Fredde Postat 26 december 2004 Postat 26 december 2004 (redigerat) Jahapp!! Sitter här och läser så ögonen blöder (nästan iaf). Men inte blir jag mycket klokare. Blir lite rörigt med alla begrepp som man halvt förstår. SÅ, en extremt basic förklaring tack!! Typ en mixning för dummies! Har läst pdf dokumentet ozone mastering guide bara så ni vet 🙂 Har spelat in lite trams med trummor och gitarr! Jahapp, låter apa! Vad göra? Jag använder Adobe Audition när jag spelar in. Trummorna är drumkit from hell. Gitarren (Epiphone les paul standard) kör jag via en Korg pandora box ver2. En portabel historia, antagligen inget vidare. Via den till line ingången på mitt SB Live kort (skräpkort, jag vet). Så det kanske är där mitt problem ligger? Men jag har fått för mig att mycke kan göras efteråt, korrekt? Hur börjar man nu då? Vi säger att jag har en 7 spår! Ska man mixa alla spår seperat eller ska allt mixas (bounsas) ner till ett spår? Och sen går man loss på det? Ska man ha ett seperat program till detta typ ozone eller funkar Adobe Audition? Har tittat lite på det här med frekvens beskärning, och det verkar ju vettigt att man ska göra platts åt de olika ljuden så allt inte krockar. Men hur i tusan gör man? Går det om man har bounsat allt till ett spår?? Ja många frågor blir det! Jag är medveten om att där finns många trådar på detta forum som tar upp detta. Men inga som besvarar detta på ett tillräckligt bra sätt, i alla fall inte för mig. Lite trött och trög just nu men dock, en förklaring kräver jag 😛 Är så trött på mitt sunkiga ljud, inget kul o höra hur bra det kan låta här på forumet när man själv förtvivlat rattar på spakarna och det går från dåligt till ännu dåligare! Hårdrock ska låta tungt, inte tunt o mjäkigt. Min inspiration kommer delvis från välljud, inte sunkljud! Så hjälp en trötten!! P.S Gillar addic59´s ljud. Vore intressant o höra hur du gör för att få fram ditt feta ljud speciellt på guran? D.S (Shit va långt det blev, sorry) Redigerat 26 december 2004 av Fredde
Ken Kängström Postat 26 december 2004 Postat 26 december 2004 Haha hejsan. Känner mig lite hedrad faktiskt =). Nu ska jag beskriva hur jag gör. Om du mickar en förstärkare istället för att lina från någon multieffekt så har du oftast mer kontroll över hur resultatet ska bli med tanke på att du kan laborera en massa med mickar av olika slag i olika mickpositioner och sedan leka lite med rumsakustiken. Jag personligen spelar in i ett ganska dämpat rum med mycket tyger. Använder mig av en Ibanez Iceman som är kalas vad gäller dist (nerstämmd till C). Till förstärkare har jag en Marshall Valvestate VS 100 som är ett äckligt bra ljud i. I dessa inspelningar som du har hört så använder jag mig endast av en sm57. Rikta 57an on axis (exakt rak riktning emot konen) och kräma på lite grann på förstärkaren så den får jobba. Ett tips som fuinkar i alla metal situationer är att dubba. Jag dubbar 2 st och pannar dom fullt ut till Left resp. Right och dubbar en tredje gång och lägger den i mitten. Gitarrerna som är utpannade åt sidorna kör jag en lo-cut på och krämar på det högre mellanregistret och diskanten och den i mitten drar jag ner mellanregistret och diskanten på för att få lite djup i den. Detta funkar kanonbra för mig. Gitarren jag använder kan du hitta för max 4500 kr, förstärkaren för max 4000kr beg. och en sm57 ny för 995kr. Lycka till =). MVH//Kenny
Fredde Postat 26 december 2004 Trådstartare Postat 26 december 2004 Ahh! misstänkte att du hade "riktiga" prylar. Fast detta är ju inte aktuellt i mitt fall. Tror inte mina grannar blir så glada om jag riggar upp ett sådant system i min lägenhet 😛 Dessutom är min studentlägenhet på 26kvm 🙂 lite trångt kanske? Går det inte att få ett fett hårdrocksljud på virtuell väg eller via en effekbox utan att behöva vara miljonär? Men stort tack för ditt svar addic59. Nu vet jag i alla fall hur du har gjort, får väl fixa en lokal då o lite stärkare, fast först ska jag springa o köpa en triss lott o bli miljonär 😄
Claes Holmerup Postat 26 december 2004 Postat 26 december 2004 Du kan köra med AmpliTube från IK Multimedia eller Guitar Rig från Native Instruments. De kan fixa till sound som blir helt ok. Dock inte lika bra som en uppmickad stärkare...
Ken Kängström Postat 26 december 2004 Postat 26 december 2004 Ahh! misstänkte att du hade "riktiga" prylar. Fast detta är ju inte aktuellt i mitt fall. Tror inte mina grannar blir så glada om jag riggar upp ett sådant system i min lägenhet 😛 Dessutom är min studentlägenhet på 26kvm 🙂 lite trångt kanske? Går det inte att få ett fett hårdrocksljud på virtuell väg eller via en effekbox utan att behöva vara miljonär? Men stort tack för ditt svar addic59. Nu vet jag i alla fall hur du har gjort, får väl fixa en lokal då o lite stärkare, fast först ska jag springa o köpa en triss lott o bli miljonär 😄 Okej det var ju lite synd. Jag bor själv i lägenhet men om jag säger till att spela in under dager så är det inga problem =). Som claes sa så är ju Amplitube eller Guitar Rig så nära du kan komma för övrigt. Kostar en slant dock. Tjänar ju in jätte mycket om man köper en vettig utrustning iaf. MVH//Kenny =)
Ken Kängström Postat 26 december 2004 Postat 26 december 2004 Har du någon mikrofon eller förstärkare överhuvud taget förresten? Tänkte ifall man kan komma på någon annan smart lösning?
Fredde Postat 26 december 2004 Trådstartare Postat 26 december 2004 (redigerat) Nej jag har ju inte det, eller jo jag har en hemma hos föräldrarna där jag är nu över julen. Men den är väldigt liten. Marshals minsta med reverb 15 watt tror ja 😄 Har en distpedal också just de ja. En Dod (eller vad dom nu heter) grunge, jävligt skitig dist i den där. Äger ingen mick. Redigerat 26 december 2004 av Fredde
Ken Kängström Postat 26 december 2004 Postat 26 december 2004 Okej det var ju lite synd. Men om du får tillfälle testa att micka upp förstärkaren. Har tidigare testat ett micka upp 30 watts förstärkare med ganska bra resultat =).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.