Jump to content
Annons

Hur ska brevbärarna/postsorterarna veta?


debatt

Recommended Posts

Hej!

Nuförtiden så är många frimärken självhäftande för det första. Förut fick man slicka på dem så man nästan gick samma öde till mötes som Susan i Seinfeld, Georges kvinna. Det är bra.

Vad som är mindre bra är att det numera inte står vad de är värda.

I somras så hade jag frankerat ett sånt där stort C4-kuvert med två A-post-frimärken och betalat 12 kr.

Jag la på det på en tisdag fm, men det hade inte kommit fram förrän på fredagen. Då sa en ansvarig på postterminalen till mig veckan efter när jag ville prata med någon om varför det tog såpass lång tid, att någon semestervikarie vid sorteringen förmodligen inte vetat att det var 6 kronorsmärken på kuvertet eftersom det inte finns någon valör på de märkena. Hur dj**la rubbat är det?

Frågan alltså:

Nu när uppenbarligen frimärkena för 5.50 kr och de för 6 kr ser likadana ut - hur ska postsorterarna veta skillnaden så att det går som A-post om det nu är det?

😉

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det känns ju inte som direkt optimala förhållanden för de stackars postsorterarna... men brevbärarna kan ju vara nöjda över att lådorna uppfyller arbetsmiljöstandarden numera!

(däremot får alla handikappade sörja över att de inte når upp till brevinkastet längre)

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för de som postar breven heller! Egentligen inte heller för ombuden som säljer frimärken och kan få svårt att motivera att man ska köpa 6-kronorsfrimärken och inte 5.50-kronorsfrimärken.

Men jag funderade på om det inte blivit den postandes ansvar att se till att vb klistrar på ett blått "prioritaire"-klistermärke. Jag har sett såna blå som det står A-post på också och gröna det står B-post på alternativt "economique". Men såna klistermärken finns ju nästan ingenstans. Eller är de bara till för utrikespost?

Blå "par avion"-märken finns också.

och hockeybilder...

😄

Nämen allvarligt, att postsorterarna ska lära sig alla frimärksmotiv för att veta vilka som kostar 6 kr och vilka som kostar 5.50 kr kan ju inte vara rimligt!

linjal//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen allvarligt, att postsorterarna ska lära sig alla frimärksmotiv för att veta vilka som kostar 6 kr och vilka som kostar 5.50 kr kan ju inte vara rimligt!

Det kanske är ett sätt att se till att de som söker jobben är riktigt engagerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är postgången att lita på till Norrland härifrån?

Fem manus gick iväg från Gbg till Norrland i tisdags, men de måste vara framme senast nu imorgon fredag.

Gick de som A-post var det ingen fara, men som B-post är det på håret.

😏

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...