Pingpong Postat 25 december 2004 Postat 25 december 2004 Jag behöver någon typ av hårdvara som helst ska innehålla De-esser och limiter. Vill helst kombinera detta tillsammans med en Ehancer och stereo processor. Jag har en rörpreamp med kompressor, så om det är med eller inte spelar ingen roll. Jag har kollat på Behringers produkter, vill veta lite om dem är värda priset för dem funktioner jag söker eller om det kommer försämra min kedja. /MVH Pingpong 😄
Claes Holmerup Postat 25 december 2004 Postat 25 december 2004 Om du redan har preamp och kompressor, så finns det ingen anledning att ha fler burkar utanför datorn. De-esser skulle jag inte ens drömma om (utom i riktigt svåra mardrömmar...) att ha innan inspelningsmediat. En de-esser platsar i datorn (som en nödlösning där man processerar exakt det ställe som det behövs på och ingen annanstans) - eller möjligen live, där ljudkvaliteten inte är lika avgörande... Stereoprocessering utanför datorn är inte heller lämpligt. Allt du gör innan det spelas in på hårddisk, är oåterkalleligt - och därför är det bättre att köra all sådan processering med hjälp av plugins snarare än före inspelning. Enda anledningen att ha det i externa burkar är om du planerar att skicka ut det på en tappning för att sedan ta in det igen - för då kanske det kan vara något att fundera på om du är ute efter något exeptionellt bra. Exeptionellt bra blir det inte med Behringer - även om de har många produkter som gör ett väldigt bra jobb för sitt pris, så jag skulle absolut rekommendera plugineffekter i stället eftersom de fungerar lika bra eller bättre. Titta t ex på http://www.pspaudioware.com - så finns det flera trevliga (och inte alltför dyra) plugins. Vill du ha en riktigt bra kompressor och eq, så finns det sådana hos http://www.sonalksis.com (och hos undertecknad... 😄 ) - där du kan ladda ner en fullt fungerande demo, som går att testa i 30 dagar! 😄
Pingpong Postat 25 december 2004 Trådstartare Postat 25 december 2004 Är det ingen idé att köra limiter innan inspelning heller då? jag får ju en del "clip" på ingången även när jag komprimerar så starkt att jag tappar fylligheten.
Claes Holmerup Postat 25 december 2004 Postat 25 december 2004 (redigerat) Spela hellre in med 32-bit FP - och dra ner utvolymen från preampen lite, så får du marginalen som behövs - utan att få högre brus... 😄 Redigerat 25 december 2004 av Claes
Pingpong Postat 25 december 2004 Trådstartare Postat 25 december 2004 Jag gör M-audio Firewire 410 en ADK vienna mic och en SM Pro Audio Preamp http://www.smproaudio.com/tb101.htm Jag får inget fylligt ljud, jag saknar en härlig och varm närhet, det känns inte omöjligt att kunna få det med någon förändring. men ja vet inte va jag ska förändra :S
Claes Holmerup Postat 25 december 2004 Postat 25 december 2004 (redigerat) Vienna är lite ljus för min smak (tycker bättre om Hamburg av dessa) - men helt ok. Testa att sjunga lite närmare (OBS! glöm inte puffskyddet... 😄 ), så får du den bashöjande proximitetseffekten som finns hos alla sådana cardioid-micar. Det kanske kan hjälpa lite. Jag har precis fått in SM Pro Audio, men har inte haft tid att testa dem ännu. Jag tror definitivt inte att det ska vara några problem att få bra ljud från en TB101... Redigerat 25 december 2004 av Claes
Pingpong Postat 25 december 2004 Trådstartare Postat 25 december 2004 Kör allt sånt =/ Dem tester som finns på http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/ så låter ju Vienna micken mkt bättre än vad jag får det att låta =/ Jag blir tokig på detta! 😛
Claes Holmerup Postat 26 december 2004 Postat 26 december 2004 (redigerat) Du kanske försöker trixa för mycket med effekter innan du har fått ett grundljud som fungerar? Alla inspelningar på min testsite är helt rena - alltså varken kompressor, limiter eller något annat. Avståndet är ca 20-25cm, med membranet ungefär i höjd med nästippen och micen riktad snett neråt mot munnen. Puffskyddet sitter ungefär 10cm från micen. Basskärning och PAD är inte aktiverade. Ett vanligt fel är annars också att man vänder micen på fel håll. Ser du ADK-loggan från det håll du sjunger, eller har det råkat bli fel...? 😛 Redigerat 26 december 2004 av Claes
Pingpong Postat 26 december 2004 Trådstartare Postat 26 december 2004 Nej, tyvärr inte den är åt rätt håll 🙂 Är det bättre att låta bli att ha kompressorn innan då kanske? att bara utnyttja preampens rörfunktion? Jag vill kunna sjunga på utan att det distar! det klipper i ljudkortet om jag sjunger för starkt 😛
Claes Holmerup Postat 26 december 2004 Postat 26 december 2004 Ställ in ditt program på att spela in med 32-bit FP, så får du marginalen som behövs för att det inte ska klippa. Då kan du går ner i volym så att du slipper klipp, men ändå med bibehållen ljudkvalitet. Om du kör 16-bit (hemska tanke), så är det extremt viktigt att slicka 0dB i topparna. Med 24-bit blir det mycket mindre känsligt - men med 32-bit FP blir det bäst, helt enkelt.
Claes Holmerup Postat 26 december 2004 Postat 26 december 2004 Som en tröst kan jag säga att det inte finns 32-bitars ljudkort - men att du ändå kan ställa in Cubase (och förmodligen de flesta andra program...) på att spela in med 32-bit FP...
Pingpong Postat 26 december 2004 Trådstartare Postat 26 december 2004 Va gör det för skillnad då? om jag ställer in det på 32 float? Med det ljudkortet jag har nu
Claes Holmerup Postat 26 december 2004 Postat 26 december 2004 Ljudinnehållet är fortfarande 24-bit i 32-bit FP, men det finns en flytande marginal på 8 bitar (det som kallas Floating Point), som gör att du kommer att få samma brusnivå relativt musikinnehållet även om du går ner en bra bit i nivå. I stället för att sikta på att spela in på 0dB, så kan du sikta runt -10dB och fortfarande få mycket bra ljudkvalitet. 😛
Pingpong Postat 26 december 2004 Trådstartare Postat 26 december 2004 Men om jag kopplar bort kompressorn så måste jag ju sjunga svagare =/. Jag vet lixom inte hur jag ska få en balans i systemet. Där jag får en bra signal utan dist och med känsla. Jag känner att när jag väl fått in sångspåret i Cubase är ljudet väldigt lågt, och jag vet inte hur jag ska höja det för att slippa dist i programmet =/
Claes Holmerup Postat 26 december 2004 Postat 26 december 2004 Det primära är att du får in ljudet med en hygglig ljudnivå och med bra ljudkvalitet. Att balansera allt ljud är mixningsjobb. Lyssningen kan du ju dra upp högre om det behövs när du spelar in. Kompressorn kan du ha nytta av om du använder den sparsamt vid inspelningen - men överdriv det inte. Det är då bättre att köra en komprimering till vid slutmixen (med hjälp av lämplig plugin) också - så att du i slutänden har komprimerat i två små steg. Det låter oftast bättre än att göra ett "färdigt" sångljud redan vid inspelningen...
Pingpong Postat 26 december 2004 Trådstartare Postat 26 december 2004 Jag har suttit och pillat mycket med pluggarna och jag får hela tiden ord från två sidor. Vissa säger att man ska lägga ner plugins och köra mer hardware. Jag har ärligt talat svårt den viktigaste biten av alltihop. Jag försöker samtidigt hitta ett eget sound, men jag får aldrig sången att bli som jag vill. Antingen blir den; 1. för låg och dåv (frånvarande) 2. grötig och mullrig samt dist 3. delvis närvaro men alldelse för låg volym. Höjer jag blir det dist
Claes Holmerup Postat 26 december 2004 Postat 26 december 2004 Om man förespråkar hårdvara, så rör det sig om ganska häftiga priser innan man slår pluggarna på fingrarna numera... Har du för lågt ljud för att jobba med det i Cubase, så kan du testa att normalisera ljudspåret. Har du spelat in i 32-bit FP så kommer det att ha mikroskopisk effekt på ljudkvaliteten, men höjer nivån så att det blir lättare att jobba med den. Jag tycker att du ska börja med att få in ljudet rent på hårddisken. Att få till ett eget sound är lättare att göra vid mixningen än att krångla till det vid inspelningen och riskera att göra irreparabla misstag i första steget. 3. Var höjer du för att det ska bli dist? Är det på preampen eller är det i Cubase-mixern...?
Pingpong Postat 26 december 2004 Trådstartare Postat 26 december 2004 Cubase mixern. Jag har lekt lite med "Bus" funktionen okcås det blir ju tydligare ljud utan dist då, men ändå inte så nära resultatet jag vill ha det
Claes Holmerup Postat 26 december 2004 Postat 26 december 2004 Har du möjlighet att lägga upp något exempel, så kan det vara lättare att höra vad det blir för problem...?
Pingpong Postat 26 december 2004 Trådstartare Postat 26 december 2004 Jag har exempel men vet dock inte hur man gör för att lägga upp det 😛
Claes Holmerup Postat 26 december 2004 Postat 26 december 2004 Du måste då lägga det på något webutrymme som du har (det brukar ingå åtminstone 10MB i alla Internet-abonnemang) - och sedan skriver du in en länk i ett inlägg här i forumet, till var ljudfilen ligger.
Pingpong Postat 26 december 2004 Trådstartare Postat 26 december 2004 Jag har möjlighet att göra det imorgon =) om du befinner dig här under morgondagen? =)
Claes Holmerup Postat 26 december 2004 Postat 26 december 2004 Jag är här lite allt som oftast - men om jag inte finns här precis när du har haft tid att fixa det, så finns det många andra som också gärna hjälper till med tips och råd. 😛
Pingpong Postat 26 december 2004 Trådstartare Postat 26 december 2004 😛 jag fixar det tills imorgon, du får ha en trevlig natt =) och tack för hjälpen! Du får skriva ett mal sen när du testat TB101:an och säga va du tycker om den min mailadress pelle@gah.se
Claes Holmerup Postat 26 december 2004 Postat 26 december 2004 Sov gott själv också - så hörs vi senare. 😛
Diwic Postat 26 december 2004 Postat 26 december 2004 Ljudinnehållet är fortfarande 24-bit i 32-bit FP, men det finns en flytande marginal på 8 bitar (det som kallas Floating Point), som gör att du kommer att få samma brusnivå relativt musikinnehållet även om du går ner en bra bit i nivå. I stället för att sikta på att spela in på 0dB, så kan du sikta runt -10dB och fortfarande få mycket bra ljudkvalitet. 😄 Hmm - nu undrar jag om du verkligen har rätt. Ett 24-bitars-ljudkort spelar normalt in med antingen 16 eller 24 bitar. Så vad spelar det för roll om själva ljudfilen blir 24 eller 32 bitar, mer än att den senare tar 33% mer plats på hårddisken? När det gäller Cubase så jobbar väl den i 32-bitars FP när den lägger på effekter och dylikt oavsett hur många bitar det är på ljudfilen? Om det däremot gäller "mellansteg" i en mix så har du rätt (även om man nog måste ner till rätt låga nivåer innan det blir någon praktisk skillnad). Och samma gäller om man jobbar med ljudfilen (gör normalize t ex) och sparar ner den ändrade ljudfilen. Men inte om man jobbar med effekterna och reglarna i Cubase och saker och ting läggs på i realtid. Sedan så stämmer det förstås, att har man ett bra ljudkort, kan man sikta runt -10dB och få bra ljudkvalitet, men det gäller oavsett om själva ljudfilen är 24 eller 32 bitar - DACen i ljudkortet är fortfarande på 24 bitar hur man än gör. // David
Claes Holmerup Postat 28 december 2004 Postat 28 december 2004 Det är alltid bättre att ha högre kvalitet när man spelar in. Lagringen på hårddisk blir ju ett sådant "mellansteg" som du nämner, där det kan vara till glädje att använda den bättre Floating Point tekniken... 😛 I vissa fall är det kanske överkurs, men jag vill inte använda en sämre teknik när jag har tillgång till bättre utan att det kostar annat än lite extra hårddiskutrymme... Jag har ju också lyssning som gör att jag kan höra alla tänkbara detaljer som folk med sämre lyssning aldrig kan urskilja i sina system - och det gör mig kanske extra kinkig... Mer att läsa finns exempelvis här: http://www.soundonsound.com/forum/showflat...RT&Number=51300
Fredster Postat 28 december 2004 Postat 28 december 2004 Det kommer alltid vara diskussion i hur många bitar man ska spela in i och självklart är det ju så att det är säkrare att spela in med 24-bitar än 16. Men jag spelar väldigt väldigt sällan in i 24 bitar eftersom jag anser det vara ganska onödigt om man har lite koll på insignalerna bara. Och det som Claes säger att man inte ska processera ljudet innan gäller ju definitivt inte alla . Vid tex inspelning av sång så brukar jag lägga på en lätt inställd kompressor (outbord effekt då givetvis), dels för att hålla koll på transienter men även för att jag redan vet att jag vill ha det ljudet just på den låten. Har även hänt att jag EQ:ar redan vid inspelningsprocessen också (outbord effekt då också givetvis), återigen när jag vet åt vilket håll inspelningen är på väg till. Det kan även vara så att inspelning i 24-bitar kan förstöra en inspelning om inte HD-systemet är "snabbt" nog. Personligen tycke jag 24-bitar är lite överreklamerat men visst om systemet tillåter det så skadar det ju absolut inte......men som sagt 16-bitar räcker gott och väl (och har ju gjort det väldigt länge också). //Fredster
Diwic Postat 28 december 2004 Postat 28 december 2004 Det är alltid bättre att ha högre kvalitet när man spelar in. Lagringen på hårddisk blir ju ett sådant "mellansteg" som du nämner, där det kan vara till glädje att använda den bättre Floating Point tekniken... 😛 Hmm..men det förutsätter ju att det händer något "destruktivt" med ljudet mellan DAC-en och lagringen till fil (och dessutom efter en eventuell konvertering från 24 till 32FP)? Och vad skulle det vara? I länken du skickade står det ju bl a: "It is sure that recording 16 or 24 bit data into a 32-bit file gains nothing, at first sight, it can´t make more accuracy for example. But the advantages lie elsewhere." Men det är klart...kör man 32FP rätt igenom så slipper man tänka så mycket, och det är ju alltid positivt // David
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.