Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag hörde på radion för några dar sen en bit musik som fick igång tankarna lite. Låten framförs av Lorentz & M.Sakarias och heter "Stockholm serenad". Finns på spotify som spotify:track:5q5VBhYC6FC9lbOBvpTEjU och på youtube:

Jag antar många direkt hör hur bekant det låter och orginalet är skrivet/framfört av Adolphson & Falk och producerat av Greg Fitzpatrick. Youtube:

Lorentz & M.Sakarias har alltså

1) Samplat introt, refräng, solo/brygga.

2) Rappar en egen vers ovanpå introbeatet

3) Gjort minimala ändringar i övrigt - lite samplat publikljud är väl det mest påtagliga. Allt annat är (smart nog!) lämnat orört.

Vad kallas sånt här? Jag anklagar inte alls gossarna för stöld och jag är inte alls "upprörd" eller nåt sånt, jag antar att allt är clearat och att de som ska tjäna pengar på låten även gör det, men vad ÄR det? Det är inte en cover, för de gör en egen vers, men man kan ju knappast kalla det för ett eget verk när 90% redan fanns utgivet 1982. Och, man kan väl inte göra nåt sånt här utan att ha tillstånd av upphovsmännen?

Ett sidospår: Väldigt mycket av det som "snos" är ju Greg Fitzpatricks kreativitet/produktion. Låten i sig finns ju utgiven i akustisk version (som A+F turnerar med på senare år) och även om det fortfarande är (i mitt tycke!) väldigt bra musik som inte är beroende av produktionen tror jag inte man hade samplat/snott/gjort en cover på det här: spotify:track:2weIsJzeS3ATYI6AOtBHR9

• 2 veckor senare...
Annons
Postat
Lorentz & M.Sakarias har alltså

1) Samplat introt, refräng, solo/brygga.

2) Rappar en egen vers ovanpå introbeatet

3) Gjort minimala ändringar i övrigt - lite samplat publikljud är väl det mest påtagliga. Allt annat är (smart nog!) lämnat orört.

Vad kallas sånt här?

Plagiat är inte plagiat förrän de säger att allt var deras verk (inkl. ackompanjemang). Sampling är när man tar ackompanjemang (oftast bara små delar) och lägger in eget sångspår (eller något annat t.ex. Sologitarr). En cover är när man helt enkelt spelar om låten, ofta med lite genreändring.

Den här låten skulle jag kalla en samplad låt. Vad jag sett har L&M gett credit till de som L&M har samplat ifrån.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.