Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Har inte producerat speciellt länge, men gör nya framsteg varje dag och nu har jag börjat leka lite med Stereo spreader. Tycker ljudet känns mycket större och bredare när jag slänger på den.

Tänkte om det fanns någon vänlig själ som har lust att ge mig lite tips på hur jag använder den.

Tacksam för svar!

Mvh

Annons
Postat
lite tips på hur jag använder den.

varsamt

en effekt är bara rolig så länge den kryddar till det å inte tar över hela ljudbilden

en pepparbiff som smakar mer peppar än kött är en dålig pepparbiff

i övrigt: använd den som du vill

eller ställ lite mer specifika frågor

Postat

Instämmer!

En stereoexpander laborerar med fasförskjutningar och kommer att låta riktigt illa om man överdriver, men lite milt använd kan det vara användbart ibland. Det är väldigt lätt att bli "fartblind" när man pillar med sådant, så koppla ofta bort effekten med bypass medan du ställer in det, så att du märker om det är för mycket eller lagom... Det blir inte heller monokompatibelt om man kör på med för mycket sådant - något som kan vara viktigt att tänka på om andra ska lyssna - för man vet ju aldrig vad de lyssnar genom...

Bredda först och främst genom att sprida ut instrumenten i ljudbilden med hjälp av panorering. Något som kan vara användbart, är att lägga lite stereobreddning på vissa instrument, som en effekt. Det kan bli bättre än att lägga det på hela mixen.

• 4 veckor senare...
Postat

Om man nu vill ha det mono-kompatibelt (varför nu man vill det) vad gör man då?

Testade att dubbla ett spår i Cubase och sedan panna left/right + att jag flyttade det högra någon mikrosek framåt. Fick en fantastisk bredd, men vad händer vid mono där? Otajt eller?

/Micke

Instämmer!

En stereoexpander laborerar med fasförskjutningar och kommer att låta riktigt illa om man överdriver, men lite milt använd kan det vara användbart ibland. Det är väldigt lätt att bli "fartblind" när man pillar med sådant, så koppla ofta bort effekten med bypass medan du ställer in det, så att du märker om det är för mycket eller lagom... Det blir inte heller monokompatibelt om man kör på med för mycket sådant - något som kan vara viktigt att tänka på om andra ska lyssna - för man vet ju aldrig vad de lyssnar genom...

Bredda först och främst genom att sprida ut instrumenten i ljudbilden med hjälp av panorering. Något som kan vara användbart, är att lägga lite stereobreddning på vissa instrument, som en effekt. Det kan bli bättre än att lägga det på hela mixen.

Postat

Jag upplever att trycker minskar när jag använder stereobräddaren, och att den låter olika beroende på cirkulär eller triangular panning.

Postat

Tycker stereobreddare nästan bara låter bra på syntblaffor som känns för mono, eller för att få ett senddelay att kännas mer som ett riktigt rum. Det kan också funka på nästan vad som helst som går genom dist - före disten, så den sedan tar lite olika på höger och vänster. Akustiska instrument känns ofta bara onödigt processade med breddare. Men med syntar kan det vara snyggare att göra två utpannade syntspår och ändra lite i syntinställningarna på det ena (lite lite överallt - oscillatorer, filter, enveloper, så det låter "likadant" men inte är en exakt kopia).

Andra sätt att få en mer naturlig stereobredd är att använda ett kort snyggt stereoimpulsreverb eller ett svagt kort stereodelay utan särskilt mycket feedback.

ZeroX: Risken är att du får kamfiltereffekter på spåret i mono. Lyssna själv?

Postat

Om man använt panorering flitigt i en tät mix och kommer på att det fortfarande ligger saker längst ut i kanterna som bråkar om samma utrymme frekvensmässigt, kan man använda en stereobreddare för att puffa ut det ena elementet ytterligare en liten subtil bit för att öka dimensionen.

men glöm inte att samtidigt använda bypassknappen flitigt så du inte tar i mer än nödvändigt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.