antepop Postat 27 oktober 2009 Postat 27 oktober 2009 HEjsan Nu har jag lessnat på att chansa mig fram med capot....jag vill veta... Jag har googlat och kollat här men inte hittat... Om jag t ex ska spela en låt som går CM, Eb, Bb. Barreackord. Om jag vill spela den i öppna ackord för att vojsingen(försvenskat) ska låta annorlunda. Hur sätter jag capot? Utgår man ifrån parraleltonartens huvud"ton" Eb och sätter capo utifrån den.... Tacksam för hjälp
karut4 Postat 27 oktober 2009 Postat 27 oktober 2009 Förmodar att du med "öppna" ackord menar att du ska slippa ta barreackord, så då borde väl det mest effektiva att sätta capot där du procentuellt tar flest öppna ackord. Om låten har 5 ackord så sätter du alltså capot där minst 3 av dessa tas öppna.
antepop Postat 27 oktober 2009 Trådstartare Postat 27 oktober 2009 Förmodar att du med "öppna" ackord menar att du ska slippa ta barreackord, så då borde väl det mest effektiva att sätta capot där du procentuellt tar flest öppna ackord. Om låten har 5 ackord så sätter du alltså capot där minst 3 av dessa tas öppna. Det jag är ute efter är att veta.....måste ju finnas en tabell eller något.....
karut4 Postat 27 oktober 2009 Postat 27 oktober 2009 Det jag är ute efter är att veta.....måste ju finnas en tabell eller något..... En tabell som talar om för dig att "sätt capot här om du vill ha öppna ackord"?
antepop Postat 27 oktober 2009 Trådstartare Postat 27 oktober 2009 En tabell som talar om för dig att "sätt capot här om du vill ha öppna ackord"? Var jag otydlig så att du inte förstog?
karut4 Postat 27 oktober 2009 Postat 27 oktober 2009 Var jag otydlig så att du inte förstog? Jag har spelat med capo av och till i 25 år men har aldrig stött på en tabell som säger vad som är rätt och fel. Sätt capot där du tycker att det ger bäst klang och kör på det. 😛
Maxpower Postat 27 oktober 2009 Postat 27 oktober 2009 Sätt capon på tredje bandet så tar du ett cm som du tar ett am i vanliga fall. Eb blir som du tar ett vanligt c och Bb som du tar ett g. Mycket nöje!
karut4 Postat 27 oktober 2009 Postat 27 oktober 2009 (redigerat) Sätt capon på tredje bandet så tar du ett cm som du tar ett am i vanliga fall. Eb blir som du tar ett vanligt c och Bb som du tar ett g.Mycket nöje! OK! Du vet alltså inte hur man tar ett exempelvis "e", fast som ett "c"? Ja, då är det ju inte konstigt att du tyckte mitt svar var dåligt... Redigerat 27 oktober 2009 av karut4
antepop Postat 27 oktober 2009 Trådstartare Postat 27 oktober 2009 Jag har spelat med capo av och till i 25 år men har aldrig stött på en tabell som säger vad som är rätt och fel. Sätt capot där du tycker att det ger bäst klang och kör på det. 😛 så där..... nu hittade jag en tabell....men hur räknar man ut moll? Tar man parralell tonarten? Det fanns du! Chord chart
antepop Postat 27 oktober 2009 Trådstartare Postat 27 oktober 2009 OK! Om det var DET som var frågan så missförstod jag helt. Du vill spela i samma tonart men ta "andra" ackord/grepp? Frågan var att jag vill spela CM, EB, Bb. I "öppna ackord" utan barreackord Spelar ingen roll vilken tonart det är...vill veta hur man sätter capot...hur man "räknar ut det" Har spelat gitarr i 20 år men inte så mycket med capo!
karut4 Postat 27 oktober 2009 Postat 27 oktober 2009 så där..... nu hittade jag en tabell....men hur räknar man ut moll? Tar man parralell tonarten?Det fanns du! Chord chart Ja ta mig tusan det fanns en tabell. Jag har väl min i huvet... Ja, moll och 7 borde ju vara lika som i tabellen. Prova? 😛
antepop Postat 27 oktober 2009 Trådstartare Postat 27 oktober 2009 Ja ta mig tusan det fanns en tabell. Jag har väl min i huvet... Ja, moll och 7 borde ju vara lika som i tabellen. Prova? 😠 😆 JAg tänker, parralelltonarten till EB är ju CM....tar man då ock utgår ifrån den och sätter capot där? Ex Alltså, se tabell, capo på 1 spelar D-dur=ess? Dvs BM är CM...haha JAg utgår ifrån capo på första...
karut4 Postat 27 oktober 2009 Postat 27 oktober 2009 (redigerat) Jag kan omöjligt se någon vits med att byta ut dur emot moll. Ett E-dur kan tas som ett C när du sätter capot på fjärde band. Eller som ett D med capot på andra band. Eller som A med capot på sjunde band. Eller som G med capot på nionde band. Jag tror jag passar vidare på teorin för jag förstår inte riktigt ditt problem. Redigerat 27 oktober 2009 av karut4
laxlaxlax Postat 27 oktober 2009 Postat 27 oktober 2009 (redigerat) Spontan tanke är att stämma ner gitarren en halv ton, så kör du med capon på första bandet ananrs. Får du mer svung i bastonerna. Annars capo på sjätte bandet, så får du ett Eb när du lägger fingrarna som ett A, och besset är som ett E. Som karut sa. Öppna ackord = Stäm DADGAD och sätt capot på första bandet. Då har du ett öppet Eb med alla lösa strängar. Lägger du fingrarna på åttan på de tre strängarna närmast näsan ( med capot på 1 ) så får du ett Bb. Sen är det bara att flytta upp dem ett steg för ett Cm.. tror jag. Om än med skum klang. Redigerat 27 oktober 2009 av laxlaxlax
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.