Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Som jag minns det består sfz och sf2 av separata samplingar och en fil med information om hur/var/när samplingarna används. Info-filen går nog att öppna med en enkel texteditor.

Postat

Inte riktigt, Joachime. Det är två skilda koncept.

En SFZ-fil är en enkel textfil (ett par kB) som pekar på samplingar i wavformat. Det är den du menar.

En SF2-fil däremot, innehåller "allt" och kan alltså vara många MB stor.

Tripman: Om du väljer "rätt" sampler, t ex just den som heter SFZ och är gratis: http://www.cakewalk.com/support/project5/sfz.aspx, så behöver du inte konvertera alls; kör på med SFZ-filen 😐

tjing

Postat
Inte riktigt, Joachime. Det är två skilda koncept.

En SFZ-fil är en enkel textfil (ett par kB) som pekar på samplingar i wavformat. Det är den du menar.

En SF2-fil däremot, innehåller "allt" och kan alltså vara många MB stor.

Tripman: Om du väljer "rätt" sampler, t ex just den som heter SFZ och är gratis: http://www.cakewalk.com/support/project5/sfz.aspx, så behöver du inte konvertera alls; kör på med SFZ-filen 😐

tjing

Tänkte ladda up den i Logic EXS24 tror den bara klarar SF2 och den ska konverterar den själv till EXS24 format.

Postat
Tänkte ladda up den i Logic EXS24 tror den bara klarar SF2 och den ska konverterar den själv till EXS24 format.

Ok. Då var mitt tips till föga hjälp 😐 ... hoppas du fixar till det.

tjing

Postat

Vänta nu, det finns ju ett slags .sfz filer som är SFZip dvs komprimerade sf2 eller sbk filer.

Är detta samma som det sfz format ni pratar om?

Postat (redigerat)

Men om du har samplingar i formatet sfz som består av ljudfiler och en ren textfil så är det en enkel match.

Öppna EXS24 och importera de ljudfiler du vill använda.

Kör du fast någonstans kan du få hjälp med vilken sampling som ska ligga var i textfilen som följer med varje sfz-patch.

Edit: Googlade precis och hittade ett program som klarar de flesta samplingsformat, inklusive sfz: Extreme Sample Converter

€80 och rullar bara i Windows.

Edit 2: Och nu hittade det jag letade efter. Ett annat program som heter Translator som gör samma sak. Rullar i både OS X och Windows, men det krävs det senare för att konvertera från SFZ.

Redigerat av joachime
  • 1 månad senare...
Postat

Jag har kört med SFZ i ganska många år nu för att köra några av Precisionsounds ljudbibliotek (eftersom jag saknar någon av de andra stora sampleplayerpluggarna), problemet är att jag alltid tyckt att SFZ känts ganska instabilt.. Förr så hade jag problem med att ljudet lätt började 'stutta' (alltså att datorn inte hängde med fastän den borde gjort det); det har försvunnit, men numera så händer det att den kraschar. Speciellt om man kör två stycken stora bibliotek samtidigt. Jag löste det genom göra en kopia på en av dll'erna så att Cubase SE3 laddade in dem separat..

Jag tycker att SFZ är rätt så slött vid inladdning m.m. också..

Jag har sökt efter ersättningspluggar (helst fria varianter) för SFZ-bibliotek, men inte hittat något..

.. men man kanske inte ska klaga när det är gratis? 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.