Jump to content
Annons

jBridge


Magnetic

Recommended Posts

Hallå.

Hittade en 32 bit till 64 bit converter för dina vst:s som verkligen funkar. Priset är 15 €, så inget att gnälla på. Dock får man räkna med lite högre CPU belastning. Helt suveränt att ha i dessa tider med 64 bit OS!

jBridge

Ha de

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Följer med gratis till Sonar 8.5 och är implenterat där. Jag provade det för ca 2 månader sedan, och var inte speciellt nöjd, väldigt buggigt och ostabilt, detta lär lösas med tiden dock...

Något annat som man bör tänka på är att latencyn fördubblas om man kör denna typ av adapters... Såvida du inte kör Jbridge i performance mode, men då ÄTER den dubbelt så mycket cpu än vanligt också...

detta kan funkar inte bra på mer cpu krävande pluggar...

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Följer med gratis till Sonar 8.5 och är implenterat där. Jag provade det för ca 2 månader sedan, och var inte speciellt nöjd, väldigt buggigt och ostabilt, detta lär lösas med tiden dock...

Något annat som man bör tänka på är att latencyn fördubblas om man kör denna typ av adapters... Såvida du inte kör Jbridge i performance mode, men då ÄTER den dubbelt så mycket cpu än vanligt också...

detta kan funkar inte bra på mer cpu krävande pluggar...

Höll det på att krascha och grejer? Senaste versionen (v1.14) som släpptes i oktober:

- IPC performance tweaks.

- auxhost priority can now be set in the individual plugin configuration file – from 1(lowest) to 7(highest).

- Fixed crash on load ( in Windows Vista/7 systems ) with several plugins such as Altiverb 6 , Waves, Play and Melodyne.

- Added new option to the integrated GUI mode settings: force whole GUI refresh (available per plugin only).

- Other minor fixes / changes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Höll det på att krascha och grejer? Senaste versionen (v1.14) som släpptes i oktober:

- IPC performance tweaks.

- auxhost priority can now be set in the individual plugin configuration file – from 1(lowest) to 7(highest).

- Fixed crash on load ( in Windows Vista/7 systems ) with several plugins such as Altiverb 6 , Waves, Play and Melodyne.

- Added new option to the integrated GUI mode settings: force whole GUI refresh (available per plugin only).

- Other minor fixes / changes.

Grejjen med Jbridge är, att det kan funka hur bra som helst med vissa pluggar, men buggigt med andra pluggar.

Man får helt enkelt prova sig fram. Jag skulle nog vänta och låta det mogna lite... om t.e.x ett år lär det funka bra mycket bättre.. för

dom flesta pluggarna...

Angånde latency, så behöver du ett bra ljudkort som ger headroom, då kan du komma under 5-6 ms kanske.

Såvida du inte kör Performance mode då, då påverkar in jbridge latencyn...men CPUn...

Att waves funkar nu är ju riktigt bra... även Altiverb..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå,

Har nu använtt jBridge ett litet tag och insett att den har sina brister.😉😏

JBridge har svårt att brygga vissa typer av vsti:s där samplingar är inbakade i själva ddl-filen. Sen verkar den ha svårt att funka med vissa typer av auktoriseringar, tänker då främst på typen med responce-kod.

Tycker ändå att den är värd sitt pris då den gör det möjligt att köra de flesta av sina favorit vsti i 64 bit modellen av Cubase.

Någon som sitter på erfarenhet av jBridge?

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

När man kör med Cubase i 64-bitsversion, så innehåller det redan en sådan brygga, så man ska inte behöva någon tredjeparts-variant - men det är förstås bäst att uppgradera alla sina pluggar också, så att allting är 64-bit kompatibelt... Man ska däremot inte räkna med att köra med bryggan permanent, eftersom det förstås belastar datorn när det kontinuerligt ska omvandlas mellan 32-bit och 64-bit miljö hela tiden.

Så här skriver Steinberg om det (bland annat...):

The VST Bridge is meant as a transitional aid. It offers the possibility to switch from a PowerPC-based Apple Macintosh computer to an Intel-based model, respectively to switch from a 32-bit PC Windows system to a pure 64-bit environment. Your Cubase/Nuendo projects can be opened without missing plug-ins (if installed) on your new system to the greatest possible extent.

Please keep in mind that all 32-bit plug-ins used via the VST Bridge still have to share a maximum of 4 GB RAM - the 32-bit limit remains regardless of the overall installed and available system memory.

Nevertheless, plug-ins used through the VST Bridge should be replaced as soon as possible. As an alternative you could create audio exports of affected tracks.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man kör med Cubase i 64-bitsversion, så innehåller det redan en sådan brygga, så man ska inte behöva någon tredjeparts-variant - men det är förstås bäst att uppgradera alla sina pluggar också, så att allting är 64-bit kompatibelt... Man ska däremot inte räkna med att köra med bryggan permanent, eftersom det förstås belastar datorn när det kontinuerligt ska omvandlas mellan 32-bit och 64-bit miljö hela tiden.

Så här skriver Steinberg om det (bland annat...):

Cubase kör BitBridge tror jag..precis som Cakewalk... Bitbridge är väldigt gammal och har många brister...

Link to comment
Dela på andra sajter

När man kör med Cubase i 64-bitsversion, så innehåller det redan en sådan brygga, så man ska inte behöva någon tredjeparts-variant - men det är förstås bäst att uppgradera alla sina pluggar också, så att allting är 64-bit kompatibelt... Man ska däremot inte räkna med att köra med bryggan permanent, eftersom det förstås belastar datorn när det kontinuerligt ska omvandlas mellan 32-bit och 64-bit miljö hela tiden.

Så här skriver Steinberg om det (bland annat...):

Hallå,

Jaha, så Cubase har alltså en egen VST bridge integrerat. Innan jag installerade jBridge så fick jag upp en del felmedelanden om att VST bridge crashat. Förstod aldrig vad det handlade om 😳

Nu när jag känner till vad VST bridge handlar om så upplever jag jBridge som säkrare på att konvertera 32->64 bit utan "spökerier".

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå,

Jaha, så Cubase har alltså en egen VST bridge integrerat. Innan jag installerade jBridge så fick jag upp en del felmedelanden om att VST bridge crashat. Förstod aldrig vad det handlade om 🙂

Nu när jag känner till vad VST bridge handlar om så upplever jag jBridge som säkrare på att konvertera 32->64 bit utan "spökerier".

// Klas

Det är tydligen så, att de pluggar som behöver köras med VST bridge, är markerade med ett par snedstreck före pluggens namn, så att man ska känna igen vilka som är de värsta "bovarna".

Om det funkar så dåligt som du beskriver - och att det dessutom är någon gammal version, som Ekstasis nämnde, så är det kanske ändå säkrare att köra med en tredjeparts-bridge i väntan på att alla pluggar har uppdaterats till 64-bit... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

När man kör med Cubase i 64-bitsversion, så innehåller det redan en sådan brygga, så man ska inte behöva någon tredjeparts-variant - men det är förstås bäst att uppgradera alla sina pluggar också, så att allting är 64-bit kompatibelt... Man ska däremot inte räkna med att köra med bryggan permanent, eftersom det förstås belastar datorn när det kontinuerligt ska omvandlas mellan 32-bit och 64-bit miljö hela tiden.

Så här skriver Steinberg om det (bland annat...):

Steinberg forum är fullt med inlägg om hur kasst bitbridge är, typ 30% av alla pluggar fugnerar. Inte ens steinbergs gamla Wizoo pluggar fungerar (typ Hypersonic mfl). Jbridge fungerar med typ 90% av allt enligt de tester som gjorts. Cakewalk ligger på ca 70%.

Steiny har lovat uppgradering, men det verkar dröja som vanligt. De hänvisar i stort sett till att de inte garanterar något och att de rekommenderar alla tillverkare att utveckla 64-bitars versioner istället. Däremot fungerar cubase 5 32-bit i windows 7 65-bit os så det är ju en temporär lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...