Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Bakgrund:

Hade ett ljudkort som hette E-mu 1616 och där ingick Cubase SE och Wavelab SE. Uppfyllde mina behov som det tycktes enligt den skriftliga info-n.

Blev dock tvungen byta ljudkort så min dator gick sönder. Vill nu kunna sälja det ljudkortet och lämna med cd-n med programmen.

Jag köpte därför Cubase Essential 4, vilket i princip nästan är samma program som Cubase SE, fler spår dock på det separata köpprogrammet.

Samt att Cubase Essential 4 hade en softare intoning på bildskärmen av programmet.

Nu funderar jag på att även köpa Wavelab Essential 6. Det är så att jag vill kunna skicka med W SE till den som köper ljudkortet nämligen.

Dessutom är det inte säkert att en SE-version passar mitt nya ljudkort (M-Audio Fast Track Ultra), för det är väl gjort för E-mu 1616. Iaf

menar man det på Emu-forumet.

Fråga:

Är det några fördelar med Wavelab Essential 6 jfr m Wavelab SE?

Vilka är de uppenbara skillnaderna?

Fråga:

Man måste ju registrera/aktivera programmet för att kunna använda det (precis som Cubase Essential 4), men kommer det med en dongel också?

Tyckte det var ett jobbigt system, och att i så fall bli tvungen att blockera ännu en usb-port... av mina totalt tre känns lite kass.

😛

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat

Jag hittar ingen jämförelse där SE finns med, men här är en jämförelse mellan de versioner som säljs separat:

http://www.steinberg.net/en/products/audio...features00.html

De använder dongel, som följer med - men om du redan har en dongel, exempelvis till Cubase - så flyttar du bara över Wavelab-licensen till den, så att båda ligger i en dongel. Då slipper du använda två USB-portar till det. 😛

Postat
De använder dongel, som följer med - men om du redan har en dongel, exempelvis till Cubase - så flyttar du bara över Wavelab-licensen till den, så att båda ligger i en dongel. Då slipper du använda två USB-portar till det. 😉

Ok, det var ju skönt!

Tack för jämförelsetabellerna. I denna "CD/DVD support" så framgår väl inte om man kan lägga in ISRC-koder (vilket jag skaffat):

Audio CD extraction: Full Standard Standard

Audio CD burning: Full Full Simplified

Audio CD index support: yes yes no

Data + mixed mode cd burning: yes yes yes

Burn ISO image: yes yes no

Integrated CD label creator: yes yes yes

Professional CD report: yes yes no

Compare Audio CD images: yes no no

Import CD image: yes yes no

Basic Audio CD: yes no no

DVD-Audio creation: yes no no

DDP host: yes no no

Jag har fetstilat versionen Wavelab Essential 6.

Ligger ISRC under "professional CD report"?

Jag har Sonic Record Now Deluxe Suite 7.3 och i det kan man lägga in ISRC-koder, pq-koda m.m.

Blir väl så att jag får spela in i Cubase Ess 4, mastra i Wavelab Ess 6 och lägga in koderna i Sonic?

😉

Postat
har du testat gratisprogrammen?

wavosaur

audacity

Tack för tipsen!

Wavosaur ska jag kolla in på närmare, det verkade ju bra.

Audacity hade jag på min gamla dator, försökte ladda ned det till denna rel nya.

Det gick bra, men den hittade inte lame-filen som jag också laddade ned.

Får kolla in det närmare också, för den kanske inte las i Audacity-mappen?

Gillade Audacity, minns jag.

Men gillade Wavelab SE mycket också.

Minns att jag hade både Wavelab SE och Audacity installerat samtidigt.

Så kan man ju göra.

Fast i inget av programmen i tråden verkar man kunna lägga in ISRC-koder som man skaffat sig.

Förutom i mitt Sonic record Now Deluxe Suite 7.3 då.

Och i Wavelab Fullversion, antar jag.

😉

Postat

Jag ska kolla i helgen om jag kan installera SE så att det kör på min Wavelab6-licens. Cubase kan man köra de mindre versionerna med den större licensen, så det kanske funkar likadant med Wavelab också... Om ingen annan hinner före, så kollar jag i så fall om det finns möjlighet att lägga in ISRC-koder eller inte. 😐

Postat

Ska du inte bränna CD-skivor direkt från Wavelab utan snarare spara ner material t.ex som .wav filer och bränna dom senare så duger det utmärkt med Wavelab 6 SE.. Själv sitter jag kvar i Wavelab 5 och har fortfarande inte bränt 1 enda CD via Wavelab då jag jobbar med enskillda låtar åt enskilda musiker 😐

Postat (redigerat)
Jag ska kolla i helgen om jag kan installera SE så att det kör på min Wavelab6-licens. Cubase kan man köra de mindre versionerna med den större licensen, så det kanske funkar likadant med Wavelab också... Om ingen annan hinner före, så kollar jag i så fall om det finns möjlighet att lägga in ISRC-koder eller inte. 😆

Det är Wavelab Essential 6 jag tänkt köpa (kommer att göra det, 99.99%) och inte Wavelab SE... Tror inte man kan lägga in ISRC-koder i Ess 6, och då kan man absolut inte göra det i Wavelab SE.

Men som Hugobold skrev så kommer jag köra Sonic Record Now Deluxe Suite 7.3 för PQ- och ISRC-koder. Jag kollade med Toshiba Disc Creator i fredags och man kunde förvisso skriva in nåt de kallar CD Text, men inga ISRC-koder. Det kunde man inte i Sonic Record Now! basversionen heller, som medföljde HP-laptopen för 4 år sedan, men då uppgraderade jag och såg även till att få Retailversionen med fysisk skiva som alltså hette Deluxe Suite 7.3. Hoppas det inte krävs nån kod jag glömt av eller annat krångel bara...

Blir att installera det och olika scanner- och bildbehandlingsprogram denna veckan, plus Wavelab Ess 6 om jag köper det med då.

Ändring: Sonic Record Now! är alltså ett cd-bränningsprogram, oavsett om någon undrar eller ej.

Redigerat av debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.