Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan. Jag funderar på att köpa ett digitaltrumset FAST med en akustisk hihat, då digitala hihats känns ... overkliga =/ (ja, även den till roland td-20 😛)

Hur högt låter en hihat mot resten av setet? Om jag bor i ett enplansradhus och störs mina grannar allt för mycket av en hihat? =/

(vad jag vill minnas skrammlar hihaten i princip högst, var ett tag sedan jag spelade ^^ )

Redigerat av hwasser
Annons
Postat

tror inte hihaten ska störa dina grannar så mycket

det är ett skramligt ljud men det som går igenom väggar är mer tryngre ljud

men om du mickar så får du tänka på att inte få med en massa slagljud från digitalpadsen

Postat

men om du mickar så får du tänka på att inte få med en massa slagljud från digitalpadsen

Ok, tack! 😄

En gate lär lösa det, de låter ju inte så jättehögt

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Han frågade faktiskt hur högt en hi-hat låter och inte hur starkt. 😉

Postat

Jag provade att spela hi-hat i min lägenhet och jag tyckte det lät alldeles för högt för att jag skulle våga jamma loss ordentligt. Nu vet jag inte hur mycket som hördes hos mina grannar, men jag vågade iallafall inte spela nåt mer efter den gången. Det kanske inte var så mycket till hjälp men... 😉

Postat

ett annat tips som sälla prövas innan skada redan är skedd...

Knacka på hos grannarna och förklara läget, be om att få komma in till dom och be en kompis dänga iväg ett solo på hihaten, så kan du ju få en uppfattning på hur det låter, och, vem vet, kanske lära känna nya grannar? 😆

När jag bodde i lägenhet, så gick jag runt till grannarna och presenterade mig och förklarade att det kan bli "endel" musicerande. Då behövde dom inte heller irritera sig och samla mod för att våga komma och säga till om det störde...

Postat
förklarade att det kan bli "endel" musicerande.

vad hade du sagt om nån surgubbe svarat att "det blir det inget med pojkvasker! här ska vara tyst!" 😄

Postat
vad hade du sagt om nån surgubbe svarat att "det blir det inget med pojkvasker! här ska vara tyst!" 😉

:rolleyes: Det är då man tar fram den västerbottniska charmen och hotar lite, i förtäckta ordalag...

Postat

För högt om man har en galning på trummor, en bonde på gitarr och en CS nörd på bas och sig själv på keyboard i ett väldigt litet rum som inte är ljudisolerat när man spelar Yellow Submarine heavy metal och försöker att överrösta varandras instrument. Dessutom så sjöng bonden RIKTIGT MÄKTIGT.

Men en hihat slår allt.

Postat

Gud va irriterande att bara höra en hihat och inget annat från trumsetet. Jag hade blivit tokig.

Ska det störas gör det på riktigt ffs! 😄

Postat
Han frågade faktiskt hur högt en hi-hat låter och inte hur starkt. 😕

Där har du faktiskt helt fel!

Han frågade hur högt en hihat låtar! Inte hur högt den låter!

En invecklad fråga, tycker jag.

Postat
Gud va irriterande att bara höra en hihat och inget annat från trumsetet. Jag hade blivit tokig.

Ska det störas gör det på riktigt ffs! 😄

Haha, kan tyckas så, men räknade ut att med "okej" mickar och mikstärkare samt ett bra trumset med dubbelpedal osv kommer gå på minst 25-30 000 .. med digitalt får man ett proffsinspelat trumset direkt liksom, dessutom kan man byta trummor efter behag 🙂 Just hihaten får man aldrig lika bra kontroll på som dess akustiska variant. Och om man spelar med slutna hörlurar kan man ju försöka "normalisera" volymnivåerna .. hmm har faktiskt tänkt på det här också, men det kommer nog att lösa sig.

Postat
vad hade du sagt om nån surgubbe svarat att "det blir det inget med pojkvasker! här ska vara tyst!" 🙂

Men, han bor ju inte granne med dig 😄

(OBS, så alla vet, jag skojade!)

Cheers!

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

En hihat låter typ 125db på 20cm öronavstånd 😱'

tror dock inte den kommer störa dina grannar!

Redigerat av Distadgurka
Postat (redigerat)
En hihat låter typ 125db på 20cm öronavstånd 😱'

tror dock inte den kommer störa dina grannar!

Jag funtar på en Sabian AAX 14' Studio =/ .. den jag använder mest i Addictive Drums

Redigerat av hwasser

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.