Bobbyem (oregistrerad) Postat 25 december 2004 Postat 25 december 2004 Hej studio kompisar. Jag har ett problem. Jag är en inspelningssugen gitarrist som har en hyfsad dator med ett okej ljudkort (soundblaster något). jag har haft Cubase ett tag nu men kan inte säga att jag haft så mycket lycka med det programet. Jag lyckades få någorlunda årdning på det för ett tag sedan men jag hade fortfarande mycket latency. Men sedan fick jag ett virus i datorn och var tvungen att göra om allt en gång till. Nu kan jag inte få ordning på inspelningen. När jag spelar in på ett fast tempo med metronom så blir avspelningen helt fel, ett annat tempo än vad jag spelade in och det stämmer inte med klicket. Detta är ett jätte tråkigt och frustrerande problem. Ett till problem är att jag inte tycker om dom miditrumljud som finns i datorn. Så jag tänkte koppla in min externa synt, men jag kan inte få någon signal varken in eller ut. kan det vara för att jag måste ställa in något eller att jag inte har rätt drivrutiner. (det är en Korg M3R) Tack på förhand. MVH Bobby
robertus Postat 28 december 2004 Postat 28 december 2004 Hej Bobby Latency ställer du in i kontrollpanelen till ditt ljudkort. Vill minnas att du kan nå denna inställningsmöjlighet via CUBASE också. Mycket av dina problem kan nog fixas med hjälp av detta Ljudet från synten ska inte vara några problem. Kolla bara under VST Inputs att ingångarna är aktiverade och det är samma ingång i Tracklisten. Vilket Cubase du kör kan också vara bra att veta. Jag återkommer med mer detaljerad info senare (Sitter på jobbet du vet)
Palm (oregistrerad) Postat 28 december 2004 Postat 28 december 2004 Hej. Kolla som sagt inställningar m.m först, men överväg gärna nedanstående.. Sitter själv (av olika anledningar) med ett SBAudigy2 och hade massor med liknande bekymmer med Creative´s (för inspelningsändamål) bedrövliga originaldrivrutiner, och var på god väg att slänga ut kortet. Bytte dock till KX-project´s variant och sedan dess funkar allt klockrent vad avser synk, latency m.m. (www.kxproject.com). OBS att KX-drivisarna kan vara lite meckiga att få igång (du måste t.ex "patcha" in och utgångar så att det stämmer med din hårdvara) men de är betydligt stabilare och smutsar inte ner datorn på samma sätt som Creative´s egna.
Ken Kängström Postat 28 december 2004 Postat 28 december 2004 kolla om du har "master" knappen intryckt. Frtår inte riktigt vad du menar men SB korten är väl låsta på 48khz om jag inte minns fel?
Bobbyem (oregistrerad) Postat 28 december 2004 Postat 28 december 2004 Tack jag skall se om jag kan tillämpa några av era förslag. Det är Cubase SX. Tack igen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.