Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, sitter och försöker rädda gamla portainspelningar från att bli förstörda. Inspelningarna är gjorda på en yamaha-porta, 4-kanalers, i början av 90-talet. Jag satt och lekte lite och i och med att jag inte längre har tillgång till någon 4-kanalersbandare så försökte jag med mitt vanliga kassettdäck. Jag spelade in bägge sidorna från början till slut så att det blev 2 stycken stereofiler. 4-kanalersinspelningar är ju "one-way-recording" så jag var tvungen att vända på ljudfilen från sida 2. Nu sitter jag i CSX och försöker få dom att synka! Enkel match trodde jag, men det var det inte. Demon innehåller 3 låtar och när jag får den ena att synka någorlunda så gör inte nästa låt det. Detta tycker jag är märkligt.

Finns det någon med erfarenhet kring detta som kan förklara hur jag skall bära mig åt?

Redigerat av siggeasp
Annons
Postat

Du får klippa och klistra helt enkelt. Bestäm att antingen spår 1-2 eller spår 3-4 är "rätt", och klipp, flytta, crossfejda i de andra spåren sådär varannan sekund eller nåt sånt. Tar väl ett par timmar.

Postat
Du får klippa och klistra helt enkelt. Bestäm att antingen spår 1-2 eller spår 3-4 är "rätt", och klipp, flytta, crossfejda i de andra spåren sådär varannan sekund eller nåt sånt. Tar väl ett par timmar.

Det ligger ju 2 spår per sida. 1 o 3 på sida 1 och 2 o 4 på sida 2 antar jag? Men det måste ju finnas ett simpelt sätt att kunna få allt att synka. Eller skall jag ta låt för låt? Jag trodde att jag bara kunde vända ena filen och sedan sitta och leta upp en takt i någon låt och flytta tills det synkade, men det fungerar tydligen inte så enkelt. Men det kan ju inte ha flyttat sig på bandet 🙂

Tack för svaret..

drloop (oregistrerad)
Postat

Bandspelare svajar.... därför blir det osynk. Du måste klippa i mindre delar och synka dessa.

Postat
Bandspelare svajar.... därför blir det osynk. Du måste klippa i mindre delar och synka dessa.

Åhh, fy fan!

Tack för svaret, nu förstår jag lite mer iaf.. Kanske bättre att leta upp en gammal 4-kanalare istället. Men det kanske inte hjälper det heller..

drloop (oregistrerad)
Postat

Du måste spela in alla kanaler samtidigt...

Postat (redigerat)

Har också testat det där, funkar inge vidare. Det går kanske med mycket pill, men jag undrar om det är värt det.

PS: Ska verkligen en begagnad porta kosta så här mycket? Då kanske det vore värt besväret att feppla manuellt ändå, har några gamla fyrkanalsdemon som vore roligt att bevara...

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Postat
Har också testat det där, funkar inge vidare. Det går kanske med mycket pill, men jag undrar om det är värt det.

PS: Ska verkligen en begagnad porta kosta så här mycket? Då kanske det vore värt besväret att feppla manuellt ändå, har några gamla fyrkanalsdemon som vore roligt att bevara...

Det är inte alls så jobbigt att fixa det manuellt. Jag har varit tvungen att göra det när jag har spelat över gitarrer på band för att få bandljudet på dem. En treminuterslåt går väl på en timme om man är lite disciplinerad, om ens det. Då är det i och för sig lättare eftersom jag har en vågform att synka efter (jag bara tittar efter så bandinspelningen ligger i synk med originalet).

Men det är inte värt att betala 1200 spänn när man kan göra det manuellt.

Postat (redigerat)
Det är inte alls så jobbigt att fixa det manuellt. Jag har varit tvungen att göra det när jag har spelat över gitarrer på band för att få bandljudet på dem. En treminuterslåt går väl på en timme om man är lite disciplinerad, om ens det. Då är det i och för sig lättare eftersom jag har en vågform att synka efter (jag bara tittar efter så bandinspelningen ligger i synk med originalet).

Men det är inte värt att betala 1200 spänn när man kan göra det manuellt.

Det där är en riktigt gammal modell som bara spelar in/upp i normal hastighet. Har man äldre inspelningar gjorda på analog Tascam-porta är chansen stor att det är inspelat på dubbel hastighet. Kvalitetsskillnaden var stor och kassetterna relativt biliga.

Hastigheten i sig är inget problem, det går att fixa i efterhand. Men jag tror brusreduceringen reagerar olika beroende på hastighet. Då är Tascam Porta Two ett attraktivare alternativ eftersom den klarade båda hastigheter.

Så nej, jag tycker inte heller 1200:- är prisvärt.

Men å andra sidan. Om det just är fyrkanalsinspelningar med dbx-brusreducering i enkel hastighet man sitter på kanske det ändå är värt det. Tänk att lägga en timme på varje tre inspelade minuter.

Ett C60 kan rymma 30 minuter material och skulle alltså ta tio timmar att redigera så att det går att jobba med. Med en tänkt timlön på 120:-/h har man sparat ihop till en något övervärderad Tascam Porta One vid det laget. 😎

Edit: Eller, när jag tänker efter. Eventuellt klarade Porta Two också bara av normal hastighet. Det var i så fall den ännu äldre Model 246 som klarade dubbel hastighet. Och en äldre Yamaha (även den med dbx vill jag minnas).

Redigerat av joachime
Postat
Edit: Eller, när jag tänker efter. Eventuellt klarade Porta Two också bara av normal hastighet. Det var i så fall den ännu äldre Model 246 som klarade dubbel hastighet. Och en äldre Yamaha (även den med dbx vill jag minnas).

246:an är ett riktigt kap. Den vill jag verkligen tipsa om om man ska köpa en porta, men man får passa på medan det finns nån till salu på auktionssajterna.

Postat

Ja, det är klart, det får ju vara en modell som har dubbel hastighet och dbx (har för mig jag kört med det ibland åtminstone). Tror mina inspelningar är från en fostex. Det blir *många* timmar och gråa hår om jag ska fixa dom manuellt, så en tusenlapp kanske inte e så farligt iallafall. Får väl hänga på tradera lite och slå till om det dyker upp nåt vettigt.

/Andreas

Postat

/Andreas

De börjar bli riktiga antikviteter. När man kollar på de flesta annonser så är det oftast digitalportor som säljs (ej kassettband). Tror att det beror på att de som funderar på att sälja gärna vill ha en bra slant för sina klenoder men är rädda för prutkolvar.

Och så länge det finns vanliga kassetband så kommer de ha ett marknadsvärde ett bra tag till.

Postat

Tack för alla svar!

Jag har en låt avklarad nu, tror det blev rätt ok. Fördelen är väl ändå att man bara har 2 filer att synka. Jag fick klippa ett par ggr annars så hade jag tur. Nu är det bara att köra vidare!

Mvh*

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.