spass Postat 4 november 2009 Postat 4 november 2009 med detta ljudkort kan man använda alla kanaler samtidigt va för jag kan iallafall inte hitta att det står tyyp "2 chanels recording" eller något liknande. för jag vill ju kunna spela in så många som möjligt 😉http://www.thomann.de/se/tascam_us144.htm ja ett sådant ljudkort har 4in/ut samtidigt men 2 av kanaler är s/pdif vilket är ett digitalt format och det kräver en extern omvandlare som oftast är ganska dyrt
debatt Postat 4 november 2009 Postat 4 november 2009 (redigerat) Det är nog ganska ovanligt nu för tiden, men något som nog fortfarande förekommer, är att vissa ljudkort har en SPDIF-ingång, som delar kanaler med två lineingångar, så att man måste välja och alltså inte kan köra alla ingångar samtidigt. Annars är det nog vanligast att man kan spela in alla befintliga ingångar på separata spår. Ojdå!! Då har verkligen mycket hänt på bara de senaste månaderna. Jag köpte mitt ljudkort M-Audio Fast Track Ultra från UK i våras och då var det ytterst få som klarade det. Fanns en massa märken som hade ljudkort med 4 eller 6 fysiska ingångar, men som bara kunde spela in på 2 spår. Ljudkort från både Tascam och E-mu t.ex. [Observera här att jag bortser från att man kunde använda s/pdif och få ytterligare kanaler. Det trådskaparen nog vill veta är om man kan köra line 1, line 2, mik 1, mik 2 och ev fler fysiska analoga ingångar samtidigt och få dem på separata spår i programmet. Så tolkar jag detunderförstått. För vissa ljudkort kan det ju dessutom finnas 6 fysiska eller 8 fysiska analoga ingångar, men man kan bara sätta in 4 resp 6 kablar i det. Har själv ett ljudkort med 4 mik in och 6 linje in, men man kan "bara" använda 2 av de line in på baksidan om man använder mik ingångarna på fronten.] Redigerat 4 november 2009 av debatt
debatt Postat 4 november 2009 Postat 4 november 2009 med detta ljudkort kan man använda alla kanaler samtidigt va för jag kan iallafall inte hitta att det står tyyp "2 chanels recording" eller något liknande. för jag vill ju kunna spela in så många som möjligt 🙁http://www.thomann.de/se/tascam_us144.htm Tascam har ett nytt fräscht ljudkort, om du nu är inne på detta märke, som heter Tascam US-144mKII: Litet behändigt och klarar 4 ingångar OCH 4 utgångar! Det står angivet på deras webbsida. 🙁
debatt Postat 4 november 2009 Postat 4 november 2009 (redigerat) Jag har dock aldrig hört just det ljudkortet, men Tascam var ett av märkena jag funderade över då (tills m E-mu, Konnekt och M-Audio). Har du möjlighet att spara lite och gå upp ett litet steg så vill jag vurma för M-Audio Fast Track Ultra. Musikbörsen tar 5400 SEK för det, men man kan beställa det från UK, Gear4Music. Jag betalade 2700 SEK!! Enormt behändigt ljudkort. Du får 4 mikingångar på fronten av mkt god kvalitet. 6 linje in baktill (där du kan använda 2 av dem om du nyttjar samtliga mik in på fronten). Dessutom finns midi in/ut, 2 hörlursutgångar med individuell volymkontroll, flera stereo ut och s/pdif in och ut (vilket ger 2 ingångar och 2 utgångar ytterligare om du kopplar till sådan enhet), dvs. teoretiskt och praktiskt 8 kanaler in och 8 ut. DSP Core Effekter inbyggda, som är t.ex. olika reverb som är till för medhörningen bara under inspelning, men som inte fastnar på spåren fysiskt. USB 2.0. Dessutom, man kan koppla till fysisk effektenhet baktill på ljudkortet också. Och... mjukvarumixern är extremt lättförståelig. Jag spelade nyligen in med 6 mikar en cajon för att testa flerspårsinspelning med flera mikar som det är gjort för att klara och det var till min glädje inga problem. Och då sitter jag med en laptop på 4 GB RAM där 3 GB utnyttjas i Win XP. IntelCoreDuo 8400. Jag använde de 4 mikingångarna på fronten till 4 mikar och kopplade även en analog portastudio Yamaha till ett par av linjeutgångarna där bak (rca) och sedan två mikar in i portans mikingångar. I brist på liten mikpreamp... Nätadapter får man nog köpa till, de krångalde lite med det och missförstod när jag beställde och jag fick ingen alls. Blev Clas Ohlssons för 200 kr (ställbar med olika stiftkontakter). Kan faktiskt drivas utan nätadapter (får då krämen från usb-porten), men då kan man bara spela in på 2 spår tror jag åt gången, även om det stod 4 nånstans. Har inte provat, vet inte just detta säkert. Kanske var det att du kan koppla till 4 fysiska ingångar då, men "bara" få det på 2 spår i programmet. Programvara som ingår f.ö., det är Ableton Live! Lite 7. Priset just idag (2009-11-04) från Gear4Music är €265.56. Observera att frakten kan vara lite hög från Gear4Music (jag beställde en del annat samtidigt, eftersom frakten var densamma oavsett). Summa summarum mycket god förtjänst ändå. 😛 Lycka till! Redigerat 4 november 2009 av debatt
JohnRick Postat 4 november 2009 Postat 4 november 2009 Vilken tur att senaste inlägget faktiskt handlade om LJUDKORT, till skillnad från en jävla massa andra i den här tråden tycks det. Tascam tyckte jag verkade vettigt. Jag vurmar annars för Edirol - men där finns ju bara 2 alt. 8-10 ingångar på deras respektive kort vad jag förstår. Såhär i nattyran vill jag minnas att lexicon har blivit rätt sågat av många, men jag hoppas att TS motbevisar detta.
debatt Postat 4 november 2009 Postat 4 november 2009 (redigerat) Vilken tur att senaste inlägget faktiskt handlade om LJUDKORT, till skillnad från en jävla massa andra i den här tråden tycks det.Tascam tyckte jag verkade vettigt. Jag vurmar annars för Edirol - men där finns ju bara 2 alt. 8-10 ingångar på deras respektive kort vad jag förstår. Såhär i nattyran vill jag minnas att lexicon har blivit rätt sågat av många, men jag hoppas att TS motbevisar detta. Tack! Hej! Ja, Edirol har ju ett jag funderade över också, i och med det att jag till slut kom på att jag behövde möjlighet till fler mik in direkt. Edirol UA-101 hette det. Finns i firewireversion också (men min lappis har ju bara en firewireport - upptagen till externa hdd-n.). DV247.com har detta för €349. Snyggt petrolblått med många anslutningsmöjligheter. Thomann tar cirkus 4600 SEK, svenska butiker ännu mer förmodligen. Kan konkurrera med M-Audio Fast Track Ultra. Vet inte hur långt trådskaparen vill gå prismässigt... efter en eftertanke till. Redigerat 4 november 2009 av debatt
spass Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 Tascam har ett nytt fräscht ljudkort, om du nu är inne på detta märke, som heter Tascam US-144mKII:Litet behändigt och klarar 4 ingångar OCH 4 utgångar! Det står angivet på deras webbsida. även mkii verkar bara ha 2 analoga ingångar + 2 digitala
drloop (oregistrerad) Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 Vet inte hur långt trådskaparen vill gå prismässigt... efter en eftertanke till. Står i rubriken... under 2000
olagitarr Postat 5 november 2009 Trådstartare Postat 5 november 2009 men kom med förslag, glöm inte att skcicka en länk bara 🙂 . min krav är 2 st ingångar för gitarrer (instrument) midi in/out 2 st xlr mickar, och under 2000kr görna runt 1500kr 🙂
olagitarr Postat 5 november 2009 Trådstartare Postat 5 november 2009 (redigerat) Tascam har ett nytt fräscht ljudkort, om du nu är inne på detta märke, som heter Tascam US-144mKII: Litet behändigt och klarar 4 ingångar OCH 4 utgångar! Det står angivet på deras webbsida. 🙂 det spelar ingen råll vilket märke det är. men behöver man inte någon digital omvandlare eller vad det nu va till denna för det behövda man till lillebrodern av denna 🙂 och om man kolllar på bilden högst upp i högra hörnet så går man en till vänster så står det digital vad kopplar man in där ? Redigerat 5 november 2009 av olagitarr
debatt Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 (redigerat) det spelar ingen råll vilket märke det är. men behöver man inte någon digital omvandlare eller vad det nu va till denna för det behövda man till lillebrodern av denna 🙂 och om man kolllar på bilden högst upp i högra hörnet så går man en till vänster så står det digital vad kopplar man in där ? Vet inte, kan vara s/pdif. Som spass sa, det verkar även med mkII-an vara så att man bara kan spela in 4 spår samtidigt, om man kopplar till en enhet till digitala anslutningen. Dvs. 2 analoga och 2 via digitala In. Skamligt att marknadsföra saker på det sättet. Till skillnad från Demonprod och Claes, som bägge kanske sitter med mer avancerade ljudkort, så vill jag påstå att det finns en hel del ljudkort på marknaden som är uppbyggda såhär. Särskilt i lågbudgetklassen upp till 2000 kr. 1500 kr och på separata spår in?.... Lycka till! Redigerat 5 november 2009 av debatt
spass Postat 5 november 2009 Postat 5 november 2009 om det alltså räcker med 2 ingångar så finns det flera bra ljudkort under 2000 under 1500 är lite svårare tascam tex har endast en instrumentingång andra bra kort: http://www.thomann.de/se/presonus_audiobox_usb.htm http://www.thomann.de/se/emu_0404_usb.htm
olagitarr Postat 7 november 2009 Trådstartare Postat 7 november 2009 om det alltså räcker med 2 ingångar så finns det flera bra ljudkort under 2000under 1500 är lite svårare tascam tex har endast en instrumentingång andra bra kort: http://www.thomann.de/se/presonus_audiobox_usb.htm http://www.thomann.de/se/emu_0404_usb.htm nej måste ha mdid in out också och 2 xlr ingångar (mickar)
Nordlicht Postat 7 november 2009 Postat 7 november 2009 (redigerat) Kolla efter begagnade ljudkort annars. Köpte nyligen en Phonic Helix Board 12 Firewire MkII för 2000:- på Blocket.se och det fungerar helt underbart. (Förut ägde jag en US-144) Redigerat 7 november 2009 av Nordlicht
olagitarr Postat 7 november 2009 Trådstartare Postat 7 november 2009 en av domma behövde man en "digitalomvandlare eller något" engilt thommans "hitta ljudkortet som passar dig" så ska det finnas 2 instrumentingångar midi in/out och 2 xlr, men jag vill inte ha någon sån omvandlare jag vill kunna koppla direkt från min förstärkare såvilken kan jag ha ? det är bara en länk ! inte flera 😆 http://www.thomann.de/se/search.html?xsid=...08&wgf9508=
spass Postat 7 november 2009 Postat 7 november 2009 (redigerat) om det alltså räcker med 2 ingångar så finns det flera bra ljudkort under 2000under 1500 är lite svårare tascam tex har endast en instrumentingång andra bra kort: http://www.thomann.de/se/presonus_audiobox_usb.htm http://www.thomann.de/se/emu_0404_usb.htm nej måste ha mdid in out också och 2 xlr ingångar (mickar) ja inte lätt att vara nybörjare:) båda korten jag länkade till har midi, 2 mikingångar (xlr)+fantommatning eller 2 instrumentingångar emu har även s/pdif så tot 4 ingångar 2 av ingångarna kan du använda utan extra omvandlare en av domma behövde man en "digitalomvandlare eller något" engilt thommans "hitta ljudkortet som passar dig" så ska det finnas 2 instrumentingångar midi in/out och 2 xlr, men jag vill inte ha någon sån omvandlare jag vill kunna koppla direkt från min förstärkare såvilken kan jag ha ? det är bara en länk ! inte flera 😆 http://www.thomann.de/se/search.html?xsid=...08&wgf9508= alla tascam har endast 1 instrumentingång vilket jag nämnt tidigare i tråden 144 har totalt 4 ingångar varav 2 är s/pdif men det går alltså använda 2 ingångar utan extra omvandlare edit: som du redan vet behöver du ingen instrumentingång om du kopplar signalen från en förstärkare med lineutgång så tascam skulle ju funka för dig 2 analog line inputs (1 switchable for HI-Z guitar, bass input Redigerat 8 november 2009 av spass
olagitarr Postat 17 december 2009 Trådstartare Postat 17 december 2009 om jag köper den mixern som är nedan. som heter MX1604A kan jag koppla den till datan på något sett då ? och spela in med något program på datorn, eller blir det bara en kanal då ? vet inget om mixerbord så tacksam för svar 😆
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.