Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Gjorde lite research om mitt ljudkort häromdagen och såg då att det finns en input i ljudkortet som man ska använda till hörlurar. Hittills har jag fått krypa under bordet varje gång jag velat koppla om från högtalare till hörlurar, vilket är fruktansvärt drygt att behöva göra!

Så efter att ha upptäckt denna input skyndade jag ner till Claes Ohlson och köpte mig en 6.3mm stereo plug för att koppla in mina lurar i .. sen in i ljudkortet men jag får inget ljud? vad kan problemet vara?

wt192l_large.jpg

"Out 5.6/H.P" måste ju vara rätt? eller hur?

24-bit 96kHz AD-converter, 100 dB dynamic range

24-bit 192kHz DA-converter, 104 dB dynamic range

3x stereo +4dBu analog 1/4" (unbalanced)

3x stereo +4dBu analog 1/4" (unbalanced)

24-bit 96 kHz S/PDIF digital output (optical)

microphone preamp with +12V phantom power

1 headphone amplifier <--

supported sample rates: 32, 44.1, 48, 88.2, 176.4, 192kHz

full duplex simultaneous recording/ playback

EWDM driver support for Windows 98SE/ME/2000/XP/Vista incl. ASIO 2.0 and GSIF

DirectWIRE for internal recording

support for Mac OS X 10.2 and newer

Annons
Postat (redigerat)
Ingen som kan veta vad problemet är?

Jodå. Problemet verkar ju vara att det inte kommer nåt ljud... 🙂

- Skämt åsido - men du är lite snål med info. Skriver inte vad det är för kort eller vad du kör för operativsystem. Jag tycker ju att det verkar som om du borde leta efter något sätt att aktivera hörlursingången i kontrollprogrammet för ditt ljudkort. Bara för att du sätter i en sladd så är det ju inte garanterat att det kommer ut nåt ljud.

Edit: Såg nu att du skriver i rubriken vad det är för kort... Doh! 😄

Redigerat av Strummindude
Postat

Win XP Pro med SP3.

Har kikat i kontrollpanelen för ljudkortet och har provat att ändra saker hit och dit men får det som sagt inte att funka!

Postat
Win XP Pro med SP3.

Har kikat i kontrollpanelen för ljudkortet och har provat att ändra saker hit och dit men får det som sagt inte att funka!

Ser din kontrollpanel för kortet ut så här?

esi-waveterminal192l-panel.gif

Har du testat med att installera om drivrutinerna för kortet?

Postat

Nej så ser inte mitt system ut. Kika på bilderna nedan. Det finns någonting som heter DirectWIRE som jag också fotade.

post-23234-1257087443_thumb.jpg

post-23234-1257087448.jpg

Postat
Du måste trycka på den röda "knappen" MON HP så att den "Lampan" lyser grön.

MON_HP3.jpg

Jag har provat detta - men det fungerar inte ändå! 😄 Jag tänkte också som du, att det var den knappen man ska klicka i. Men icke!

Postat

När jag mutar kanalen 5.6/H.P så klickar det i lurarna .. så någonting händer verkar det som

Postat (redigerat)

Jag har också Waveterminal 192L och om jag förstått ditt problem rätt hör du inget i dina hörlurar då du till exempel spelar upp en låt i mediaspelare, korrekt?

I så fall kan det bero på att du måste välja hörlursutgången i inställningarna för ljud. Se min bifogade bilder så kanske det klarnar.

Även i dina andra musikprogram måste du göra motsvarande inställningar.

//Micke....

post-399-1257094878_thumb.jpg

post-399-1257094887.jpg

Redigerat av MJInc
Postat (redigerat)

"Stereo TRS Phone Plug"

Är det någon speciell plugg? den jag köpte på Clas Ohlson kanske inte fungerar för ljudkortet?

Redigerat av Dots
Postat
Jag har också Waveterminal 192L och om jag förstått ditt problem rätt hör du inget i dina hörlurar då du till exempel spelar upp en låt i mediaspelare, korrekt?

I så fall kan det bero på att du måste välja hörlursutgången i inställningarna för ljud. Se min bifogade bilder så kanske det klarnar.

Även i dina andra musikprogram måste du göra motsvarande inställningar.

//Micke....

Jodå jag hör när jag spelar upp musik från mediaspelare 😄 Det är inget problem. Problemet kommer till kanalen som är "dedikerat" för hörlurar - DÄR får jag däremot inget ljud alls. Men som jag sa tidigare så fungerar det utmärkt när jag spelar ut ur högtalarna, som visserligen är kopplade till annan kanal på kortet.

Postat

Har inte använt ditt kort så jag är inte säker, men av döma av dina bilder så skulle jag kika närmare på DirectWire.

Om det går att koppla ASIO Out 1+2 till ASIO Out 5+6 så borde du få samma ljud i hörlurarna (5/6) som i högtalarna (1/2).

Postat
Har inte använt ditt kort så jag är inte säker, men av döma av dina bilder så skulle jag kika närmare på DirectWire.

Om det går att koppla ASIO Out 1+2 till ASIO Out 5+6 så borde du få samma ljud i hörlurarna (5/6) som i högtalarna (1/2).

Det går inte att koppla out till out i det programmet, konstigt nog..

Postat
Jodå jag hör när jag spelar upp musik från mediaspelare 😳 Det är inget problem. Problemet kommer till kanalen som är "dedikerat" för hörlurar - DÄR får jag däremot inget ljud alls. Men som jag sa tidigare så fungerar det utmärkt när jag spelar ut ur högtalarna, som visserligen är kopplade till annan kanal på kortet.

Bara så jag förstår, trots att du ändrar ljudinställningarna till "3-Waveterminal 192 2-ch" som jag visade på bilden så hör du inget i lurarna, men om du byter tillbaka till "1-Waveterminal 192 2-ch" så får du ljud i högtalarna?

//Micke...

Postat (redigerat)

1wavet.jpg

Du behöver inte experimentera med DirectWire, för du ska inte Wira till något externt program eller någonting sådant.

Och så testar du väl med den vanliga MON HP-knappen, inte den vid DIGITAL I/O, för säkerhets skull?

Har du kollat att du inte har någon konflikt med moderkortsljudkortet?

Redigerat av Fredrika
Postat
"Stereo TRS Phone Plug"

Är det någon speciell plugg? den jag köpte på Clas Ohlson kanske inte fungerar för ljudkortet?

Jo, det är rätt, sålänge sladden från luren är rätt fastsatt i kontakten eller inte är sönder någon annanstans. Förresten kan du höra ett klick i lurarna även om du kopplar till en annan utgång. Har du av misstag kopplat till 3/4 kan du alltså höra klickljud när du kopplar om men det kan ändå vara tyst på musik.

Postat
Jag har provat detta - men det fungerar inte ändå! 😆 Jag tänkte också som du, att det var den knappen man ska klicka i. Men icke!

Jo, den ska definitivt vara iklickad annars kommer det aldrig att höras från utgång 7/8.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.