂ€rna upp sidorna kan komma till stor hjĂ€lp! Om du orkar 😄

Det Ă€r inte sĂ„ betungande. 🙂 www.dblex.com - Allt-i-ett-lexikon, fast bara pĂ„ svenska

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.