Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Första gången jag mixar hårdrock och vill ha lite feedback på mixen. För grötig? För mesig? För komprimerad?

Ni kan lyssna på låten här då jag laddat upp den under låtkritik.

OBS att bättre sång skall läggas inom kort ,e kommentera gärna EQ, volym etc etc!

// Johan

Annons
Postat

Hej Johan. Du får lite samma problem som många andra som programmerar trummor. De låter som en dator som att en dator spelar dem. Om du lyckas få till ett bättre sväng på trummorna så kommer hela låten genast kännas mycket bättre. Med sväng menar jag inte att du ska flytta på trumslag, för det här är en genre som vinner på att ha så tajta inspelningar som möjligt. Prova istället att jobba mycket mer med velocity. Tänk att du spelar trummorna själv och fundera på hur hårt du faktiskt slår varje slag. Det finns mycket hjälp att få om den biten på det här forumet. Jag skulle gissa på att dt är EZDrummer med Drumkit from hell expansionen som du använder?? Och det låter som att du har använt rumsklangen från det programmet. Personligen har jag svårt för de rumsklangerna som följer med i det programmet. Prova att ta bort det och lägg till ett annat reverb från dina pluggar. Om du inte har någonting bra så finns ju Sir att ladda ne gratis och där finns det bra reverb.

Jag skulle höja diskanten ganska rejält på gitarrerna för att få dem att gå ut mer i mixen. Man har inte riktigt vad de spelar om man inte anstränger sig. Försök att hitta klicket i bastrumman också. Lyssna på låtar i samma genre som du tycker låter bra och försök efterlikna det ljudet.

Hoppas du fick ut någonting av det här och lägg gärna upp låten igen när den är lite längre gången i mixen och med "rätt" sånginspelning.

Postat

Hej Woollie och tack för ditt svar!

Ja, tycker också att trummorna låter lite för mekaniska! du har rätt, det är EZdrummer! 😆 Ska testa dina trix med velocityn och se om det blir mindre mekaniskt! Testade att vrida på mer diskant på gurorna först, men de äter upp hela mixen typ, men får göra ett nytt försök. Kanske finns någon gyllene medelväg där. Testar även att byta ut reverbet. Har ju Logic där Spacedesigner låter finfint så ska testa runt lite och kika om jag hittar något bättre reverb. Kan hålla med om att rumsinställningarna lätt kan överdrivas lite för mycket för att få det att läta fläskigt! Återkommer med en ny mix om någon dag eller 2!

// Johan

Postat

hej johan

mer gitarr, och närhet till instrumenten

största fokus på gitarr,trummor & bas..padsen blöter bara ner & grötar till

skära lite botten på både gitarr & bas kanske blir bra

om du inte vill att gitarren ska äta upp så mycket..men kunna tas upp lite i volym ändå

och basen för att kunna höja den så att man hör dess konturer bättre

och mer driv i sången..eller upp i tonhöjd iaf..den måste komma igenom musiken utan att du behöver

ta bort nästan all gitarr..

ifall du vill låta hårdrock dårå 😆

Postat

Bra! Skönt att det finns housare som mixar hårdrock utan att få det att låta amerikansk numetall. Jag skulle dock önska att det kunde låta lite mera Pain och lite mindre Seal. Angående trumprogrammering så rekommenderar jag en titt på chruncharns studiobyggar tråd https://www.studio.se/index.php?showtopic=53377&st=540

Långt ned på sidan finns det en video med tips på hårdrockstrumprogrammering.

Jag förstår helt och hållet ditt problem med diskanten i gitarren som äter upp utrymme i mixen, jag rekommenderar dock att prova hitta frekvensen där "bettet" sitter. Det brukar ligga någonstans mellan 3-7KHz. Förstärk ett supersmalt frekvensband i eqn och svep upp tills du hittar bettet.

Jag vill inte säga att det är rätt eller fel, men hårdrockare brukar dubba och hårdpanorera gitarrer väldigt mycket, för att få till "gitarrväggen".

Jag gillade körerna.

/Johan

Postat (redigerat)

Tack för tipsen! Ska se om jag hittar bettet imorrn i studion. Har letat lite men valde att välja en mjukare dist på gurorna istället, kanske e dags att testa gå åt andra hållet. Ösa på så öronen flyger av! 😛 Har dubbat och snedställt gurorna lite och panorerat dem fullt ut i 2 kanaler samt 2 st i mitten men kan såklart göras bättre. Gurorna kanske ska ligga i ansiktet och trummorna får vara lite mer i bakgrunden. Dansmusiker som jag är fokuserar jag nog kanske lite för mycket på trummorna/rymten. Cruncharn e för jävlarns go, sjukt bra Youtubeklipp!

Återkommer med en färsk och elak mix imorrn! Håll tråden under uppsikt!

// Johan

Redigerat av ardic
Postat
Hej! Första gången jag mixar hårdrock

det märks

på ett bra sätt

det känns mer personlig approach på det hela - inte likadant som allt annat nu

bra låt - men visst behövs bättre sång, detta duger som demo

lite för hoppressat sound totalt sett, intensiteten behöver mer utrymme för att lyfta i refrängen men nu slår det liksom bara i taket

lite bumlighet upplever jag vid en kortlyssning

låten växer medan man lyssnar

dom där ganska mulliga gurorna gillar jag speciellt ihop med att en annan kör en slinga istället

behåll säregenheten - försök INTE likna all annan musik i samma genre är mitt råd

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.