Dingbats Postat 28 oktober 2009 Postat 28 oktober 2009 (redigerat) Jag har köpt en begagnad skivspelare, en Technics SL-BD3 (fast min är svart). Jag har bytt nål och drivrem på den. Jag använder en sån här förförstärkare. När jag provspelade en helt ny skiva, aldrig tidigare spelad, inget damm, så fick jag förvånansvärt mycket knaster. Det var liksom hela tiden lite knaster. Det drunkar i musiken för det mesta när det är mycket som händer i den, men i tystare partier hörs det väldigt tydligt. Kan knaster ha nån annan orsak än att det sitter i skivan? Jag får också rätt mycket distorsion på alla skivor i de starka partierna, utom när det bara är basen som är stark. Vad beror det på och hur åtgärdar man det bäst? Redigerat 28 oktober 2009 av Dingbats
Dingbats Postat 28 oktober 2009 Trådstartare Postat 28 oktober 2009 Jag ser nu efter en sökning att knaster kan bero på statisk elektricitet. Kan även distorsion det? Jag såg på ett hifi-forum att alla verkade älskade nåt som hette Permostat, en sprej som man sprejar en gång på en skiva så är den utan statisk elektricitet resten av livet. Men det verkar svårt att få tag på. Nån som vet nånstans man kan köpa det?
laxlaxlax Postat 28 oktober 2009 Postat 28 oktober 2009 Gnid en uppblåst ballong mot den. 😄 Skämt åsido. Disten kan ju komma pressningen. Eller annat. Vad har du för RIAAstärkning?
ennels (oregistrerad) Postat 28 oktober 2009 Postat 28 oktober 2009 Tjenare! Tycket det låter konstigt om du har införskaffat dig en ny pickup också, jag hade själv samma problem men det försvann när jag bytte till en ny pickup! Har du kollat nåltryck osv? Ett för högt nåltryck kan ge en hel del distortion vet jag, men jag är lite osäker på om det orsakar knaster också, sen kan det vara bra att kolla inställningarna för armen också så att inte nålen ligger snett i spåren, för det kan tillföra en del oljud vid uppspelningen också! Hoppas det löser sig! /Niclas L
Dingbats Postat 28 oktober 2009 Trådstartare Postat 28 oktober 2009 Disten kan ju komma pressningen. Eller annat. Vad har du för RIAAstärkning? Nja, jag tror inte att det är skivorna det är fel på. RIAAn är den här som jag länkade till förut. Tycket det låter konstigt om du har införskaffat dig en ny pickup också, jag hade själv samma problem men det försvann när jag bytte till en ny pickup! Jag har inte bytt pickupen, bara nålen. Har du kollat nåltryck osv? Ett för högt nåltryck kan ge en hel del distortion vet jag, men jag är lite osäker på om det orsakar knaster också, sen kan det vara bra att kolla inställningarna för armen också så att inte nålen ligger snett i spåren, för det kan tillföra en del oljud vid uppspelningen också! Då ska jag kolla nåltrycket! Jag vet bara inte hur jag ska göra det, jag har ingen manual eller nåt... Hur brukar det gå till?
debatt Postat 28 oktober 2009 Postat 28 oktober 2009 Genom rattar som vrids i bakkant av tonarmen. Dåligt ljud (dist o knaster) kan komma sig av att nålen är sliten. Är du säker på att du fick en NY nål? Främsta källan till knaster är dock skivan i sig. Jag har köpt flera skivor som varit knastriga trots att de varit "nya". Det kan ju faktiskt ha att göra med att flera provlyssnat skivan i butiken om den möjligheten funnits där. Då är den ju inte ny längre, trots att den säljs som sådan.
Dingbats Postat 28 oktober 2009 Trådstartare Postat 28 oktober 2009 Genom rattar som vrids i bakkant av tonarmen. Då ska jag kolla på det. Dåligt ljud (dist o knaster) kan komma sig av att nålen är sliten.Är du säker på att du fick en NY nål? 100%. Främsta källan till knaster är dock skivan i sig.Jag har köpt flera skivor som varit knastriga trots att de varit "nya". Det kan ju faktiskt ha att göra med att flera provlyssnat skivan i butiken om den möjligheten funnits där. Då är den ju inte ny längre, trots att den säljs som sådan. Det har jag väldigt svårt att tro. Jag tror mer på statisk elektricitet i så fall...
debatt Postat 28 oktober 2009 Postat 28 oktober 2009 (redigerat) Tänk på att en LP som spelats 5 ggr inte alls håller samma kvalitet som ospelad. Det finns ett par grejer man kan testa mot statisk elektricitet- dels att lägga en sån där ljusgrå matta under skivan, som säljs i audiofilbutiker och dels att använda en pistol mot statisk elektricitet. Den är i vit plast men jag kommer inte ihåg namnet. Redigerat 28 oktober 2009 av debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.