Jump to content
Annons

en gen för kriminalitet?


debatt

Recommended Posts

En Engelsk forskargrupp har gjort en undersökning som visar att risken att som vuxen bli våldsam och kriminell har samband med om man föds med en viss genvariant. Man ville ta reda på varför vissa barn, som blivit utsatta för övergrepp i barndomen utvecklade ett antisocialt beteende som vuxna och andra inte. Efter att ha följt 400 pojkar från födseln upp till 26 års ålder och tagit reda på om dessa blivit illa behandlade eller utsatta för övergrepp eller inte, undersöktes en gen som ansågs vara betydelsefull för beteendet. Denna gen styr tillgången på enzymet MAO i hjärnan, låga halter av genen har föreslagits predisponera för ett impulsivt och kanske våldsamt beteende.

Resultatet visade att de som hade genen för låg halt av MAO och hade haft en problemfylld barndom hade en väsentlig högre grad av kriminalitet och anpassningsproblem än de övriga.

Bland de som hade genvarianten för lågt MAO och besvärliga barndomsförhållanden, blev anpassningssvårigheter mer uttalade än för de som hade genen för lågt MAO men en problemfri barndom.

Hos dem som hade genvarianten för högt MAO var andelen kriminella väsentligt mindre och här hade förekomsten av antisocialt beteende och barndomen något samband alls.

Resultatet visar med hög statistik att det genetiska arvet har en stor betydelse för risken att utveckla ett asocialt och våldsamt beteende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Öööh, va? Rasbiologi? Är genetik = rasbiologi?

Iallafall, hypotesen verkar vara att MAO påverkar hur impulsiv man är, och då kanske man kan tänka sig att det INTE är kriminaliteten så påverkas utan snarare risken att åka fast när man utför en kriminell handling, på grund av att man inte tänker igenom situationen först. Så jag är ledsen, det finns ingen gen som bestämmer om man ska bli kriminell eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öööh, va? Rasbiologi? Är genetik = rasbiologi?

Genetik är inte rasbiologi, det var inte så jag menade. Men att göra en undersökning för att på ett biologiskt plan skilja en viss grupp människor (kriminella) ifrån andra luktar ungefär lika dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Genetik är inte rasbiologi, det var inte så jag menade. Men att göra en undersökning för att på ett biologiskt plan skilja en viss grupp människor (kriminella) ifrån andra luktar ungefär lika dåligt.

Mjo jag tycker också att det är lite tveksamt... skulle vara intressant att se hur mycket större bidragande faktor den taskiga uppväxten är, den lär ju vara mycket mer signifikant än genetiken. Men jag tror att genuppsättningen kan ha betydelse för hur man reagerar på olika situationer, speciellt om man ser till epigenetik, och då är det inte så dumt att göra sådana här studier. Inte med syftet att gruppera folk och döma på förhand, snarare för att kanske kunna hjälpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo jag tycker också att det är lite tveksamt... skulle vara intressant att se hur mycket större bidragande faktor den taskiga uppväxten är, den lär ju vara mycket mer signifikant än genetiken. Men jag tror att genuppsättningen kan ha betydelse för hur man reagerar på olika situationer, speciellt om man ser till epigenetik, och då är det inte så dumt att göra sådana här studier. Inte med syftet att gruppera folk och döma på förhand, snarare för att kanske kunna hjälpa.

Förstår att syftet är att hjälpa - tanken är god. Liksom den var mellan åren 1934 - 41 då mellan 25 - 30 000 personer tvångssteriliserades pga bla sinnessjukdom, sinnesslöhet, annan undermålighet eller asocialt levnadssätt. Ett extremt exempel, jag vet, men jag tycker man bör vara extra vaksam när man vill "hjälpa" människor med biologiska "defekter". En åsikt bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför jag la in denna artikel (som kom med Nätdoktorn i mailen), det var för att jag rätt nyligen hörde en diskussion på krogen bland ett sällskap vid ett av de större borden snett bakom mig. De var ganska rörande ense om att det fanns en genetisk påverkan när det gäller sannolikheten för om man blir kriminell eller inte. Ett par av dem ansåg då att man redan i fosterstadiet kunde tvångsmässigt abortera dessa foster. I ett framtida perspektiv var de ganska ense om att det var möjligt. Fick intrycket av att de jobbade på sjukhus.

Det kanske är så att om man läser denna mer (med tanke på vad enzymet heter), så förhindras ett visst icke önskvärt beteende. Men det förutsätter ju att man får chansen att födas...

250px-Mao_bibel.jpg

😄😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...