Jump to content
Annons

PC eller Mac o annat småtogott

Recommended Posts

MrLoJo (oregistrerad)
Postat

Tje alla glada musik älskare! vill bara först säga Hej: Hej... Hum jo jag är ny här i studio forum och blir kvar här ett tag med 😛

Okej kanske mer om musikens värld nu 😛

Jag har nu fått den stora chansen att köpa/få en Laptop. Men nu är det så att Pc(fl studio/annat) är in så dyrt och Mac(garage band/annat tror jag) är desto dyrare och man kan ha musik program på båda. Men nu undrar jag vilket tycker ni är det bästa? Om jag lägger upp två datorer och ni får avgöra

MacBook(kom gärna med förslag om ni tycker typ mac pro eller något passar bättre)

Endast 9 995 kronor (står det på deras hemsida)

Hämtat från mac's hemsida

2.26GHz Intel Core 2 Duo

2GB DDR3 memory

250GB hard drive1

8x double-layer SuperDrive

NVIDIA GeForce 9400M graphics

Built-in 7-hour battery2

Acer 4810TG-733G25MN (här med ge mig förslag !)

Fakta hämtad från Onoff.com

Processor Intel SU7300

Internminne 4 GB

Minnestyp DDR3

Hårddisk 320 GB

Grafikkort ATI HD 4330

Grafmin eget-Ink del 512 MB

Ut-gångar grafikkort VGA/HDMI

Skärm 14

Ljudkort HD Audio

Optisk enhet DVD+-RW DL

PC-Card-Express-Mini

Wlan-NÄtverk-Bluetoo 11n/10-1000/ja

USB-Firewire-Modem 2/nej/nej

Operativsystem Windows 7

Batteri tid upp till upp till 8h

Mycket nu men men 😄

Det får räcka med frågor på denna tråd!

Ha en super dag hälsar MrLoJo

Annons
Postat

Hej

Ställer du frågan om du ska ha MAC eller PC som studiodator så kommer du att starta ett krig. Välj dator efter vad du själv är van vid. Jobbar du ihop med andra? Vad har de för plattform? Både mac och pc går att göra musik på förstås.

Däremot blir det lite svårare att välja en PC-laptop till musik. Även om Acern har bra spec. så tror jag att du kommer att få problem då den med allra största sannolikhet INTE använder sig utav Texas Instrument chipset vad gäller firewire. Detta ska vara en utgångspunkt när du väljer pc-laptop enligt mig. Problemet är bara att frågar du i affärer där de säljer datorerna så har de ingen aning, utan du får kolla upp det själv, vilket inte alltid är det lättaste.

Börja med att läsa igenom gamla trådar och kolla upp tillverkare utav musikdatorer. Det finns t.ex. racktone, F-tech, m.fl... Det är ett säkrare val om du inte är väldigt insatt, men det kostar också lite mer.

Postat (redigerat)

Once you go Mac you never go back! 😉

Nehrå, men anledningar till att jag valde mac är 2;

1) Logic tillverkas numer bara till Mac.

2) Det funkar!

Har inte provat Win 7, men XP (vilket var senaste ggn jag gjorde musik på PC) är helt sinnessjukt ostabilt om man jämför med Mac. Dock är Mac dyrt och Apple är duktiga på att ta ut överpriser, men samtidigt så är systemet stabilt som få då OS är skräddarsytt för en lite uppsättning komponenter. I PC-världen finns miljarder kombinationer vilket gör det hela lite trixigare att skriva ett bra stabilt OS till.

Kort sammanfattning;

Vill du ha ett stabilt system som ångar på fint utan tjafs: Mac.

Vill du ha ett monster som är lätt att uppgradera allteftersom tiden går men till priset av stabilitet: PC.

😉

// J

Redigerat av ardic
maart (oregistrerad)
Postat

min studioburk är en "standardbyggd" IBM från 2002. Har iofs bytt hårddiskar och satt i mer minne men allt annat är original och den går hur stabilt som helst så jag förstår inte era argument att PC och Windows är så ostabilt.

Självklart funderar jag ibland på att skaffa nåt nytt och i så fall skulle jag plocka ihop delar som jag visste funkade, men vad jag menar är att bara för att det är en fabriksbyggd dator betyder det inte att det inte går att göra studiojobb på den. Just nu har jag inga pengar att bygga nytt för så så länge den gamla lirar som den ska får den hänga med.

Mina två senaste laptops har även dom varit "vanliga" datorer som funkat väldigt bra. Den senaste kör jag t.o.m. Vista på utan problem. Och jag har flera kompisar som kör studiojobb på Dells billigaste serie. Så jag förstår inte riktigt varför så många (inte bara ni i den här tråden alltså) alltid klagar över att PC är krångligt och ostabilt. Tyder det på okunnighet hos många eller är det jag som haft tur?

Postat
min studioburk är en "standardbyggd" IBM från 2002. Har iofs bytt hårddiskar och satt i mer minne men allt annat är original och den går hur stabilt som helst så jag förstår inte era argument att PC och Windows är så ostabilt.

Självklart funderar jag ibland på att skaffa nåt nytt och i så fall skulle jag plocka ihop delar som jag visste funkade, men vad jag menar är att bara för att det är en fabriksbyggd dator betyder det inte att det inte går att göra studiojobb på den. Just nu har jag inga pengar att bygga nytt för så så länge den gamla lirar som den ska får den hänga med.

Mina två senaste laptops har även dom varit "vanliga" datorer som funkat väldigt bra. Den senaste kör jag t.o.m. Vista på utan problem. Och jag har flera kompisar som kör studiojobb på Dells billigaste serie. Så jag förstår inte riktigt varför så många (inte bara ni i den här tråden alltså) alltid klagar över att PC är krångligt och ostabilt. Tyder det på okunnighet hos många eller är det jag som haft tur?

Kan bara instämma, kör Pc hur stabilt som helst.

Peter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.